در نشست فلسفه علم عنوان شد

انتقاد از باور به شبه علمی به نام  طالع بینی، لزوم آشنایی با تاریخ علم

مجله سرگرمی: استادیار تاریخ علم دانشگاه تهران در نشست فلسفه علم ضمن اثبات شبه علم بودن برخی مسائل همچون ˮطالع بینیˮ، از باور افراد تحصیلكرده به چنین موضوعاتی انتقاد نمود و اظهار داشت: علت این مورد آشنا نبودن افراد با ساز و كار علمی است كه در این خصوص ˮآشنایی با تاریخ علمˮ سفارش می گردد.

به گزارش مجله سرگرمی به نقل از ایسنا، امیرمحمد گمینی در این نشست كه امروز از جانب انجمن های علمی دانشجویی دانشگاه تهران در باشگاه دانشجویان این دانشگاه برگزار شد، شبه علم را حوزه های معرفتی كه خودشان را به شكل علم درمی آورند، تعریف كرد و اظهار داشت: این مطالب در مجامع آكادمیك جایی نداشته و البته با نگاهی به كتاب های بخش علمی كتابفروشی ها هم شاهد این هستیم كه كتاب های شبه علم در كنار كتاب های علمی جای گرفته اند.

وی كتاب های فوق را حاصل بیان دیدگاه های شخصی نویسنده كه در محك فیزیكدانان و دانشمندان نمی گنجد، دانست و اضافه كرد: از شاخه های پرطرفدار شبه علم، "طالع بینی" است كه در تمام كشورها بخصوص آمریكا دارای طرفداران زیادی است.

استادیار تاریخ علم دانشگاه تهران طالع بینی را صنعتی سودآور توصیف كرد و در پاسخ به چرایی علمی نبودن این نوع مطالب، توضیح داد: در یك آزمایش روانشناسی این نتیجه حاصل شد كه افرادی مدعی شده اند محتوای جدول طالع بینی با زندگی آنها سازگار است؛ این در شرایطی است كه محتوای جداول طالع بینی پیش تر از جانب روانشناس به هم ریخته شده بود.

گمینی، علت گسترش طالع بینی در جامعه را كلی بودن جملات و ارتباط آن با مسائل خصوصی افراد دانست و تصریح كرد: ارتباط این محتوا با روان آدمیان باعث علاقه مندی به آنها شده؛ این در شرایطی است كه اخترشناسان طالع بینی را تایید نمی كنند.

وی سپس به یك پژوهش شبه علمی در جهت اثبات طالع بینی اشاره و تشریح كرد: در سال ۱۹۵۵ روانشناس فرانسوی به نام "گوكلن" لحظه تولد ۲۰۸۸ ورزشكار فرانسوی و بلژیكی را استخراج كرد و در نموداری منتسب به ۱۸ نقطه از آسمان قرار داد.

استادیار تاریخ علم دانشگاه تهران با اشاره به اینكه این روانشناس موقعیت سیارات در زمان تولد ورزشكاران را شناسایی كرده است، افزود: نتایج حاكی از آن بود كه موقعیت "مریخ" در آسمان بر روی تولد ورزشكاران، "مشتری" بر روی تولد هنرمندان و بازیگران و "زحل" هم در احتمال تولد بیشتر فلاسفه و... اثرگذار است.

گمینی اضافه كرد: این روانشناس نتایج خویش را در قالب مقالات علمی به چاپ رساند، اما بعدا چنین ثابت شد كه داده های وی دستكاری شده بودند.

وی تصریح كرد: اگر بپذیریم موقعیت سیارات بر روی سرنوشت انسانها اثرگذار است، این گزاره باید سایر خصوصیت های علمی و پژوهشی را هم دارا باشد؛ بدین مفهوم كه بر این اساس باید بیشترین تعداد ورزشكاران در زمانی كه مریخ در نزدیك ترین موقعیت خود با زمین قرار گرفته است، متولد شده باشند كه به این مورد می توان در قالب نمودار آرمانی اثر مریخ اشاره نمود.

وی خاطرنشان كرد: عده ای هم طالع بینی را بر مبنای نظریه گرانشی نیوتون درست می پندارند كه ادعای این افراد هم اثرگذاری جاذبه ماه بر انسان ها همچون تاثیر ماه بر سطح آب دریاها (جذر و مد) است.

وی جذر و مد را حاصل تفاوت گرانش كره ماه در یك سمت زمین و سمت دیگر آن دانست و اضافه كرد: گرانش به جرم اجسام بستگی دارد، در حالیكه جرم افراد به اندازه ای نیست كه جاذبه ماه بر آنها اثرگذار باشد.

گمینی در انتها باور عموم مردم به چنین مسائلی را به شكلی قابل توجیه دانست و خاطرنشان كرد: اشكال كار این است كه گاهی تحصیلكردگان هم به موضوعات فوق باور دارند كه این به دلیل عدم آشنایی آنها با ساز و كار نظریه های علمی و راهكار آن هم آشنایی با تاریخ علم است.

به گزارش مجله سرگرمی به نقل از ایسنا، جشنواره علمی دانشجویی "روز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه دانشگاه تهران" از امروز شروع به كار كرده و تا ۲۹ آبان ماه دایر خواهد بود.

1397/08/29