در گزارش مجله سرگرمی مطرح شد؛
روایت مهدی فخیم زاده از سینمای دینی
مجله سرگرمی: مهدی فخیم زاده کارگردان باسابقه سینما و تلویزیون ضمن اشاره به تجربه های خود در ساخت سریال های دینی، خطاب به فیلمسازان جوان تصریح کرد که به دنبال تقلید از آثار حرفه ای نباشند.
مهدی فخیم زاده نویسنده و کارگردان سریال تاریخی و دینی «ولایت عشق» که عصر امروز و در آیین اختتامیه چهاردهمین جشنواره ملی فیلم کوتاه رضوی مورد تقدیر قرار می گیرد در گفتگو با خبرنگار مهر با مرور خاطره شکل گیری و ساخت این پروژه و اتفاقات پس از پخش آن بیان نمود: ساخت سریال های تاریخی در تلویزیون اساساً با «سربداران» آغاز و پایه گذاری شد. پس از آن با سریال «امام علی (ع)»، «تنهاترین سردار» و… ادامه یافت. بارها در تلویزیون و مصاحبه هایم گفته ام که روند ساخت سریال های تاریخی پس از انقلاب با «سربداران» شروع شد. پس از آن با سریال های «امام علی (ع)» و «تنهاترین سردار» و… ادامه یافت.
فخیم زاده افزود: با محمدعلی نجفی به علت مسئولیت سینمایی اش در دوران پس از انقلاب آشنا بودم. ساخت «تنهاترین سردار» به من سپرده شد، من در آن دوران فیلمساز بخش خصوصی بودم و با کارهای تاریخی آشنایی چندانی نداشتم. ازاین رو به سراغ آقای نجفی رفتم و با او مشورت کردم، به من کمک کرد و وارد جریان ساخت این سریال شدم. این نخستین مشورت من با او بود. هنوز این سریال نمایش داده نشده بود که مهندس حیدریان مدیرعامل سیمافیلم از من خواست تا به فکر ساخت «ولایت عشق» باشم. محور کار را از مرگ هارون شروع شده و به شهادت امام رضا (ع) ختم می شود، تعیین کردند. در ادامه هجرت از مدینه به مرو، نماز باران، نماز عید فطر و شهادت حضرت در این سریال برجسته بود.
وی با اشاره به اینکه فیلمنامه بر مبنای روایت تاریخی نوشته شد، بیان نمود: با این وجود روایت عین به عین تاریخی نیست و فیلمنامه دراماتیکی بر مبنای فیلمنامه تاریخی پس از آن شکل گرفت، دو سال و نیم هم فیلمبرداری سریال طول کشید و با پخش آن مجموعاً ۵ سال به این سریال اختصاص داده شد.
این کارگردان درباره فیلم کوتاه اظهار داشت: ظهور سینمای دیجیتال، وضعیت فیلم کوتاه را بسیار مطلوب کرده است؛ موضوعی که در دوران ما فراهم نبود. باآنکه من در تئاتر تحصیل می کردم اما دانشکده سینما آن دوران از نظر فنی خروجی چندانی نداشت. چونکه یک دوربین ۱۶ میلی متری داشت که معمولاً مشکل فنی داشت و بچه های سینما هم گاهی همراه با ما تئاتر کار می کردند.
فخیم زاده که عضو هیات داوران جشنواره در بخش های داستانی و مستند هم هست، درباره آثار دوره چهاردهم بیان نمود: فیلمهای کوتاه که در چهاردهمین جشنواره ملی فیلم کوتاه رضوی دیدیم نشان داده است فیلمسازان کوتاه اصول فیلمسازی را می شناسند اما آنچه نیاز است فکرهای نو و تازه است. باآنکه این رویداد موضوعی و درباره امام رضا (ع) است اما لزوماً فیلمها نباید تاریخی و مذهبی باشند. بلکه موضوعاتی که با سیره و اخلاق حضرت مرتبط باشند، انتخاب می شوند.
وی درباره فعالیتش در شرایط کرونا اظهار داشت: در یک سال گذشته کاری نکرده ام، کمی درگیر بیماری ام هستم، تلاش می کنم قرنطینه را رعایت کنم و با شرایط این روزها بسازم. حاصل کار ما مثل کشاورزان کاشت و داشت و برداشت دارد. زمانی که به ظاهر درگیر کار نیستیم اتفاقاً کار می نماییم. با این وجود مشغول نوشتن فیلمنامه ای بودم که امیدوارم تبدیل به سریال شود. در این دوران همینطور فیلم دیدم و کتاب خواندم.
فخیم زاده در انتها خطاب به فیلمسازان جوان سفارش کرد: به دنبال تقلید از آثار حرفه ای نروید و به بداعت و نوآوری روی بیاورید. خوشبختانه آثاری که ما در جشنواره فیلم کوتاه رضوی دیدیم خالی از این نوع نگاه نبود. آثار اکشن خوب است و ما را غافلگیر می کند اما فیلمسازان باید به فکر سوژه های نو و آشنایی با درام باشند. اینکه شخصیت چیست؟ اصول دراماتیک و کشمکش چیست و چه جذابیت هایی را می توان به اثر افزود؟ فیلمساز باید سوژه های جدیدی را کشف کند و در نهایت به مسائل فنی و قواعد کار برسد.
چهاردهمین جشنواره ملی فیلم کوتاه رضوی به دبیری سعید نجاتی عصر امروز با معرفی برگزیدگان در گرگان به کار خود آخر می دهد.
منبع: مجله سرگرمی
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب