درخواست ثبت نام مشاهیر در تقویم رسمی كشور

درخواست ثبت نام مشاهیر در تقویم رسمی كشور

به گزارش مجله سرگرمی به شورای فرهنگ عمومی پیشنهاد كرده اند تا نام مفاخر و مشاهیر مشهور كشور در تقویم رسمی كشور ثبت شود؛ مشاهیری كه هنوز آمار دقیقی در دست نیست كه نام، زندگی و شخصیت برجسته ی كدام شان را دست كم در كتاب های درسی دانش آموزان گنجانده اند تا آنها شاید با نام شان آشنا شوند؟


به گزارش مجله سرگرمی به نقل از ایسنا، به دنبال ایجاد «خانه-موزه فارابی»، فیلسوف و دانشمند بزرگ ایرانی به مناسبت هزار و صد و پنجاهمین سالگرد تولد وی در تركیه شبه هایی در خصوص احتمال مصادره این شخصیت به نام دو كشور تركیه و قزاقستان عنوان شد، در این میان اعلام اقداماتی كه تا كنون نهادهای متولی فرهنگ كشور برای حفاظت از نام مشاهیر ایرانی مطرح شده، توسط برخی نهادها درخواست شده بود.

فرهاد نظری - دبیر كمیته ملّی حافظه جهانی یونسكو - درگفت وگو با ایسنا توضیح می دهد: نخست باید درباره ی فارابی تكلیف این مورد را روشن نماییم كه چه چیزی باید ثبت گردد، چون قرار نیست، شخص فارابی ثبت گردد.

او با تاكید بر این كه معمولا ثبت به منظور حفاظت انجام می شود، ادامه می دهد: شخصیت هایی كه در قید حیات نیستند یا باید نام آنها ثبت گردد كه از نام شان حفاظت نماییم، یا از میراث شان. اگر باید از میراث علمی و ادبی و میراثی دانشمندی حفاظت نماییم یا خانه، كتاب ها یا سنتِ به جای مانده از او یا میراث ناملموس خاصی او را كه قابل ثبت و حفاظت است، ثبت نماییم.
وی با بیانِ لزومِ انجام برخی كارهای دیگر درباره ی شخصیت های پرارزش كشور می گوید: یونسكو با برگزاری مراسم گرامیداشت در این زمینه تا كنون اقداماتی را انجام داده است، این نوع اقدامات در حیطه ی كاری كمیسیون ملّی یونسكو در تهران است، نه سازمان اسناد و كتابخانه ملی ایران و سازمان میراث فرهنگی.
او با اشاره به برگزاری جلسه ای با موالی زاده - دبیر شورای فرهنگ عمومیِ - و عرضه ی پیشنهاد ثبت نامِ مفاخر و مشاهیر بزرگ ایران در تقویم رسمی كشور، ادامه می دهد: بعنوان مثال «خواجه رشیدالدین فضل الدین همدانی» وزیرِ دانشمندی كه تا كنون دو كتاب از وی در برنامه حافظه جهانی بعنوان میراث فكری بشری ثبت شده است، یا كتاب «المسالك و الممالك» اصطخری در دو لیست جهانی «منطقه ای» یعنی آسیا و اقیانوسیه و «فهرست حافظه جهانی» ثبت شده است كه این موارد نشان داده است آنها از نمونه های اعلای میراث فكری بشری هستند كه فقط متعلق به ایران نیستند. این در شرایطی است كه هیچ نامی از شخصیتی مانند اصطخری در تقویم نیست، ازاین رو پیشنهاد كرده ایم كه نام این نوع از افراد كه آثارشان به تائید یونسكو و لیست میراث فكری بشر رسیده، در تقویم رسمی كشور درج شود.
مدیر كل سابق دفتر ثبت آثار تاریخی، با اشاره به اقداماتی كه می توان برای معرفی بیشتر مشاهیر ایران در كشور انجام داد، بیان می كند: بعنوان مثال بانك مركزی می تواند تصویر این مفاخر را روی اسكناس های مختلف ثبت كند، یا تمبر این دانشمندان چاپ شود یا آموزش و پرورش در برنامه ی درسی خود، فصل هایی را به این مشاهیر اختصاص دهد، هر چند اطلاع ندارم كه در كتاب های درسی از كل دوره ی ابتدایی و راهنمایی و دبیرستان نامِ كدام یك از مشاهیر مطرح و معروف مان وجود دارد.
نظری تاكید می كند: تا امروز لیست «همراهی با گرامیداشت مفاخر، مشاهیر و رویدادها» نامِ ۳۵ نفر از مشاهیر ایرانی را در لیست جهانی پیشنهاد كرده كه ثبت شده اند.



1398/06/10
23:57:49
5.0 / 5
4843
تگهای خبر: تقویم , زندگی , فرهنگ , موزه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۱
NewsFun
newsfun.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مجله سرگرمی محفوظ است

مجله سرگرمی

سرگرمی و طنز