كیانوش جواداسلامی در گزارش مجله سرگرمی:
اجرا در سالن خصوصی به مفهوم ممیزی كمتر نیست، بازرس هاند واقعی هستم
به گزارش مجله سرگرمی بازیگر نمایش بازرس هاند واقعی با اشاره به خصوصیت های نقشی كه در این نمایش برعهده دارد درباره اجرا در تماشاخانه های خصوصی و استقبال اندك مخاطبان از نمایش های بدون چهره سخن گفت.
كیانوش جواداسلامی كه در نمایش «بازرس هاند واقعی» در نقش بازرس به ایفای نقش می پردازد درباره این تجربه به خبرنگار مهر اظهار داشت: یكی از خوبی های متن این است كه كاراكتر اصلی ندارد و تقریباً نقش ها به صورت مساوی در بین بازیگران به چرخش در می آید. معتقدم بازی كردن شخصیتی كه در دل نمایش، خودش مشغول بازی است و تقریباً نابازیگر است كار سختی است ولی با عنایت به اینكه نقش ها و بخصوص نقش من در حال تغییر است و نقش فردی را بازی می كنم كه خودش را به جای برادر فلجش جا می زند و در آخر اجرا خودش را بعنوان بازرس هاند معرفی می كند به شخصه برای من جالب توجه است و با آن ارتباط برقرار می كنم. وی درباره استقبال از تئاتر كه این روزها بیشتر از گذشته مورد كم لطفی قرار گرفته است، بیان كرد: استقبال از تئاتر و بخصوص كارهای جوانان بسیار كم شده است و اگر هم مخاطبی هست بیشتر به سمت استفاده از تئاترهایی كه بازیگران مشهور دارند، تغییر رویه داده است و مخاطبان خیلی كمتر، از گروه های جوانی كه بی نام و در ابتدای راه هستند، استقبال می كنند در حالیكه معتقدم این مورد جز ضربه زدن به بدنه تئاتر عایدی دیگری ندارد.
جواداسلامی افزود: در بین مردم مرسوم شده است كه وقتی می خواهند به تماشای تئاتری بروند، بیشتر به دنبال اسامی بازیگران مشهور می گردند و توجهی به نام نویسنده و یا كارگردان آن اثر ندارند بعنوان مثال ما كاری از تام استوپارد را روی صحنه می بریم و بدون شك این فرد جزو بزرگان و یكی از نوابغ حوزه نمایشنامه نویسی است و می تواند بر غنای كار بیفزاید در حالیكه به نظر می آید بعضی از تماشاگران توجهی به این مساله ندارند. مورد دیگر اینكه اگر اجرایی در سالنی بزرگ و مطرح به صحنه رفت حتما دال بر خوب بودن آن نیست به صورتی كه به كرات پیش آمده اجراهایی كه در سالن های كوچك روی صحنه رفته اند از اجراهایی كه در تئاتر شهر و یا تالار وحدت به معرض نمایش گذاشته شده اند قابل قبول تر هستند. این بازیگر جوان تئاتر درباره اجرا در سالن های خصوصی تئاتر اظهار داشت: معتقدم وجود تئاترهای خصوصی خوب است اما هدفگذاری در آن از همه چیز مهم تر است. هنرمندان ما باید از تفكراتی اشتباه در خصوص اینكه اگر در سالن های خصوصی اجرا بروند با ممیزی كمتری روبرو می شوند، فاصله بگیرند چون بالاخره كارشناسانی از اداره كل هنرهای نمایشی آنرا مورد بازنگری قرار می دهند.
او در آخر یكی از علل اجرای نمایش های بی كیفیت را افزایش سالن های خصوصی دانست و خاطرنشان كرد: البته ما تئاتری ها هم باید در نظر داشته باشیم كه چه كاری برای تئاتر انجام دادیم و چقدر به كیفیت تئاتر و نوع بازی خود توجه كرده ایم. به نظرم این ارتباط دو سویه میان مخاطبان و عوامل تئاتر همواره باید مد نظر قرار بگیرد چون اگر نخواهیم این مورد را تشخیص دهیم، می تواند منجر به حذف گروه از صحنه تئاتر شود. به زعم بنده كارگردانان به صرف اینكه تجربه كنند نباید به سراغ اجرای عموم بروند چون كه اجرای عموم برای دیده شدن است و تجربه برای پلاتو، سالن های دانشگاهی و سالن های خصوصی. نمایش «بازرس هاند واقعی» برگرفته از نمایشنامه ای به همین نام به نویسندگی تام استوپارد است و داستان ۲ منتقد را روایت می كند كه به تماشای یك داستان معمایی، جنایی، پلیسی نشسته اند تا درباره آن مقاله ای بنویسند اما در حین اجرای نمایش هر ۲ به سمت كمدی كشیده می شوند و در راه اتفاقات نمایش قرار می گیرند. این نمایش به كارگردانی شهاب بهرامی و تهیه كنندگی پگاه احمدی زاده مقرر است از ۱۹ تا ۲۹ خرداد ساعت ۲۱: ۱۵ و به مدت ۱۰ شب در تماشاخانه مهرگان به صحنه برود.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب