خبرهایی از میراث فرهنگی

انتشار مطالعات اسناد میراثی و همایشی برای زبان های ایرانی

انتشار مطالعات اسناد میراثی و همایشی برای زبان های ایرانی

مجله سرگرمی: پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری از انتشار فصلنامه علمی مطالعات اسناد میراث فرهنگی با بررسی کتیبه های منقول و غیرمنقول و دیگر اوراق و نسخه های تاریخی و همچنین، برگزاری همایش میراث زبانی در اسفندماه آگاهی داد.


به گزارش مجله سرگرمی به نقل از ایسنا، بنابر اعلام روابط عمومی و پژوهشگاه میراث فرهنگی گردشگری، دو فصلنامه مطالعات اسناد میراث فرهنگی با هدف ارائه آخرین دستاوردهای علمی و پژوهشی در زمینه اسناد میراث فرهنگی منتشر می شود و گرایش آن بیشتر در تحقیقات و جستارهای فصلنامه بر نویافته ها از دیدگاه میراث فرهنگی است.
مطالعات اسناد میراث فرهنگی شامل بررسی و پژوهش درباره ی کتیبه های منقول و غیرمنقول دوره های مختلف تاریخ ایران، سکه ها، مُهرها، نسخ خطی، اوراق و اسناد تاریخی است.
شناسایی و بازسازی کتیبه سَردَر و نمای اولین دارالفنون در خیابان ناصرخسرو برمبنای تصاویر دیمیتری یرماکف (احمد چایچی امیر خیز)، موقوفات امیر تیمور گورکانی و دارالسیاده کش (مهناز رحیمی فر)، بررسی باستان شناختی نظام بنده داری دوره قاجار برمبنای تحلیل محتوای اسناد، منابع مکتوب و تصاویر آرشیوی (وحید شاهسوارانی و محمد مرتضایی)، سند و دست نوشته ای تاریخی از ملا خضر رواری هورامانی (نادر کریمیان سردشتی)، پژوهشی در سه سنگ محراب مسجد جامع عتیق شیراز (محمد علی مخلصی)، بررسی و مطالعه تطبیقی کتیبه های سلجوقی دو برج سه گنبد ارومیه و مهماندوست دامغان (آزاده طاهری کریمی و نفیسه نظری فردویی) مقالاتی است که در این شماره به چاپ رسیده است.



در مقاله موقوفات امیر تیمور گورکانی و دارالسیاده کش نوشته مهناز رحیمی فر می خوانیم؛ امیر تیمور گورکان (۷۳۶-۸۰۷ قمری) با بهره بردن از شریعت اسلامی، حکومتی را پایه گذاری کرد که در آن زمینه ترقی برخی سنن اسلامی برقرار شد. در این دوره به انجام امور خیر خصوصاً وقف، توجه بسیار شد. وقف نامه ها و اسناد وقفی جالب توجهی از این دوره برجای مانده است و منابع تاریخی با شرح موقوفات، تیمور را یکی از واقفان بزرگ معرفی کرده اند.

بررسی میراث زبانی ایران؛ از زبان کتیبه های باستانی تا اسطوره ها
پژوهشگاه میراث فرهنگی گردشگری همین طور از برگزاری چهارمین همایش ملی میراث زبانی در دوم اسفند ماه ۱۴۰۱ آگاهی داد. این همایش به همت پژوهشکده زبان شناسی، کتیبه ها و متون، حضوری و آنلاین برگزار می گردد.
«پژوهش های زبان شناختی شامل گویش شناسی، تنوع زبانی، رده شناسی زبان، زبان شناسی اجتماعی»، «کتیبه شناسی، شامل کتیبه های باستانی و دوران اسلامی»، «پژوهش های نوین در حوزه زبان های ایرانی دوره باستان (فارسی باستان، اوستایی، سکایی و مادی) دوره میانه (شرقی و غربی) و دوران اسلامی»، «مطالعات سکه شناسی قبل از اسلام و دوران اسلامی»، «میراث خطی و زبانی، ابزار انتقال دانش، فرهنگ و اطلاعات تاریخی»، «زبان شناسی تاریخی، اسناد و مدارک تاریخی و سندشناسی متون تاریخی و مرجع در زمینه میراث زبانی»، «مطالعات تاریخی و میان رشته ای» و «مطالعات اسطوره شناسی» محورهای این همایش یک روزه است.




طبق اولین فراخوان دبیرخانه همایش، مهلت ارسال چکیده مبسوط (بیان مسأله، اهداف پژوهش، ارائه یافته ها و منابع) ۳۰ آذر ۱۴۰۱ و مهلت ارسال اصل مقالات ۸ بهمن ۱۴۰۱ است.
شیوه استناد به روش ارجاع دهی APA است و مقالات برتر در مجلات معتبر چاپ خواهند شد.

طرحی برای مردم شناسی فاجعه؛ از زلزله بم تا ویروس کرونا
پژوهشکده مردم شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری هم از انجام طرح پژوهشی فاجعه و روایت، در قالب مطالعه مردم شناختی زلزله بم و همه گیری ویروس کرونا آگاهی داده است.
علیرضا حسن زاده، مجری طرح و عضو هیأت علمی پژوهشکده مردم شناسی در این زمینه توضیح داد: این پژوهش به بررسی تطبیقی دو رخداد فاجعه بار همه گیری کووید- ۱۹ در سالهای ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۰ و وقوع زلزله بم در سال ۱۳۸۲ می پردازد.
بگفته او، در این پژوهش، از نظر انسان شناسی فاجعه به ابعاد مختلف تأثیر دو رخداد یاد شده بر حوزه هایی چون میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی پرداخته شده است.
رئیس پژوهشکده مردم شناسی اضافه کرد: حوزه مطالعاتی این پژوهش، مردم شناسی فاجعه، مطالعات فاجعه و مدیریت فاجعه بوده و در زمینه فرهنگی کشور ایران به انجام رسیده است.
مجری طرح پژوهشی فاجعه و روایت همین طور اظهار داشت: در این گزارش، تأثیر فاجعه بر ادبیات و هنر و بازتعریف هویت آستانه ای مورد بررسی قرار گرفته و مضمون اصلی این تحقیق تأثیر چرخه های فاجعه چون زلزله، خشکسالی، سیل، جنگ و... و. بر فرهنگ و هویت ایرانی است. این طرح بر محور و ساخت مفهوم زیست ـ فاجعه ارائه شده است.







منبع:

1401/08/12
14:44:54
5.0 / 5
436
تگهای خبر: دبیرخانه , علم , فرهنگ , مقاله
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
NewsFun
newsfun.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مجله سرگرمی محفوظ است

مجله سرگرمی

سرگرمی و طنز