عباس خامه یار عنوان كرد

بیشتر از ۲۰۰ واژه فارسی در زبان اندونزیایی

بیشتر از ۲۰۰ واژه فارسی در زبان اندونزیایی

مجله سرگرمی: معاون بین الملل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی اظهار داشت: وجود بیشتر از ۲۰۰ واژه فارسی در زبان اندونزیایی نشان از پیوندهای فرهنگی دو كشور ایران و اندونزی دارد.


به گزارش مجله سرگرمی به نقل از ایسنا، عباس خامه یار در مراسم افتتاح اتاق اندونزی كه در دانشكده ادبیات دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، اظهار نمود: امروزه كشور اندونزی با جمعیت بیشتر از ۲۶۸ میلیون نفر، چهارمین كشور پرجمعیت مسلمان جهان است و به واسطه فرهنگ متنوع، منابع طبیعی، جمعیت و موقعیت ژئوپلیتیك به یكی از كشورهای مهم در عرصه بین الملل تبدیل گشته است.

او با بیان این كه نزدیكی سیاسی اندونزی و روابط تاریخی با ایران بر اهمیت ارتقای روابط این دو كشور افزوده است، بیان كرد: مورخان با عنایت به اسناد معتبر، ایرانی ها و خصوصا بازرگانان ایرانی را بعنوان یكی از عوامل اصلی ورود اسلام به مجمع الجزایر اندونزی معرفی كرده اند.

معاون بین الملل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با اشاره به این كه حضور تجار ایرانی در اندونزی به مرور زمان سبب نشر بعضی واژه های فارسی در زندگی روزمره مردم اندونزی شده است، خاطرنشان كرد: وجود بیشتر از ۲۰۰ واژه پارسی در زبان و ادبیات اندونزیایی نشان از پیشینه و پیوندهای فرهنگی میان دو كشور ایران و اندونزی دارد.

او اظهار نمود: موافقت نامه فرهنگی میان دولت ایران و اندونزی كه مشتمل بر یك مقدمه بر ۱۰ ماده است در تاریخ هفتم اردیبهشت ماه ۱۳۵۰ برابر با ۲۱ آوریل ۱۹۷۱ در تهران به امضای نمایندگان دو دولت رسیده است و در این موافقت نامه به صراحت مواردی مانند تلاش طرفین برای شناساندن كشورهای خود، استفاده از دیدارهای متعاقب هیئت های فرهنگی، آموزشی و علمی برای تحكیم مناسبات فی درخلال و باز تسهیل مبادله كتاب و سایر انتشارات مربوط به فرهنگ، آموزش و علوم آمده است.

معاون بین الملل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی اظهار داشت: رابطه ایران و اندونزی سبب شناخت بهتر از ظرفیت ها و فرهنگ غنی دو كشور می شود كه این ظرفیت های گسترده می تواند سهم مهمی در بنای تمدن نوین اسلامی داشته باشد.

خامه یار افزود: برگزاری نمایشگاه ها و برنامه های هنری بین دو كشور، مبادله استادان دانشگاه و سایر موسسات آموزش عالی، مبادله متخصص و تحقیق در امور فرهنگی، آموزشی و علمی، كوشش در ایجاد بورس های تحصیلی و تحقیقاتی برای دانش پژوهان، تسهیل تاسیس انجمن های روابط فرهنگی و دانش نامه های علمی صادره از جانب دانشگاه ها و موسسات آموزشی بین دو كشور مورد توجه است.

او اضافه كرد: بااینكه تاریخ روابط رسمی و غیررسمی فرهنگ میان مردم، دولت ایران و اندونزی مملو از برنامه های ثمین و موثر فرهنگی میان دو كشور است، اما می توان اشاره نمود كه در سال ۱۳۹۲ با همكاری سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی نخستین و بزرگ ترین برنامه فرهنگی اندونزی در برج میلاد تهران و چند فرهنگسرا برگزار گردید.

معاون بین الملل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی اظهار نمود: عنوان این رویداد بزرگ فرهنگی از طرف دولت اندونزی «هزار سال روابط فرهنگی ایران و اندونزی» نامگذاری شد و در این رویداد فرهنگی بیشتر از ۱۰۰ نفر از هنرمندان اندونزی ایفای نقش كردند كه مورد استقبال مردم فرهنگ دوست ایران قرار گرفت.

او افزود: از طرف دیگر، رایزن فرهنگی ایران كوشش كرد با شناسایی و تقویت زمینه های همكاری فرهنگی میان مردم، نخبگان، دانشگاهیان و فرهیختگان، روابط فرهنگی رسمی و غیررسمی میان دو كشور را گسترش دهد.

خامه یار اظهار نمود: برگزاری نشست ها و همایش های گوناگون علمی، فرهنگی و ادبی، برگزاری هفته های فرهنگی ایران در اندونزی، تاسیس اتاق های ایران در دانشگاه ها، اعزام استادان و دانشجویان اندونزی به ایران، برگزاری برنامه های هنری در جهت معرفی هنر ایران به مردم اندونزی، انتشار كتاب های متعدد، معرفی فرهنگ و تمدن ایران به زبان اندونزیایی، انتشار آثار فاخر ادبیات ایران، و برگزاری دوره های آموزش زبان فارسی در دانشگاه های اندونزی، زمینه سازی در جهت ایجاد روابط میان دانشگاه های دو كشور بوده است.

او با اشاره به این كه فرهنگ مردم اندونزی آمیخته با روحیه همزیستی مسالمت آمیز میان ادیان و اقوام، صلح و دوستی، احترام به ارزش های دینی و ملی و در نهایت ارج نهادن به نهاد خانواده است، افزود: موضوعاتی كه عنوان شد عینا در فرهنگ غنی مردم ایران وجود دارد و این همسانی فرهنگی سبب نزدیك تر شدن روابط دو ملت می شود.

معاون بین الملل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی درباب این كه مردم ایران هنگام سفر به اندونزی، به وضوح شباهت های فرهنگی میان دو كشور را مشاهده می كنند، خاطرنشان كرد: علاوه بر اشتراكات فرهنگی میان دو ملت، دو جریان مخرب افراط گرایی و غرب گرایی خارج از مرزهای دو كشور وجود دارد كه عموما با بهره گیری از ابزار زور و تزویر تلاش می كنند تا فرهنگ و امنیت ایران و اندونزی را مورد هجمه قرار دهند.

خامه یار بیان كرد: كشور اندونزی با عنایت به تنوع گسترده قومی، دینی، مذهبی و فرهنگی یكی از اهداف جریان های تروریستی و افراطی برای ایجاد ناامنی و اختلاف بوده كه خوشبختانه با تدبیر مردم و مسئولان توانسته در مقابل این جریانات ایستادگی كند.

او تصریح كرد: بی گمان سوژه نفی افراط گرایی دینی و ترویج روحیه همزیستی میان ادیان و فرهنگ ها می تواند یكی از زمینه های بسط و گسترش همكاریهای فرهنگی میان اندیشمندان و فرهیختگان دو كشور باشد.

معاون بین الملل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی اظهار نمود: كشور اندونزی به واسطه جمعیت جوان و روابط گسترده ای كه با مراكز علمی جهان برقرار كرده، از تعداد و سطح بالای دانشگاه های معتبر برخوردار می باشد. این كشور به لحاظ تعداد دانشگاه، جزء ۱۰ كشور برتر جهان است و این مسئله ظرفیت بالایی را برای گسترش روابط علمی و دانشگاهی میان ایران و اندونزی بوجود می آورد.

او اضافه كرد: راه اندازی اتاق اندونزی در برخی از دانشگاه های ایران كه با همكاری و هماهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی صورت می گیرد، فرصت مغتنم و مناسبی برای تبادل و گسترش مبادلات فرهنگی بین دو كشور بزرگ مسلمان خواهد بود.




1397/12/19
22:48:02
5.0 / 5
4603
تگهای خبر: تخصص , سفر , فرهنگ , متخصص
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۳
NewsFun
newsfun.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مجله سرگرمی محفوظ است

مجله سرگرمی

سرگرمی و طنز