خارجی ها كدام آیین های نوروزی را تغییر دادند

خارجی ها كدام آیین های نوروزی را تغییر دادند

مجله سرگرمی: یك پژوهشگر معتقد می باشد خارجی ها در دوره ناصرالدین شاه قاجار در بعضی از آیین های نوروزی ما دخالت كردند و آن را با شیوه های مرموزانه ای تغییر دادند كه یكی از آنها سفره نوروزی است.


هوشنگ جاوید در گفت وگو با ایسنا، درباره تغییر بعضی از آیین های نوروزی بیان كرد: یكی از آیین های نوروزی كه دستخوش تغییرات شده است ورود ماهی قرمز به سفره نوروزی از دوره قاجار است. وجود ماهی قرمز روی سفره نوروز سندیت كهن ندارد. اگر از هموطنان زرتشتی هم بپرسید، هیچ كدام سر سفره هفت سین ماهی قرمز نمی گذارند.
او افزود: همینطور فرانسوی ها شیوه آتش بازی در چهارشنبه سوری را به شكل متفاوتی در زمان قاجار مرسوم كردند. مردم، پیش از این یك آتش بزرگ درست و دور آن بازی می كردند و جشن می گرفتند كه این حركت با یك فكر فرنگی نوآوری شد.
این پژوهشگر با اشاره به اینكه مردم ایران سر سفره عقد و نوروز كاسه آب و داخل آن نارنج می گذاشتند، درباره دلیل این كار توضیح داد: ایرانیان پیش از آنكه دنیا بفهمد جهان گرد است به این مورد پی برده و متوجه بودند زمین در جهان كهكشانی معلق است. نارنج در داخل كاسه آب حكایت های فراوان، راز و رمزهای بسیاری داشت. یكی از رمزها این است، نارنج به علت عطر و بویی كه دارد، میوه دوستی است و حتی شاعران ایرانی در دوبیتی های خود از نارنج نام برده اند.
جاوید افزود: آب هم یكی از نعمت هایی است كه خدا در اختیار بشر قرار داد تا زنده بماند زیرا بشر از آب استفاده های گوناگونی می كند. چون زمین در اعتدال بهاری یك گردش كامل می كند و مردم معتقد بودند زمین گردش نو می كند، در آب نارنج، سیب یا انار می انداختند تا حركت زمین با حركت نارنج در آب مشخص شود.
او با اشاره به اینكه شیر نعمت دیگری است كه زرتشتیان روی سفره نوروز می گذارند و همچنان هم انجام می دهند، اظهار داشت: ما خیلی از مسائل را در فرهنگ مان به اشتباه متوجه شدیم و كمتر كسی این اشتباهات فرهنگی را به ما گوشزد می كند! نخستین غذایی كه بشر با گندم درست كرده، سمنو است كه آن را روی سفره می گذارند. حتی سمنو را می توان به شكل خشك شده هم بهره برد.
این پژوهشگر اضافه كرد: از میوه های خشك هم روی سفره استفاده می شده كه هم اكنون میوه های تازه جایگزین آن شده است. ما هفت شین هم داشتیم و از شربت های مختلف روی سفره استفاده می شده است. اشتراكاتی هم بین سفره نوروز و عقد وجود دارد و روی هر دو نان و سبزی، عسل، آب و آینه گذاشته می گردد.
جاوید با اشاره به اینكه در هیچ كشوری مثل ایران تنوع مذهبی، وحدت و آیینی وجود ندارد، اعلام نمود: ما یك وحدت آیینی داریم كه بین همه مذهب ها در كشورمان مشترك است. این وحدت فارغ از مذهب، جلوه ملی و مهمی است. زرتشتی ها و اهل سنت در كشور ما نوروز را گرامی می دارند. اهالی تركمن بر مبنای نگرش مذهبی كه دارند نوروز را ساده برگزار می كنند و اعیاد ملی در نقطه های دیگری از كشور درجه قوی تری پیدا می كند.
او ادامه داد: نگرش های باورمدارانه در آیین های ملی مطرح است كه امروز، جهان را در بر گرفته و فارغ از مراسم مذهبی به آن نگاه شده است. حتی ما نمی بینیم كه ائمه ما نسبت به نوروز نگاه نادرستی داشته باشند. امام جعفر صادق(ع)، پیامبر اكرم(ص)، حضرت علی(ع) و امام رضا(ع) نسبت به نوروز واكنش هایی داشته اند كه بسیار زیباست و فرموده های آنها جای تامل و تفكر دارد. بعد از اسلام هم نوروز آیین بزرگی بوده كه تا حال حاضر ادامه پیدا كرده است.
این پژوهشگر اظهار داشت: همواره با آداب و رسومی كه پیش از نو شدن سال صورت می گیرد، ثابت می گردد كه امید به آینده بیشتر از ناامیدی است. شك نكنید تا زمانی كه ایرانی، آیین نوروز برگزار می نماید، امید به آینده با درجه بالا پیش می رود. حتی خانواده هایی كه توان مالی مناسبی ندارند، كمترین كاری كه برای سال نو انجام می دهند خانه تكانی است.
جاوید بیان كرد: ایرانی با آیین زنده است و این آیین همواره به او امید به آینده می دهد. آداب و رسوم فرهنگ ایرانیان، همدلی، وحدت، یگانگی و شكرگزاری نسبت به نعمت هایی كه خداوند در اختیار ما می گذارد را می آموزد و این امر بسیار مهمی است.



1397/01/01
12:41:03
5.0 / 5
5122
تگهای خبر: سفر , فرهنگ
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۴
NewsFun
newsfun.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مجله سرگرمی محفوظ است

مجله سرگرمی

سرگرمی و طنز