سهم اندک استان مرکزی از سفره امکانات فرهنگی!

سهم اندک استان مرکزی از سفره امکانات فرهنگی!

مرکزی استان مرکزی به لحاظ پیشینه تاریخی، وجود شخصیت ها، نخبگان و ظرفیت های فرهنگی و اجتماعی دارای قابلیت های فراوان و البته کمبودهای فراوانی در حوزه زیرساخت های فرهنگی است.



با وجود این که اقشار مختلف تمایل زیادی به دایر ساختن مراکز فرهنگی در استان دارند، اما این استان به لحاظ بهره گیری از تکنولوژی های جدید و موسسات و نهادهای فرهنگی در وضعیت چندان مناسبی به سر نمی برد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در این زمینه می گوید: در سطح استان فاقد امکانات فرهنگی بسیاری هستیم. یکی از الزامات فرهنگی در سطح استان مرکزی، تغییر تجهیزات و نوسازی و ترمیم آنهاست و در بعضی هنرها مانند تئاتر نیازمند تالار و سالن ویژه هستیم تا پکیج زیرساختی هنرهای نمایشی را کامل نماییم.

حجت الاسلام دانشی در گفت و گو با ایسنا اضافه کرد: شهرداری های استان باید توجه داشته باشند که مطالبات مردم و جوانان در مناطق مختلف استان فقط راه اندازی پل و آسفالت و جمع آوری زباله نیست، بلکه مطالبات فرهنگی هم دارند و شهرداری ها می بایست به این مطالبات توجه کافی داشته باشند.

وی اظهار داشت: در سطح استان با کمبود فاحش سالن های سینما روبرو می باشیم، بطوریکه در بعضی شهرستان ها سالن های آمفی تئاتر تبدیل به سالن سینما شده اند و فاقد استانداردها و خاصیت های خاص یک سالن سینما هستند در سطح کلان شهر اراک نیز تنها دارای یک سالن سینمای استاندارد هستیم در صورتیکه اراک نیازمند تعدد پردیس های سینمایی است.

وی بیان کرد: با توجه به این که سالهاست به ساخت سینما پرداخته نمی گردد، پس وزارت فرهنگ وارشاد و شهرداری ها می بایست نسبت به ساخت سینماها اهتمام بیشتری داشته باشند و بخش دولتی استقبال بیشتری از ساخت سینماها داشته باشد.

دانشی افزود: شهرداری ها به سبب برخورداری از زمینهای مناسب می توانند با کمترین هزینه سالن های کوچک سینما راه اندازی کنند. وزارت فرهنگ و ارشاد نیز برای تجهیز این سالن ها مبلغی را که بخش قابل توجهی از هزینه های راه اندازی یک سینما شمرده می شود را اختصاص خواهد داد.

وی درباب مطالبات بخش فرهنگی از دولت جدید اشاره کرد: درابتدا امید است برای سالن دوم تالار مرکزی که تا حالا برای تکمیل آن هیچگونه قراردادی منعقد نشده، تامین اعتبار داشته باشیم. همین طور لازم است بودجه های حمایتی جهت تولید محتوا در عرصه های فرهنگی و هنری در تمامی حوزه ها به خصوص بخش انتشارات و مطبوعات که گرفتار معضل گرانی کاغذ و هزینه های سنگین چاپ هستند، اختصاص پیدا کند. صنعت چاپ در استان مرکزی نیازمند به روزرسانی است.

دانشی اشاره کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بعضی استانها موزه هنرهای معاصر را راه اندازی کرده است، اما این طرح در استان مرکزی و شهر اراک انجام نشده، پس جهت حفظ آثارفرهنگی هنری معاصر استان مرکزی نیازمند راه اندازی این موزه در شهر اراک هستیم.

مدیرکل ارشاد درباب پروژه های درحال راه اندازی در استان توضیح داد: هم اکنون در چهار شهرستان آشتیان، محلات، کمیجان و خنداب پروژه های فرهنگی درحال تکمیل شدن است و تعدادی از آنها نیز افتتاح شده است. این پروژه ها در دولت نهم و دهم شروع شده و در دولت دوازدهم تولید شده اند و در صورت تکمیل در اختیار مردم قرار می گیرند.

وی افزود: در شهر اراک به جز تالار مرکزی کار مشترکی بین شهرداری و اداره کل ارشاد به نام راه اندازی بلک باکس پارک شهر در حال انجام می باشد که تا بحال ۴۰ درصد پیش رفته است.





منبع:

1400/07/25
23:28:15
5.0 / 5
602
تگهای خبر: تئاتر , تالار , تولید , سفر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۳
NewsFun
newsfun.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مجله سرگرمی محفوظ است

مجله سرگرمی

سرگرمی و طنز