در گزارش مجله سرگرمی مطرح شد؛

ماجرای دروغ بازیافتی به تلویزیون کشیده شد

ماجرای دروغ بازیافتی به تلویزیون کشیده شد

مجله سرگرمی: کارگردان مستند دروغ بازیافت معتقد می باشد که درباره میزان و تاثیر بازیافت پلاستیک اغراق شده و ریشه مسائل محیط زیستی در جای دیگری است.



مهدی افضل زاده کارگردان مستند «دروغ بازیافت» درباره این فیلم که امشب ۱۳ شهریور از شبکه مستند پخش می شود به خبرنگار مهر اظهار داشت: «دروغ بازیافت» یکی از قسمت های مجموعه مستند «ضد» است که این روزها از شبکه مستند پخش می شود و این قسمت از آن در جشنواره تلویزیونی مستند حضور دارد. مجموعه مستند «ضد» با رویکرد انتقادی نسبت به نظام سرمایه داری تولید شده و در هر قسمت درباره موضوعات مختلفی نظیر جنگ، مواد غذایی، محیط زیست و… با این رویکرد بحث و بررسی نموده است.
وی ضمن معرفی سوژه مستند «دروغ بازیافت» اظهار داشت: این فیلم مستند می خواهد نگاه رایج که در فضای محیط زیستی و خصوصاً در موضوع بازیافت وجود دارد را تغییر داده و اصلاح نماید. این روزها تبلیغات زیادی می شود که برای مساعدت با محیط زیست به کیسه پلاستیکی «نه» بگوییم و برای خریدهایمان از آن استفاده نکنیم. ما می خواهیم بگوییم که مشکلات محیط زیستی با عدم استفاده از کیسه پلاستیکی حل نمی گردد بلکه مشکل در جایی دیگر و خصوصاً در کارخانه های بزرگ صنعتی است.
این مستندساز افزود: این ادعاها شاید کمی غیرقابل باور باشد اما به همراه مستندات در فیلم مستند «دروغ بازیافت» آمده است. برای مثال با بهره گیری از تصاویر آرشیوی نشان می دهیم که در دهه های گذشته چند کمپانی بزرگ پتروشیمی که پلاستیک تولید می کنند، هزینه هنگفتی خرج کرده تا درباره تاثیر بازیافت پلاستیک اغراق کنند. این مساله در حالی است که اخیراً ثابت شده است بازیافت پلاستیک توجیه اقتصادی زیادی ندارد.
افضل زاده در پاسخ به این پرسش که برای حفظ محیط زیست چه باید کرد، اظهار داشت: باید دقت داشت که چالش اصلی در موضوعات محیط زیستی مصرف گرایی است و مصرف بیش از اندازه، ضربه بمراتب بزرگ تری را به محیط زیست زده است و اگر افراد مصرف شان را کنترل کنند، خیلی از معضلات حل می شود.
این کارگردان و مستندساز اشاره کرد: البته منظورم این نیست که چنین کارهای کوچکی بی تاثیر است اما تاثیر آن شاید صدها برابر کمتر از آلایندگی یک کارخانه تولیدی باشد. علاوه بر این، ممکنست عده ای فکر کنند که پلاستیک بازیافت نمی شود؛ اصلاً اینگونه نیست بلکه معتقدیم درباره شدت و میزان بازیافت پلاستیک اغراق شده است. برهمین اساس تلاش ما این است که نگاه کلیشه ای به محیط زیست را اصلاح نماییم.
عوامل تولید مستند «دروغ بازیافت» عبارتند از؛ کارگردان: مهدی افضل زاده، تهیه کننده: محسن کریمیان، نویسنده: محمد حاجی موسی و تدوین علیرضا حسنی.
مستند «دروغ بازیافت» در بخش مسابقه پنجمین جشنواره تلویزیونی مستند حضور داشته و امشب ساعت ۲۰ از شبکه مستند سیما پخش می شود. هم چنین بازپخش های آن امشب ساعت ۲۴ و فردا ساعت ۹ بامداد است.


منبع:

1400/06/13
22:53:04
5.0 / 5
522
تگهای خبر: اجرا , بازی , تلویزیون , تولید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۳
NewsFun
newsfun.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مجله سرگرمی محفوظ است

مجله سرگرمی

سرگرمی و طنز