توسط بنیاد رودكی؛

تاریخچه اركسترهای دولتی كتاب می شود

تاریخچه اركسترهای دولتی كتاب می شود

به گزارش مجله سرگرمی بنیاد فرهنگی هنری رودکی ۲ اثر پژوهشی در حوزه تاریخچه تشکیل ارکسترهای سمفونیک تهران و ارکستر ملی ایران را پیش روی مخاطبان قرار خواهد داد.



به گزارش مجله سرگرمی به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل بنیاد فرهنگی هنری رودکی، دو پژوهش تازه بنیاد فرهنگی هنری رودکی در چارچوب کتاب های «تاریخچه ارکستر سمفونیک تهران و ارکستر ملی ایران» و «گنجینه نت نوشت های رودکی» منتشر می شود.
به منظور ثبت چگونگی شکل گیری و روند فعالیتهای دو ارکستر سمفونیک تهران و ارکستر ملی ایران، طرح پژوهش و تدوین تاریخچه دو ارکستر از اواخر سال قبل توسط سیدعلیرضا میرعلینقی، پژوهشگر موسیقی و با حمایت بنیاد فرهنگی، هنری رودکی شروع شده است.
هدف و روند تشکیل ارکستر، مراحلی تاریخی و تداوم فعالیت ارکستر، برنامه ها و نحوه اداره و ساختار ارکسترها در دوره های مختلف همچون مواردی است که در پژوهش و تدوین تاریخچه ارکستر سمفونیک تهران و ارکستر ملی ایران ثبت می شود.
همچنین کیاوش صاحب نسق، دبیر هنری و اجرایی سامان دهی کتابخانه بنیاد رودکی «گنجینه نت نوشته های رودکی» را در دست تدوین دارد.
درباره این پژوهش آمده است: «هویت موسیقی ارکستری ایران وابسته به خلق و اجرای آثاری از آهنگسازان ایران است؛ هر اثر که خلق و اجرا شده، برگی از تاریخ پویای موسیقی است که با وجود دغدغه های متفاوت خالق اثر آن، اشتراک ایرانی بودن و ایرانی اندیشیدن و تلاش مشترک برای حفظ ریشه های هنر و فرهنگ ایران را در دل خویش جای داده است.
از نگاه ژرف و بدیع آهنگسازانی که نواهای محلی ایران را در قالبی تازه و جهانی به رنگ ارکستر مزین کردند تا جاودانی کردن آثار ادبی کهن ایران در چارچوب موسیقی تیاتر و اپرا ها و یا موسیقی های بدون کلام با بدنه محض و انتزاعی تر، همه و همه در راه تکامل تاریخی زبان موسیقی این مرز و بوم در خلال کمتر از ۸۰ سال از تاسیس ارکستر سمفونیک تهران خلق، اجرا و به آرشیو و کتابخانه این ارکستر اضافه شده است.
برای هرچه بیشتر شناساندن این آثار به جامعه دانشگاهی، آهنگسازان، نوازندگان و پژوهشگران موسیقی، ۲۰ اثر منتخب از گنجینه نت نوشت های رودکی از آهنگسازان صاحب نام و تراز اول در تیراژ محدود توسط انتشارات بنیاد رودکی منتشر می شود تا یاد تمام نغمه ها و نواهای آنان به دست فراموشی سپرده نشود و قدردان هنرشان باقی بمانیم».


منبع:

1400/04/02
18:51:57
5.0 / 5
562
تگهای خبر: اجرا , فرهنگ , كتاب , موسیقی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۴
NewsFun
newsfun.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مجله سرگرمی محفوظ است

مجله سرگرمی

سرگرمی و طنز