حامد مهربانی با مهر مطرح كرد؛

روایت های واقعی از جامعه معاصر

روایت های واقعی از جامعه معاصر

به گزارش مجله سرگرمی بازیگر نمایش شب/خارجی/ یرما درباره تجربه حضور در یک اثر مستند - نمایشی توضیحاتی عرضه داد.



حامد مهربانی که این روزها بعنوان بازیگر در نمایش «شب / خارجی / یرما» به کارگردانی مشترک نسیم ادبی و ندا شاهرخی روی صحنه می رود درباره تفاوت این نمایش با سایر اقتباس هایی که پیش تر از متن «یرما» در ایران شده است به خبرنگار مهر اظهار داشت: بارها و بارها نمایشنامه «یرما» در ایران روی صحنه رفته و تا آنجایی که اطلاع دارم، همه آنها فقط اجرای متنِ لورکا بوده و نگاهی کاربردی به محتوای نمایشنامه نداشته اند؛ نکته ای که برخلاف همه آن نمونه ها، در نمایش «شب / خارجی / یرما» کاملاً به آن توجه شده است.
وی افزود: در یادداشتی هم که کارگردانان نمایش در رسانه ها منتشر نمودند تلویحاً اشاره کردند که اساساً چرا سراغ تئاتر و نمایش رفته اند. این که «تئاتر، ابزاری است برای بیان دغدغه ها و دلمشغولی های انسانی» و این که «تئاتر یک لزوم است چون که اعماق وجود ما را تحت تأثیر قرار می دهد و برای انسان بهتر شدن به ما کمک می نماید.» با همین مبانی، کارگردانان اثر، به جای پرداختن منحصراً نمایشی به متن «یرما»، گونه مستند - نمایشی را انتخاب نموده اند که خلاهای متن لورکا را می پوشاند و به آن رویه ای کاربردی و اثرگذار می دهد.
وی با اشاره به این که مهم ترین خصوصیت نمایش مستند - نمایشی بودن آن است، افزود: در این نمایش به تعداد بازیگران کار، روایت های واقعی و متفاوتی از جامعه امروزمان را می شنویم که تماشاگران پس از دیدن این اجرا می توانند بخش هایی از زندگی خویش را به یاد بیاورند که در آن مانند یرما یا خوآن یا حتی ویکتور و مردم عادی روستا، گرفتار شده اند و چگونه خویش را رها کرده اند یا هنوز در آن اسیر هستند. در اینجا آن اتفاق اصلی رخ می دهد و با همذات پنداری عمیق تماشاگرها با شخصیت های نمایش، تأثیر اصلی گذاشته می شود.
مهربانی درباره این که در بخش هایی که در نمایش بازی دارد نظری درباره قصه نمی دهد و اعتقاد دارد که نباید قضاوت کرد توضیح داد: این کار محافظه کاری نیست. متاسفانه جامعه ما، آنچنان شوق در قضاوت کردن و حکم صادر کردن برای هرچیزی پیدا کرده که اصلاً توجه به علل و پیچیدگی های هر اتفاق انسانی نمی نماید. مثل این داستان، که نمی دانیم ویکتور واقعاً مرتکب گناهی شده یا این فقط سوتفاهمی است که به خاطر چند نشانه مبهم برای بقیه پیش آمده و خب توقع همه این است که بلافاصله ما هم بگوییم او فلان خلاف را مرتکب شده و به او انگ خیانت و گناهکاری بزنیم. چون که این روزها مثلث عشقی و مسائل خیانتی، مشتری بیشتری دارد. برای همین هیجانزدگی ها، من اصلاً دوست نداشتم صرفا به اتکای چند نشانه مبهم حرفی در این زمینه بزنم و قضاوت کنم. از همین رو هم در بخش مستندِ خودم کامل توضیح دادم که خب البته بخش زیادی از این توضیحات حذف شد و تماشاگر فقط شاهد جواب ندادن و سرباز زدن من از پاسخ به سوالات خانم شاهرخی است. البته این حذف صحبت ها درباره بازیگران دیگر هم بود ولی گویا بخش بیشترش به علل مختلف، شامل حال من شد.
وی درباره رسیدن از اجرا در برنامه های تلویزیونی به بازیگری در تئاتر بیان نمود: این رفت و آمدها همیشه بوده و چیز جدیدی نیست. درباره خودم هم، می توانم بگویم علاقه ام به زیست در دنیای تئاتر و بازیگری، من را به این تجربه کشاند وگرنه، چیزهایی مثل شهرتِ بیشتر و کسب درآمد در این مدل کارها وجود ندارد که بخواهم تصمیمم را بر اساس آن بگیرم. ضمن این که واقعاً از حضور خانم ادبی و شاهرخی در کارگردانی و دراماتورژی این کار یاد گرفتم و شاگردی کردم و این نمایش برای من، مثل یک دوره چندساله فلسفه هنر و نمایش و هنرهای دراماتیک پربار آموزنده بود.
این بازیگر و مجری در انتها درباره برنامه های پیش رویش خاطرنشان کرد: فعلا که پس از اتمام این اجراها در تالار مولوی، می خواهیم در همین تابستان پیش رو، این نمایش را مجدد روی صحنه ببریم که احتمالاً در شهر شیراز این اتفاق رخ بدهد. برای پس از این هم، توکل به خدا، تا ببینیم چه شرایط و موقعیتی به وجود بیاید. نکته ای که هم اکنون برای من مهم می باشد، تمرکز و حضور ذهن بالا تا آخر همین اجراها در تالار مولوی است که به بهترین صورت رخ بدهد، چون که کیفیت همین اجراها در تصمیم ها و انتخاب های بعدی ام اثرگذار خواهد بود.
عکس کنار خبر از مونا مقدم است.

1400/03/10
10:43:22
5.0 / 5
248
تگهای خبر: اجرا , بازی , تئاتر , تالار
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۱
NewsFun
newsfun.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مجله سرگرمی محفوظ است

مجله سرگرمی

سرگرمی و طنز