دكتر عاملی تاكید كرد:

بازمهندسی مدل حكمرانی فرهنگی كشور یك ضرورت است

بازمهندسی مدل حكمرانی فرهنگی كشور یك ضرورت است

مجله سرگرمی: سومین جلسه کمیته تلفیق در حوزه فرهنگ شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست دکتر سعید رضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در محل دبیرخانه این شورا اجرا شد.


به گزارش مجله سرگرمی به نقل از مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، دکتر سعید رضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ضمن تبریک ایام الله فجر، با اشاره به تدوین سند آمایش آموزش عالی اظهار داشت: یکی از اهداف آمایش آموزش عالی ساماندهی دانشگاه ها و مؤسسات آموزش و دیگری ماموریت گرایی دانشگاه ها است و هم اکنون نیز نیز ادغام دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی توسط وزارت علوم با همین منظور صورت می گیرد. همین طور وزرات بهداشت نیز آمایش را به صورت استانی انجام داده است.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اضافه کرد: در حوزه آمایش فرهنگی ما پیش از هر چیز نیازمند مدل و الگوی آمایش هستیم و اهداف و مولفه های آمایش فرهنگی را در قالب ساماندهی نهادهی فرهنگی و ماموریت گرایی دستگاه های فرهنگی یا اساساً دسته بندی مسائل فرهنگی کشور باید مورد توجه باشد.
وی با اعلان اینکه ماموریت گرایی بعنوان یک قلمرو مهم در تدوین و اجرای آمایش مطرح است، اشاره کرد: برای آمایش فرهنگی، بازمهندسی مدل حکمرانی فرهنگی کشور یک ضرورت است چونکه هم اکنون دستگاه های موازی زیادی در حوزه فرهنگ وجود دارد.
دکتر عاملی تاکید کرد: ماموریت های فرهنگی دستگاه های فرهنگی روشن نیست و همه می خواهند به همه امور فرهنگ بپردازند که امکان پذیر نیست بعنوان مثال در امر قرآن کریم دستگاه های متولی زیادی وجود دارد اما برای یکی از اهداف این حوزه که داشتن 10 میلیون حافظ قرآن است وضعیت مطلوبی وجود ندارد.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اشاره کرد: برای تدوین مدل آمایش وضعیت شناسی و هدف گذاری مبتنی بر وضعیت شناسی نیاز است.
دکتر عاملی با اعلان اینکه فرهنگ شناسان در تعریف جدید فرهنگ بر این باورند که هر چه با آن زندگی می نماییم فرهنگ است، اضافه کرد: دامنه حوزه فرهنگ تعریف نشده است، پس علاوه بر مقید بودن به 65 دستگاه حوزه فرهنگ، دستگاه هایی که ذیل ماموریت های اصلی آنها، کار فرهنگی تعریف شده است، را نیز باید شناسایی و بعنوان دستگاه فرهنگی معرفی شوند.
در ادامه دکتر هادی جعفری نژاد رئیس امور فرهنگ، گردشگری و ورزش سازمان برنامه و بودجه کشور با اشاره به تدوین برنامه هفتم توسعه اشاره کرد: پروسه تدوین برنامه های کلان توسعه حدوداً یک سال زمان می برد.
وی افزود: برنامه ششم توسعه تا آخر سال 1400 اعتبار دارد که پیش بینی می شود یک سال دیگر یعنی تا سال 1401 تمدید شود.
دکتر جعفری نژاد در مورد روند تدوین برنامه های توسعه اشاره کرد: روند تدوین به این صورت است که برنامه های توسعه قبلی بررسی و لطمه شناسی می شود البته در تدوین برنامه های توسعه دستگاه های مختلفی دخیل هستند.
رئیس امور فرهنگ، گردشگری و ورزش سازمان برنامه و بودجه کشور درمورد نسبت بخش فرهنگ و برنامه های توسعه گفت: فرهنگ زیربنای برنامه های توسعه کشور است اما متأسفانه فرهنگ در برنامه های توسعه فقط بعنوان یک بخش در نظرگرفته شده است.
وی در مورد پروسه و مدل تدوین برنامه های توسعه اظهار داشت: مدلهای مختلف برای تدوین برنامه های توسعه وجود دارد، اما لازم به ذکر است که هیچ یک از ۶ برنامه توسعه قبلی مسئله محور نبوده و بیشتر به تخصیص اعتبار برای دستگاهها پرداخته است.
دکتر جعفری نژاد درمورد سند آمایش در حوزه فرهنگ تاکید کرد: در این سند نباید رویکرد اقتصادی حوزه فرهنگ بر سایر رویکردهای حوزه فرهنگ غلبه داشته باشد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به میزان تخصیص بودجه فرهنگ اشاره نمود و اظهار داشت: 2.47 درصد بودجه کشور به حوزه فرهنگی اختصاص دارد که 65 دستگاه فرهنگی شامل این بودجه می شوند. همین طور دستگاه هایی نیز وجود دارد که ذیل ماموریت های اصلی آنها، کار فرهنگی تعریف شده است اما بودجه فرهنگی شامل آن نمی گردد.
در ادامه دکتر سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: برای ارتقای بخش فرهنگی در برنامه هفتم توسعه هم اقدامات برنامه ای و هم اقدامات تمهیدی لازم است و بسیار حائز اهمیت می باشد.
وی با تاکید بر لزوم هماهنگ بودن اقدامات تمهیدی برای تدوین بخش فرهنگ در برنامه هفتم توسعه، افزود: اقدامات تمهیدی شامل شناسایی وضعیت فرهنگی، لطمه شناسی و ارزیابی وضعیت فرهنگی، تقویت بدنه کارشناسی و... است.
دکتر صالحی اضافه کرد: به جهت اینکه حوزه فرهنگ در برنامه هفتم توسعه پُررنگ تر و قوی تر مطرح شود، ارزیابی بودجه فرهنگ، لطمه شناسی حوزه فرهنگ، آمایش منطقه ای و.... نیاز است.

ر ادامه حجت الاسلام والمسلمین محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی ضمن تبریک ایام مبارک دهه فجر انقلاب اسلامی، بر لزوم بررسی نحوه حضور فرهنگ در برنامه های توسعه تاکید کرد و اظهار داشت: تمهیدات لازم برای تدوین بخش فرهنگ در برنامه هفتم توسعه را می توان برمبنای زاویه دید، بعُد و بخش فرهنگی در برنامه های توسعه در نظر گرفت.
وی با اعلان اینکه مباحثاتی در مورد بررسی حضور فرهنگ در برنامه های توسعه در سازمان تبلیغات اسلامی انجام شده، به ارائه گزارشی در این مورد پرداخت و اظهار داشت: در این بررسی ها مشخص شد منطق روشن گزینش مسائل فرهنگی در برنامه های توسعه وجود ندارد.
حجت الاسلام والمسلمین قمی عدم بازبینی در قوانین متعارض و منسوخ، تأثیر منافع و اراده سیاسی، روشن نبودن اسناد بالادستی، عدم وحدت نظری، عدم امکان اعمال سیاست واحد فرهنگی برای دستگاه های فرهنگی، کلی نگاری، غلبه رویکرد کمی به رویکرد کیفی، ابهام در گزینش موضوعات فرهنگی را همچون مشکلات حضور بخش فرهنگ در تدوین برنامه های توسعه دانست.
رئیس سازمان تبلیغات اسلامی برای رفع مشکلات حضور بخش فرهنگ در تدوین برنامه های توسعه پیشنهاد داد: از ظرفیت نهاد علم مانند حوزه و دانشگاه برای ارتقاء بخش فرهنگ در برنامه هفتم توسعه استفاده گردد. همین طور باید برنامه لازم برای رفع ناکارآمدی دستگاه های فرهنگی در برنامه هفتم توسعه لحاظ شود.
وی درمورد تدوین سند آمایش فرهنگی استانی در سازمان تبلیغات اسلامی گفت: در موضوع آمایش حوزه فرهنگ به صورت بخشی لحاظ نشده و به صورت جامع در نظر گرفته شده است. همین طور مدل مفهومی و نحوه اجرای آمایش نیز تهیه شده است.
دکتر محمود حاجیلویی معاون خط مشی گذاری و هماهنگی اجرای ستاد فرهنگ دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر لزوم ارتقا سطح فرهنگی در برنامه هفتم توسعه گفت: برای تحقق این امر 8 اقدام تمهیدی و بسترساز در ستاد فرهنگ دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی با مشورت از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان تبلیغات اسلامی و سازمان برنامه و بودجه کشور تهیه شده است.
وی به تشریح اقدامات تمهیدی و بسترساز ارتقاء بخش فرهنگ در برنامه هفتم توسعه پرداخت و اضافه کرد: اقدام تمهیدی اول «ایفای نقش کمیته تلفیق در تدوین سیاست های کلی بخش فرهنگ» در نظر گرفته شده و دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی بعنوان متولی و سازمان برنامه و بودجه کشور و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بعنوان همکار پیشنهاد شده است.
دکتر حاجیلویی «وضعیت شناسی تفصیلی فرهنگ با هدف استخراج نظام مسائل اولویت دار و موضوعات خاص» و را بعنوان اقدام تمهیدی دوم عنوان نمود و اظهار داشت: متولی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی و سازمان تبلیغات اسلامی بعنوان همکار پیشنهاد شده است.
وی در تشریح اقدام تمهیدی سوم اضافه کرد: «وضعیت شناسی تفصیلی امور فرهنگی با رویکرد لطمه شناسانه» بعنوان اقدام تمهیدی سوم درنظر گرفته شده و دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی بعنوان متولی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان تبلیغات اسلامی بعنوان همکار معرفی شده است.
دکتر حاجیلویی افزود: «مشارکت در به روز رسانی بخش فرهنگی سندهای آمایش آموزش استانی مبتنی بر سند ملی آمایش» بعنوان اقدام تمهیدی چهارم و سازمان تبلیغات اسلامی متولی و دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی و سازمان برنامه و بودجه بعنوان همکار پیشنهاد شده است.
معاون خط مشی گذاری و هماهنگی اجرای ستاد فرهنگ دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی «تمهید مشارکت دانشگاه ها و مراکز پژوهشی برتر در پروسه تدوین محتوای برنامه هفتم» را اقدام تمهیدی پنجم نام برد و اضافه کرد: دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی بعنوان متولی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی بعنوان همکار معرفی شده است.
وی افزود: «ارزیابی اهداف، برنامه ها، احکام دائمی و احکام برنامه ششم، پنجم و چهارم با بهره گیری از ظرفیت متخصصین دانشگاه ها و دستگاه های اجرائی برای اعمال در برنامه هفتم» بعنوان اقدام تمهیدی ششم و سازمان برنامه و بودجه بعنوان متولی و دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی و کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی بعنوان همکار پیشنهاد شده است.
دکتر حاجیلویی «طراحی مدل برنامه ریزی فرهنگی در دستگاه های فرهنگی مبتنی بر بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی» را بعنوان اقدام تمهیدی هفتم معرفی نمود و اظهار داشت: دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی بعنوان متولی و سازمان برنامه و بودجه و سازمان تبلیغات اسلامی بعنوان همکار پیشنهاد می شود. همین طور دانشگاه جامع امام حسین (ع) و دانشگاه باقرالعلوم نیز در طراحی این مدل همکاری دارند.
وی در تشریح اقدام تمهیدی آخر گفت: «توانمندسازی بدنه کارشناسی دستگاه های فرهنگی برای تدوین برنامه های پنج ساله در قالب برگزاری کارگاهی های آموزشی حول محور تبیین مدل برنامه ریزی فرهنگی و تبیین نقشه مهندسی فرهنگی کشور و بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی» اقدام تمهیدی هشتم و دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی بعنوان متولی و سازمان برنامه و بودجه و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بعنوان همکار معرفی شده است.
معاون خط مشی گذاری و هماهنگی اجرای ستاد فرهنگ دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی پیشنهاد داد: برای راهبری و اجرای این 8 اقدام تمهیدی شورای راهبری و نظارت که وظیفه بررسی و تأیید شرح خدمات و انتظارات پروژه ها، بررسی پروپزال پروژه ها برمبنای شرح خدمات مصوب و ارائه به کمیته تلفیق برای تصویب، نظارت بر پروسه محتوایی پروژه ها، ارائه گزارش پیشرفت و مدیریت زمان و ریسک پروژه ها را برعهده خواهد داشت، تشکیل گردد.
در این نشست 8 برنامه و اقدام تمهیدی و مقدماتی برای تدوین بخش فرهنگ در برنامه هفتم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی به تصویب رسید و دستگاه های متولی و همکار مشخص شدند. همین طور دکتر محمود حاجیلویی نیز بعنوان دبیر شورای راهبری این اقدامات تمهیدی برگزیده شد.

به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی دکتر محمد آقاسی دبیر ستاد فرهنگ دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی در قبل از دستور جلسه با اشاره به طرح «تقسیم کار ملی برای استقرار الگوی اخلاق فرهنگ کار و رفتار اقتصادی» اظهار داشت: این مساله با راهبرد کلان 8 سند مهندسی فرهنگی مرتبط می باشد چونکه در راهبرد کلان 8 مهندسی فرهنگی نیز بر طراحی و استقرار الگوی اسلامی اخلاق و فرهنگ کار و رفتار اقتصادی دولت و مردم در حوزه تولید، توزیع و مصرف تاکید دارد.
وی افزود: این مساله در کمیسیون تخصصی ستاد مهندسی فرهنگی کشور مورد بررسی قرار گرفته و در صحن ستاد مهندسی فرهنگی نیز عنوان شد که قرار شد بازبینی مجدد صورت گیرد.
دکتر آقاسی با اشاره به نامگذاری سالهای اخیر در رابطه با اقتصاد و تاکید مقام معظم رهبری بر این موضوع، ابراز امیدواری کرد: طرح «تقسیم کار ملی برای استقرار الگوی اخلاق فرهنگ کار و رفتار اقتصادی» با همکاری سازمان برنامه و بودجه در صحن شورای ستاد مهندسی فرهنگی به تصویب رسد.




منبع:

1399/11/17
13:39:21
0.0 / 5
644
تگهای خبر: اجرا , تخصص , تولید , خدمات
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۳
NewsFun
newsfun.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مجله سرگرمی محفوظ است

مجله سرگرمی

سرگرمی و طنز