انتشار تحلیل مصرف رسانه ای و مصرف كالاهای فرهنگی

انتشار تحلیل مصرف رسانه ای و مصرف كالاهای فرهنگی

به گزارش مجله سرگرمی کتاب های «تحلیل مصرف رسانه ای» و «مصرف کالاهای فرهنگی در ایران» اخیرا راهی بازار کتاب شده اند.


به گزارش مجله سرگرمی به نقل از ایسنا، کتاب «تحلیل مصرف رسانه ای» به کوشش خیام عزیزی مهر در ۴۰۹ صفحه با شمارگان ۵۰۰ نسخه و بهای ۳۵ هزار تومان در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات انتشار یافته است.
در معرفی ناشر از این کتاب آمده است: این کتاب شامل ۱۰ مقاله پژوهشی است که با استناد به یافته های پژوهشها و پیمایش های پیشین پژوهشگاه همچون موج سوم پیمایش ملی «ارزش ها و نگرش های ایرانیان»، به تحلیل مصرف رسانه ای ایرانی ها پرداخته است. نویسندگان این مجموعه کوشیده اند به ارتباط مصرف فرهنگی با طبقه متوسط در جامعه ایران پرداخته و مصرف فرهنگی طبقه متوسط نوظهور را با میانجیگری اینترنت، کتاب و تلویزیون تبیین کنند.
در این مجموعه همینطور به صدمه شناسی جریان اطلاعات در شبکه های اجتماعی، نحوه عمل دینداران در فضای مجازی و هم مرجعیت رسانه ای ایرانی ها پرداخته شده است. به استناد این کتاب، در عرصه رسانه ای شدن، یک شکاف دیجیتال میان مناطق شهری/روستایی و هم بین مراکز استان ها با شهرهای کوچک در ایران وجود دارد که باید به آن توجه کرد.



دیگر کتاب منتشرشده در پژوهشگاه «پیمایش ملی مصرف کالاهای فرهنگی در ایران» (گزارش کشوری- موج سوم) است که در ۴۴۴ صفحه به چاپ رسیده است.
در معرفی این کتاب آمده است: این پیمایش بعد از ۱۶ سال وقفه، با هدف سنجش رفتارهای فرهنگی مردم ایران توسط دفتر طرح های ملی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات در سال ۱۳۹۸ اجرا شده اشت. (موج اول این پیمایش در سال ۱۳۷۹ و موج دوم آن در سال ۱۳۸۲ انجام شده است.)
در موج سوم این پیمایش تعداد ۱۵۵۰۰ نفر از افراد بالای ۱۵ سال ساکن شهر و روستا در ۳۱ مرکز استان، ۸۵ شهر (غیر مرکز استان) و ۵۰۰ روستا مورد پرسش قرار گرفته اند و سه محور «فعالیت فرهنگی»، «مصرف فرهنگی»، و «تقاضای فرهنگی» (در قالب مقولاتی چون: فعالیتهای مذهبی، فعالیتهای اجتماعی، فعالیتهای ورزشی، فعالیتهای تفریحی، فعالیتهای هنری و دستی، کتاب و کتاب خوانی، روزنامه و مجله خوانی، مصرف رادیو، تلویزیون، انواع دیگر رسانه های صوتی تصویری، کامپیوتر، اینترنت، ماهواره و تلفن همراه، سینما و تئاتر، موسیقی، تسهیلات (امکانات) فرهنگی، زمان فراغت و نیازهای فرهنگی) بررسی و سنجش شده است.
به استناد یافته های این پیمایش الگوهای تولید، توزیع و مصرف کالاهای فرهنگی در ایران تغییر کرده که ضروریست این الگوها بررسی و تحلیل شوند. امید است نتایج این پیمایش مورد بهره برداری قرار گیرد.







منبع:

1399/11/05
21:38:02
0.0 / 5
678
تگهای خبر: اجرا , بازار , تئاتر , تلویزیون
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۳
NewsFun
newsfun.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مجله سرگرمی محفوظ است

مجله سرگرمی

سرگرمی و طنز