در شورای عالی انقلاب فرهنگی

اولین نشست كمیسیون معین رسانه برگزار گردید

اولین نشست كمیسیون معین رسانه برگزار گردید

دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی اظهار نمود: رسانه جریان اجتماعی و فرهنگی شدن جامعه را رقم می زند و می تواند جامعه را با داده های مختلف گرفتار تشویش و نگرانی و یا در راه امیدواری و پویایی حركت دهد. در حوزه رسانه نیازمند قاعده گذاری های جدید هستیم؛ چراكه كدهای اخلاقی در این عرصه اجبار آور نشده است.


به گزارش مجله سرگرمی به نقل از ایسنا و به نقل از مرکز خبر شورایعالی انقلاب فرهنگی، اولین نشست کمیسیون معین رسانه دبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگی به ریاست سعیدرضا عاملی (دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی) و با حضور محمد خدادی (معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی)، حجت الاسلام والمسلمین سید محمود دعایی (سرپرست موسسه اطلاعات)، محمدرضا نوروزپور (مدیرعامل سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی)، علی متقیان (مدیرعامل خبرگزاری ایسنا)، مجید قلی زاده (مدیر عامل خبرگزاری تسنیم)، عباس درویش توانگر (قائم مقام خبرگزاری فارس)، بیژن مقدم (مدیرمسئول و سردبیر جامعه خبری تحلیلی الف) و با حضور مجازی پیام تیرانداز (مدیر عامل خبرگزاری فارس) و محمدصادق عرب (مدیر مسئول تابناک) در محل دبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگی برگزار گردید.
سعیدرضا عاملی، دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی در سخنانی اظهار نمود: حوزه فرهنگ و علم و فناوری بعنوان دو حوزه مهم فضای اجتماعی است که با پیشرفت، عزت، استقلال و سلامت کشور ارتباط مستقیم دارد. قدرت بازنمایی بعنوان قدرت تشدیدکننده حقیقت مطرح است؛ چون که می تواند موفقیت را بگونه ای جلوه دهد که منجر به تقویت خودباوری، امید و اعتماد ملی شود و هم می تواند ناامیدی، تضاد، نفرت و دشمنی را افزایش دهد.
عاملی خاطرنشان کرد: بازنمایی نباید منجر به هیچ سازی از اصل تلاشهای ۴۲ ساله نظام شود؛ چونکه در این صورت جهاد و مجاهدت شهیدان سرافراز کشور نادیده گرفته می شود و عرصه بزرگ تغییرات اجتماعی که منجر به پیشرفت فراگیر جمهوری اسلامی ایران شده است به دست فراموش سپرده می شود. به غیر از دسته بندی های سیاسی در رسانه ها، مطبوعات و خبرگزاری ها باید اعتماد ملی و اعتماد به مسؤلان نظام توسط همه رسانه ها و همینطور امید به بهبودی اوضاع در آینده تقویت شود.
او ضمن اشاره به اقدامات دشمنان نظام در تولید اخبار دروغ و ناامید کننده، افزود: قدرت بازنمایی در تعمیم است هرچه قدرت بازنمایی بیشتر باشد تعمیم آن هم بیشتر می شود؛ بعنوان مثال اخبار افراد دارای فساد اخلاقی و فساد اقتصادی و... خیلی قویتر از اخبار افراد صالح بازنمایی می شود. بازنمایی نمی تواند صد درصد دروغ باشد و باید یک عنصر حقیقت داشته باشد که در اغلب مواقع عنصر دروغ ولو با درصدی کم، تأثیرگذارتر از عنصر حقیقت است.
عاملی رسانه ها را بعنوان مهم ترین رکن برای کار قرارگاهی در حوزه فرهنگ توسط دبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگی دانست و اظهار داشت: رسانه جریان اجتماعی و فرهنگی شدن جامعه را رقم می زند و می تواند جامعه را با داده های مختلف گرفتار تشویش و نگرانی و یا در راه امیدواری و پویایی حرکت دهد. در حوزه رسانه نیازمند قاعده گذاری های جدید هستیم؛ چونکه کدهای اخلاقی در این عرصه اجبار آور نشده است و شاهد یک نوع رها بودگی و بی ضابطگی خصوصاً در عدم رعایت ضوابط اخلاقی در بازنمایی اشخاص و نهادهای رسمی هستیم.
دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی افزود: برای کدگذاری اخلاقی در حوزه رسانه می توان به کدهای اخلاق رسانه ای بین المللی و یا به کدهای مسئولیت اجتماعی متعهد بود. اما به نظر بنده باید دید دین اسلام چه کدهای اخلاقی را در فضای رسانه ای اجبار می کند و آنرا تبدیل به قانون و یک نوع اجبار حرفه ای کرد. از ظرفیت شورایعالی انقلاب فرهنگی می توان بعنوان یک نهاد سیاستگذار برای تدوین سیاست های اخلاق رسانه ای بهره برد و البته نباید صرفا از راه قانونگذاری، بلکه از راه مدارس و دانشگاه ها و همینطور عنصر اتحاد و با هم بودن برای ترویج اخلاق رسانه ای کوشش کرد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود و در تشریح مصوبه جدید شورایعالی انقلاب فرهنگی در خصوص شرایط برابر استخدام برای معلمان حق التدریس، اظهار داشت: شورای تحول و نوسازی نظام آموزشی کشور با هدف اجرایی شدن سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را احیا کردیم و به این جمع بندی رسیدیم که اجرای این سند منوط به داشتن معلم توانمند، متخصص و شایسته است. متاسفانه به علت عدم وجود نظام مشخصی در جذب آموزش و پرورش، ۳۲ درصد معلمان که جذب آموزش و پرورش شدند تناسب تخصصی با حوزه تدریسشان ندارند.
وی افزود: ۴۸ درصد دانش آموزانمان دختر و ۵۲ درصدشان پسر هستند ولی در جذب معلمان وضع موجود این است که ۶۰ درصد معلمان خانم ها و ۴۰ درصد آقایان هستند؛ به هر حال وقتی یک نظام جذبی وجود داشته باشد این تناسب را برقرار می کند. مهم این است که برنامه روشنی برای کارها داشته باشیم و صرفا با اقتضائات هیجانی امور را دنبال نکنیم. به جایگاه جامعه معلمان در شأن شغل انبیا نگاه نماییم و هم به کرامت این جامعه مهم، که امروز و آینده به دست آنهاست دقت نماییم. بر مبنای مصوبه جدید شورایعالی انقلاب فرهنگی جذب معلم منحصراً از مسیر دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید رجایی است و از سایر مسیرها امکان جذب معلم برای آموزش و پرورش وجود نخواهد داشت.
عاملی در ادامه ضمن اشاره به تاکید مقام معظم رهبری بر اهمیت حوزه فرهنگ، اقتصاد و امنیت اظهار داشت: ایشان در مورد حوزه فرهنگ تاکید دارند که کارهای اثرگذار انجام شود؛ چون که فرهنگ، گستردگی زیادی دارد.
استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران در بخش دیگری از سخنان ضمن اشاره به قدرت و اهمیت فضای مجازی، اظهار نمود: در جهان به ازای هر ۲.۵ نفر یک وبلاگ و وبسایت وجود دارد اما این وبلاگ ها و وبسایت ها قدرت ندارند چون که قدرت در جاهایی است که تراکم داده در آن به وجود بیاید؛ بعنوان مثال گوگل تراکم داده ای بوجود آورده که ۹۲ درصد جستجوی اطلاعات در آن انجام می شود. از سال ها قبل بارها تأکیده شده که در حوزه فرهنگ باید مسلط و مجهز به استودیوهای حرفه ای و بزرگ شد و بستر خدمات سالم اجتماعی را فراهم نمود. البته مردمی بودن آن، هم در تولید و هم در راهبری، رمز موفقیت آن خواهد بود.
دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: در شرایط حاضر عدالت اجتماعی از راه فضای سایبری و مجازی استقرار پیدا می کند.
وی در انتهای سخنان خود بر همکاری رسانه ها در انعکاس دغدغه مهم جامعه به شورایعالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد و اظهار داشت: تقریباً ۹۰ نهاد با مصوبه این شورا تأسیس شده و ۲۳۵۰ مصوبه داشته اما به حوزه رسانه کمتر توجه شده است که لازم است به این امر مهم که حضور و تاثیر گذاری فراگیر دارد توجه گردد.





همچنین محمد خدادی، معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در سخنانی با اشاره به اینکه هم اکنون با بحران رسانه ای در کشور مواجه هستیم، اظهار داشت: متأسفانه جهل رسانه ای در میان بعضی از مسؤلان کشور و دست اندرکاران رسانه وجود دارد که برای حل آن احتیاج به گسترش گفتمان رسانه ای و سواد رسانه ای داریم. فرهنگ مدرک گرایی مانع کسب مهارت به خصوص در حوزه خبر و رسانه شده که لزوم دارد از ظرفیت دانشگاه و دانشکده های رسانه برای توسعه مهارت در این عرصه استفاده گردد.

حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمود دعایی، سرپرست موسسه اطلاعات هم اظهار نمود: در دوران فعلی مشکلی از نظر مقررات و صدور مجوزها وجود ندارد و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و نهادهای امنیتی کمترین برخورد را با اصحاب رسانه و مطبوعات دارند. دلیل اصلی مشکلات پیش روی حوزه رسانه و مطبوعات مشکلات اقتصادی می باشد که به امید خدا این مشکلات هم برطرف خواهد شد.




بیژن مقدم، مدیرمسئول و سردبیر جامعه خبری تحلیلی الف از دیگر سخنران های این مراسم بود که تصریح کرد: طبق آموزه های غربی خبر بد، بهترین خبر است و جامعه هم از آن استقبال خوبی می کند. با عنایت به این که برخوردهای جدی با مفسدین اقتصادی از سالهای گذشته به خوبی شروع شده و مردم به این نتیجه رسیدند که نظام به صورت جدی با هر مسئول و با هر جایگاهی برخورد می کند. فاصله طبقاتی زندگی مسئولین با مردم قابل پذیرش نمی باشد و با آرمان ها و شعارهای انقلاب تناسب ندارد که خود یک فاکتور مهم برای اعتمادسازی است.
مقدم سپس بر قدرت بازنمایی در حوزه رسانه تاکید کرد و اظهار داشت: باید در این بازنمایی ها به گرفتاری ها و دغدغه های جامعه توجه گردد.

همینطور علی متقیان، مدیرعامل خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در این جلسه طی سخنانی با اشاره بر اینکه رمز پیروزی انقلاب اسلامی وحدت کلمه بوده است، بر ضرورت وحدت کلمه و صدای واحد در جمع اصحاب رسانه تاکید کرد.
او با تاکید بر لزوم صدمه شناسی در حوزه فضای مجازی، خاطرنشان کرد: متاسفانه هم اکنون وحدت کلمه در اصحاب رسانه کمرنگ شده که این خود سبب لطمه به اعتماد ملی می شود. فیلتر شدن بعضی از برنامه های اجتماعی و وجود تصمیمات متناقض در این مورد سبب شد از فیلترشکن علیرغم ممنوعیت استفاده از آن به وفور و توسط قشرهای مختلف جامعه استفاده گردد.
متقیان در انتهای سخنان خود بر ضرورت عدالت در برخورد با رسانه ها تاکید کرد و اظهار داشت: رسانه نباید به هر علتی و به راحتی به پای میز محاکمه کشیده شود.




همینطور پیام تیرانداز، مدیرعامل خبرگزاری فارس در این نشست هم طی سخنانی تصریح کرد: حوزه رسانه در مقایسه با سایر ساحت های نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران رشد نداشته چون که به روز و متناسب با نیازهای کشور نیست که امید است برای حل آن چاره اندیشی شود. یکی از اشکالات حوزه رسانه این است که حوزه مأموریتی یک رسانه انقلابی مشخص و شفاف سازی نشده است.
او با تاکید بر اینکه رسانه احتیاج به ابزار و تکنیک دارد، افزود: معلوم نیست که مأموریت رسانه معلمی، مبلغی، نقد کردن و... است و متأسفانه در سطح مسؤلان و صاحبان رسانه فهم مشخصی از مأموریت رسانه تعریف نشده است. رسانه به جهت اینکه نقش مصلح اجتماعی داشته باشد باید فهم عالمانه داشته باشد.
تیرانداز از حضور نیروی انسانی مبتدی در رسانه ها انتقاد نمود، اضافه کرد: یک رسانه برای فهم عالمانه احتیاج به ابزار و تکنیک دارد نه اینکه صرفا به انتقال مشاهدات و تجربیات بسنده کند بنابراین لزوم دارد از پژوهش های حوزه رسانه بعنوان یکی از ابزار رسانه استفاده نمود. نیروی انسانی در حوزه رسانه و مطبوعات بعنوان یکی از ابزار مورد نیاز رسانه از اهمیت بالایی برخوردار است، اما متأسفانه هم اکنون شاغلین در این عرصه با درآمد کم استخدام می شوند و پس از پیشرفت در این عرصه دیگر تعهدی ندارند.
مدیرعامل خبرگزاری فارس تاکید کرد: با عنایت به این که معتقد هستیم رسانه رکن چهارم دموکراسی است لزوم دارد جایگاه رسانه ای و نظام رسانه ای در کشور تعریف شود.





در ادامه محمد آقاسی، دبیر ستاد فرهنگ دبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگی در سخنانی اظهار نمود: با وجود تعارضی که در روایت حقیقت ها وجود دارد، توفیقات بسیار خوبی در فضای رسانه ای داشتیم اما نمی توان منکر آن شد که با نقطه مطلوب فاصله وجود دارد.
او افزود: فرا روایت و خرده روایت بر روایت رسمی و اصلی غلبه کرده و این خرده روایت ها سبب شده که یک کلیشه رایج ایجاد شود.
آقاسی در ادامه سخنان خود پیشنهاد داد: با عنایت به این که ذیل راهبرد کلان ۱۰ نقشه مهندسی فرهنگی بر تشکیل قرارگاه رسانه ای تاکید شده این مورد در ستاد مهندسی فرهنگی کشور بررسی شود.

همینطور مجید قلی زاده، مدیرعامل خبرگزاری تسنیم در این نشست ضمن اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری در خصوص اینکه دشمن از ابزار رسانه مانند سلاح شیمیایی در جنگ های نظامی استفاده می نماید، اظهار داشت: متأسفانه رسانه در نهادهای قانونگذار و دولتی مغفول مانده است. اگر قبول نماییم که در جنگ رسانه ای قرار داریم باید رسانه تراز انقلاب اسلامی را تعریف نماییم. همینطور لزوم دارد وحدت کلمه به خصوص در منافع ملی وجود داشته باشد.
مدیرعامل خبرگزاری تسنیم با تاکید بر اینکه وظیفه رسانه اطلاع رسانی، آگاه بخشی و معرفت افزایی به جامعه است، اضافه کرد: نقش و اهمیت سواد رسانه ای برای تحقق این وظایف بسیار تأثیرگذار است.

در ادامه جلسه عباس درویش توانگر، قائم مقام خبرگزاری فارس در سخنانی بیان نمود: یکی از مسائل مهم مساله اشاعه فحشا است که هم اکنون توسط رسانه ها رقم می خورد که طبق احادیث کمترین مجازات آن این است که فرد در همین دنیا به همان گناه مبتلا می شود و لزوم دارد برای پیشگیری از آن راهکارهایی اندیشید چون که در فردای قیامت باید پاسخگوی آن باشیم. چارچوب هایی هم برای حمایت مالی از رسانه ها تعیین شود چون که رسانه ای که به نظام خدمت و حمایتی نمی کند به اندازه سایر رسانه ها کمک مالی دریافت می کند.
قائم مقام خبرگزاری فارس در بخش دیگری از سخنان خود به اهمیت امنیت شغلی در حوزه رسانه تاکید کرد و پیشنهاد داد: مجازات زندان از تخلفات مطبوعاتی و رسانه ای به غیر از مواردی که فرد به امنیت ملی خیانت کرده، حذف شود.
در انتها مقرر شد کمیسیون معین رسانه که با حضور مدیران خبرگزاری ها و روزنامه های مهم کشور به صورت فصلی تشکیل گردد و دستور کارهای مشخص درمورد سیاست های رسانه ای را دنبال کند.



1399/09/05
12:57:22
5.0 / 5
1207
تگهای خبر: اجرا , استخدام , تخصص , تولید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۲
NewsFun
newsfun.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مجله سرگرمی محفوظ است

مجله سرگرمی

سرگرمی و طنز