الگوی ایرانی ترویج علم در راه ابلاغ به دانشگاه ها، دولت و مجلس متوقف شد!

الگوی ایرانی ترویج علم در راه ابلاغ به دانشگاه ها، دولت و مجلس متوقف شد!

به گزارش مجله سرگرمی در نشست انجمن ترویج علم عنوان شد كه الگوی ایرانی ترویج علم كه در چارچوب پژوهشی به سفارش سازمان برنامه انجام شده است، در مسیری كه باید به دانشگاه ها، مجلس و دولت ابلاغ می شد، متوقف گردید.


به گزارش مجله سرگرمی به نقل از ایسنا، الهه حجازی، نایب رئیس انجمن ترویج علم ایران در نشست انجمن ترویج علم ایران که شامگاه سه شنبه، ۲۷ آبان برگزار شد، درباره الگوی ترویج علم در ایران اظهار داشت: الگوی ایرانی ترویج علم در چارچوب پژوهشی که دکتر اکرم قدیمی مجری آن بودند و به سفارش سازمان برنامه که در آن زمان علاقمند بود کارهای ترویجی منسجم شود و ردیف بودجه به آن اختصاص پیدا کند، مشخص شد. این الگو مصوب شده است اما متاسفانه در مسیری که باید به دانشگاه ها، مجلس و دولت ابلاغ می شد، متوقف گردید. بنا بر این است که در هفته ی ترویج علم بر ضرورت شکل گیری دبیرخانه ی علمی ترویج علم تاکید می نماییم. ما این الگو را با این نیت که بعدا دبیرخانه ای تشکیل می شود که این دبیرخانه برپایه الگوی مشخص شده فعالیت ها را هدفمند می کند، دنبال کردیم.
وی درباره کارهای فعلی انجمن ترویج علم ایران بیان نمود: فکر می کنم حرکت خوبی شروع شده است. نمی توانیم منتظر باشیم جایی دست ما را بگیرد و به ما بودجه بدهد. بنظر می رسد با حرکت هایی که شروع کرده ایم، داریم جای خویش را مستحکم می نماییم. هم اکنون می بینیم که کارهای ترویجی در نهادهای مختلفی انجام می شود.
دکتر رامین مسعودی، مدیر مجموعه آسمان نمای گنبد مینای شهرداری هم در این جلسه با اشاره به اینکه آسمان نماها تفاوت بزرگی با رصدخانه ها دارند، اظهار داشت: این تفاوت این است که آسمان نماها به سه حوزه ی کیهان شناسی، اخترشناسی و شبیه سازی می پردازند، در حالیکه در رصدخانه ها سازه ای تعریف شده است و تلسکوپ هایی در آن قرار دارد که با آنها می توان آسمان را رصد کرد. در آسمان نماها تلسکوپ های پرتابلی تعبیه شده است که در مواقع ضرورت و برای رصد پدیده های آسمانی از آن استفاده می شود.
وی اضافه کرد: آسمان نمای گنبد مینا در سال ۱۳۹۳ افتتاح شده است و در ابتدا برنامه های علمی با رویکرد تفرجگاهی در آن برگزار می شد، اما از سه سال قبل توانستیم برنامه منسجمی داشته باشیم و کارهای متنوعی را برای اکثریت مخاطبان یا جامعه آماری تدارک ببینیم. در گنبد مینا، تلاش کرده ایم همگام با آسمان نماهای مطرح دنیا رویدادهای آسمان و پدیده های آسمان را ثبت و ضبط نماییم.
مسعودی با اشاره به اینکه ما سعی کردیم برنامه هایمان را بر مبنای سن و جنس تعریف نکنیم، اظهار نمود: تقسیم بندی ما در واقع علاقمندان به حوزه نجوم در هر رده ی سنی بود. بر این اساس ما خویش را موظف دانستیم که گروه بندی های مختلفی برای پاسخ به نیازها ایجاد نماییم. مثلا برای افرادی که به مطالعه علاقمندند کتاب های روز علم نجوم دنیا ترجمه می شوند. برای افرادی که به کشف و شهود علاقمندند گروه های گردشگری علمی تعریف کردیم. برای پر کردن اوقات فراغت خانواده ها تلاش کردیم برنامه های این گروه، کاملا متفاوت با برنامه های مخصوص مدرسه ها و دانشگاه ها باشد.
مدیر مجموعه آسمان نمای گنبد مینای شهرداری در پاسخ به پرسشی درباره اثرگذاری این مجموعه بیان نمود: بحث اثرگذاری مرکزی مانند گنبد مینا می تواند با اثرگذاری سازمانی که سازوکار مشخصی برای آن تعریف شده است، متفاوت باشد. در آسمان نما ما بر اساس تعاملی که با مخاطبین داریم و از راه نظرسنجی هایی که انجام می شود و مطالباتی که سابقا به صورت حضوری مطرح می شد و همینطور افزایش اعضای باشگاه مخاطبین، درمی یابیم آسمان نما دارد در راه درستی حرکت می کند؛ البته این تمام ظرفیت آسمان نما نیست و توسعه پیدا خواهد نمود.
مسعودی افزود: یک مزیتی که آسمان نما می تواند بعنوان یک مرکز علمی ترویجی ایجاد نماید، این است که از آن جایی که منطقه فرهنگی گردشگری عباس آباد عضو سازمان جهانی گردشگریست و در عین حال آسمان نما مولفه علمی این منطقه است، قاعدتا می توانیم خیلی از موارد را مبتنی بر استانداردهای سازمان جهانی گردشگری بومی سازی نماییم و در اختیار علاقمندان قرار دهیم.
وی درباره ی کارهای مجازی آسمان نمای گنبد مینا در شرایط انتشار کرونا اظهار داشت: با عنایت به شرایط حاکم بر کشور برخی ترجیح می دهند آگاهی رسانی ها از راه فضای مجازی دنبال شود، هدف اولیه آسمان نماها و آسمان نمای گنبد مینا، شبیه سازی آسمان در سالن نمایش است. سینماها هم حالا به شکل مجازی محصولات را نمایش می دهند. بنظر می رسد این روند پس از کرونا هم ادامه داشته باشد؛ چونکه نوع جدیدی از مخاطب را بوجود آورده است که هیچ منافاتی با مخاطب قبلی ندارد. ما اوقات فراغت علمی ای را که سابق بر این به صورت فیزیکی ایجاد می کردیم، حالا به صورت مجازی بوجود آورده ایم.
این مروج علم درباره ی باشگاه مخاطبان آسمان نما اظهار داشت: عموما علاقمندان به علم نجوم، بنا به علل مختلف علاقمندان گسترده ای نیستند. بنا بر این نجوم، حوزه ای تخصصی، جذاب ولی محدود است. ازاین رو برای این که بخواهیم کار ترویج علم را جدی تر پیش ببریم و از طرف دیگر فرایند آگاهی بخشی را برای عموم جامعه انجام دهیم، تلاش کردیم فضایی را ایجاد نماییم که مخاطبان در آن حس نزدیکی و تاحدودی مالکیت داشته باشند. اعضای باشگاه مخاطبین گنبد مینا می توانند سفرهای علمی داشته باشند و با حضور و مشارکت خود می توانند مروج علم باشند.
وی با اشاره به اینکه دریافت جایزه ترویج علم بسیار برای ما پرارزش و خوش یمن بوده و هست، اضافه کرد: ما یک برنامه ریزی ای را برای ۱۸ ماه تعریف کرده بودیم که طی آن گام هایی را برای رسیدن به اهدافمان که یکی از آنها دستیابی به جایزه ترویج علم بود، برداریم. جایزه ترویج علم ارزشمندترین جایزه علمی کشور برای یک نهاد است چونکه جشنواره های دیگر مانند خوارزمی بیشتر فردمحور است. با انحراف بسیار کمی از برنامه ریزی ها به اهداف خود رسیدیم. حالا هم مطالبات مخاطبان و هم مطالبات سازمانی تغییر پیدا کرد. در تلاشیم با عنایت به اقداماتی که برنامه ریزی کردیم، از فرصت ایجادشده استفاده نمائیم.
مسعودی در بخش دیگری از این نشست برای همکاری با نهادهای در رابطه با کارهای ترویج علمی اعلام آمادگی کرد.



1399/08/29
11:59:12
5.0 / 5
961
تگهای خبر: تخصص , جشنواره , دبیرخانه , سفر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۲
NewsFun
newsfun.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مجله سرگرمی محفوظ است

مجله سرگرمی

سرگرمی و طنز