گذر فرهنگ و هنر اراك، شاید وقتی دیگر؟

گذر فرهنگ و هنر اراك، شاید وقتی دیگر؟

مركزی 27 آذرماه 1398 بود كه معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار مركزی از راه اندازی گذر فرهنگ و هنر در اراك سخن به میان آورد و بازار تاریخی اراك را محلی پر ظرفیت برای ایجاد این گذر دانست.


اکرمی بیان کرد: در امتداد ایجاد گذر فرهنگی، باید ظرفیت بازار سریعتر توسط هیئت امنای بازار، فرمانداری و شهرداری و سایر سازمان های مربوطه شناسایی و ظرف یک ماه آتی اقدامات مربوط به این گذر آغاز شود تا محصولات فرهنگی و هنری اراک در این گذر ارائه شود.
به گفته وی گذر فرهنگ و هنر فرصت مناسبی برای کارآفرینی هنرمندان و صاحبان ذوق و هنر اراک به وجود می آورد و به جهت ایجاد این گذر باید توسط اداره ارشاد و دیگر دستگاه های مربوطه مکان یابی مناسب در یکی از گذرهای بازار صورت کیرد تا هنرمندان بتوانند محصولات خودرا عرضه کنند.
امروز درست ۳۲ روز تا یکسالگی طرح ایجاد این گذر مانده و هنوز اتفاقی جهت راه اندازی آن نیفتاده است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی درباب اقدامات انجام شده در این عرصه در گفت و گو با ایسنا، بیان کرد: در حوزه فرهنگی و هنری از شروع سال تا حالا سه موضوع خانه هنرمندان، گذر فرهنگ و هنر و پارک هنرمندان مدنظر قرار داشته، اما راه اندازی گذر فرهنگ و هنر از مسئله خانه هنرمندان و پارک هنرمندان بسیار مهمتر است.
حجت الاسلام عباس دانشی با اشاره به استقبال مجموعه مدیران ارشد استان از راه اندازی این گذر، بیان کرد: راه اندازی این گذر فرصت خوبی برای توسعه اقتصاد هنرمندان در استان ایجاد می کند، اما هنوز به نتایج نهایی نرسیده ایم.
وی اشاره کرد: گزینه مدنظر جهت راه اندازی این گذر، سرای کتابفروشان بازار تاریخی اراک است که البته هم اکنون چند کسب وکار محدود فرهنگی و هنری در این سرا مستقر هستند و لازم است برای توسعه این طرح کارهای بیشتری انجام گیرد.
دانشی با اشاره به اینکه سرای کتابفروشان دارای مالکیت خصوصی است و مسلما برای داشتن گذر فرهنگ و هنر باید محلی مناسب در نظر گرفته شود، اظهار داشت: البته هم اکنون تنها گزینه در شهر اراک سرای کتابفروشان است که منتظریم همکاریهای لازم صورت گیرد، مسلما به جهت جلب همکاری مالکین این سرا امکاناتی در نظر گرفته شده است و می توانند از تسهیلات بانکی استفاده کنند که با این شرایط نه فقط سرا از حالت تعطیلی خارج می شود، بلکه منفعتی برای مالکان و هنرمندان ایجاد خواهد شد.
وی با اعلان اینکه هم اکنون تعدادی کسب وکار در حوزه صنایع دستی که مجوز فعالیت خودرا از میراث فرهنگی دریافت کرده اند در این گذر مستقر و فعال می باشند، اشاره کرد: راه اندازی گذر فرهنگ و هنر در واقع نیازمند همکاری بین بخشی است، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در واقع پیشنهاد دهنده و حمایت کننده است، اما لازم است به جهت تحقق این طرح خوب همکاری شهرداری ها، فرمانداری ها و مجموعه های صنفی را در استان داشته باشیم.
مدیرکل فرهنگ ارشاد اسلامی استان مرکزی اضافه کرد: راه اندازی این گذر در همه نقاط استان مدنظر است، تا حالا فضایی در شهر ساوه توسط شهرداری بازسازی شده است تا به این گذر اختصاص پیدا کند، در خمین محلی معرفی شده است که باید مورد بازدید کارشناسان امر قرار گیرد و در تفرش نیز اخیرا موضوع مورد پیگیری قرار گرفته و امیدواریم بتوانیم طرح را به نتیجه برسانیم.
به گزارش مجله سرگرمی به نقل از ایسنا، در آستانه یک سالگی طرح این مساله در اراک هستیم، اما هنوز گذری از بازار اراک نام و نشانی تحت عنوان گذر فرهنگ و هنر اراک پیدا نکرده است.
اراک در همه رشته های هنری فرهنگی صاحب هنرمندان فرهیخته است، بازاری را در اختیار دارد که گوشه و کنار آن می تواند مامنی برای اهالی فرهنگ و هنر باشد و مسلما اختصاص یک گذر به این اهالی نباید کار دشواری باشد، اما اینکه جز آنچه مدیرکل ارشاد گفت چه موانع دیگری در راه ایجاد چنین ظرفیتی وجود دارد، معین نیست.
سرای کتابفروشان بازار تاریخی اراک که بگفته دانشی در واقع تنها گزینه جهت راه اندازی این گذر است مساحتی حدود ۴ هزار مترمربع دارد و از نام آن مشخص است که در گذشته محلی برای فروش کتاب و خدماتی همچون صحافی، تجلید و ترمیم کتاب بوده است.
در این سرا و تیمچه با سازه آجری دو طبقه از زمان ساخت (سال ۱۲۳۱ هجری قمری) تا حالا هیچ تعمیر و تغییری ایجاد نشده و یکی از شاخصه های آن داشتن راه فرعی به خیابان محسنی اراک است و اساسا این سرا با همه زیبایی و ظرفیت می تواند محملی برای اهالی فرهنگ و هنر باشد.
این سرا تخریب شده یا درگیر لطمه های جدی نیست که به سبب مرمت راه اندازی گذر به تعویق بیفتد، کافی است همتی صورت گرفته و نظر مثبت مالکان و البته هنرمندان جهت راه اندازی این گذر جلب شود تا در روز یکساله شدن این طرح، رسما شاهد راه اندازی گذر فرهنگ و هنر اراک در سرای کتابفروشان بازار تاریخی اراک باشیم.



1399/08/28
22:09:54
5.0 / 5
999
تگهای خبر: بازار , خدمات , دستگاه , زیبایی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۲
NewsFun
newsfun.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مجله سرگرمی محفوظ است

مجله سرگرمی

سرگرمی و طنز