چرا برای انتشار خبر فوت رقابت می كنیم؟

چرا برای انتشار خبر فوت رقابت می كنیم؟

مجله سرگرمی: بارها پیش آمده كه رسانه ها به اصطلاح از هول در دیگ می افتند و برای پیشی گرفتن در انتشار زودهنگام خبر فوت چهره های مشهور و محبوب مردمی، چشمشان را به روی اصل صحت خبر در قبال سرعت انتشار آن می بندد؛ اما چرا؟!


انتشار خبر درگذشت محمدرضا شجریان، استاد آواز ایران آن هم برای چندمین بار در ماه های اخیر، همچون همین موارد است که به باور خیلی از کارشناسان رسانه، هیچ آورده ای جز افزایش بی اعتمادی ندارد.
حمید شکری خانقاه، کارشناس علوم ارتباطات اجتماعی نیز همچون افرادی است که فدا کردن سرعت بر صحت را یکی از مهمترین لطمه های رسانه های رسمی می داند و در همین زمینه به ایسنا می گوید: تا حالا چندین بار خبر فوت آقای محمدرضا شجریان به اشتباه انتشار یافته است که حتی عذرخواهی بعضی از رسانه ها را نیز به دنبال داشته است. این در حالیست که آقای همایون شجریان چند ماه پیش اعلام نمود که وضعیت جسمانی ایشان را خودشان اطلاع رسانی می کنند و خواهش کردند که کسی به صورت فردی و بدون داشتن منبع موثق دراین زمینه اطلاع رسانی نکند.
او ادامه می دهد: بطور کلی در موضوع رسانه و خبر، سه مفهوم کلیدی دقت، صحت و سرعت وجود دارد که رعایت آنها منجر به کارآمدی یک رسانه می شود. این در حالیست که گاهی بعضی از سازمان ها و ارگان های خبری غیرحرفه ای، دقت را فدای سرعت و گاهی هم سرعت را فدای دقت می کنند. این رسانه ها تصور می کنند که اگر خبری را سریع و شتابزده منتشر کنند که البته یکی از مهمترین امتیازهای بنگاه های خبری شمرده می شود، اعتماد عمومی بیشتر به دست می آوردند؛ اما زمانی این اتفاق می افتد که همزمان دقت و صحت نیز در نظر گرفته شده باشد. رسانه ها رسمی نباید خبری که منبع درست و موثقی ندارد را فقط به خاطر مولفه سرعت منتشر کنند.
این کارشناس رسانه خاطرنشان می کند: عملکرد اینچنینی این سازمان های خبری نشان میدهد که خودشان منبع موثقی نیستند و خودشان کپی کننده اخبار هستند و نه تولیدکننده. این رسانه ها تصور می کنند که می توانند با اخباری که دایره مخاطبان گسترده ای دارد، میزان مخاطبانشان را افزایش دهند؛ این در حالیست که به سبب نگاه غیرحرفه ای بحث صحت نادیده گرفته یا کمتر مورد توجه قرار می گیرد و در نتیجه بیشتر منجر به کاهش مخاطب می شود تا افزایش آن. در این میان بعضی از افراد حقیقی و حقوقی نیز در شبکه های اجتماعی و با هدف کسب شهرت و اعتبار دست به هرکاری می زنند و بعضی از رسانه های رسمی نیز خودشان را درگیر این ماجراها می کنند.
شکری خانقاه با اعلان اینکه «رسانه ها باید تلاش کنند که اعتبار منبع خودشان با انتشار چنین اخباری اشتباهی از دست ندهند»، تاکید می کند: بطور کلی می توان اظهار داشت که دیگر خیلی از سازمان های خبری کارآمدی سابق را ندارند و عملکردهای اینچنین در انتشار اخبار اشتباه فقط منجر به از بین رفتن بیشتر اعتماد عمومی به رسانه ها می شود.




منبع:

1399/07/18
10:41:26
5.0 / 5
1182
تگهای خبر: اجرا , تولید , رسانه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۳
NewsFun
newsfun.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مجله سرگرمی محفوظ است

مجله سرگرمی

سرگرمی و طنز