سینا رعیت دوست ؛

طراحی فونت به نام حاج قاسم سلیمانی

طراحی فونت به نام حاج قاسم سلیمانی

مجله سرگرمی: سینا رعیت دوست طراح گرافیكی كه دیوارنگاره ما ملت امام حسینیم با طراحی او در ایام نخست محرم99 در میدان ولیعصر(عج) نصب شده بود، از طراحی فونتی به نام سردار شهید قاسم سلیمانی آگاهی داد.



سینا رعیت دوست هنرمند و طراح گرافیک درباره ضرورت استفاده از خلاقیت و نوآوری در طراحی آثار گرافیکی مذهبی و دینی برای مخاطب امروزی به خبرنگار مهر اظهار داشت: طراحی آثار گرافیکی مذهبی همچون پوستر، نشانه و دیوارنگاره نوعی ادای دین به ارزش های مذهبی و دینی ما بشمار می رود و مردم نیز از آنها استقبال می کنند. با بروز تکنولوژی و استفاده هنرمندانِ طراح از نرم افزارهای طراحی، توان طراحی بالا رفته و گرافیست ها نیز به تبع این روند، نسبت به قبل پیشرفت داشته اند. مردم هم از مخاطب سطحی این آثار، فراتر رفته اند و می توان اظهار داشت که سواد بصری آنها نیز پیشرفت کرده است.
وی اشاره کرد: بنا بر این در کارهایم اهتمام می کنم همه جوانب را بسنجم و حساسیت هایی در کار به خرج دهم تا در طول اکران، مخاطبان اثری خلاق و نو مشاهده کنند.

رعیت دوست که از سال ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۸ از طراحان خانه طراحان انقلاب اسلامی بوده است، درباره طرح دیوارنگاره میدان ولیعصر (عج) که با الهام از یکی از جملات ماندگار سردار شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی طراحی شده است، اظهار داشت: این کار بوسیله خانه طراحان انقلاب اسلامی سفارش داده شد. در این اثر از خط نستعلیق استفاده کردم؛ البته ممکنست استادان خوشنویسی آنرا خط نستعلیق ندانند اما این خط، نستعلیق معمولی نیست و بازطراحی شده از نستعلیق است که آنرا با فرم جدیدی که حالت جلی و تیتری داشته باشد، طراحی کردم.
وی در توضیح طراحی این خط اشاره کرد: بعد از شهادت حاج قاسم سلیمانی، به فکر طراحی این فونت افتادم و در کارهایی که با موضوع حاج قاسم سفارش داده می شد، اهتمام کردم این جنس تایپ را استفاده کنم و در همه آثارم، خصوصاً دیوارنگاره های با موضوع شهادت حاج قاسم نیز از آن بهره بردم. «ما ملت امام حسینیم» از سخنان حاج قاسم است که در دیوارنگاره میدان ولیعصر (عج) به مناسبت ماه محرم استفاده شد.
این طراح جوان بیان کرد: استودیو هفتاد به زودی این جنس تایپ را به نام «سردار شهید حاج قاسم سلیمانی» در چارچوب یک فونت کاربردی عرضه خواهدنمود.
وی که نشانه فیلم سینمایی «به وقت شام» را نیز طراحی نموده است، در بخش دیگری از گفتگو درباره معیارهای پذیرش یک کار طراحی برای آثار سینمایی و نمایشی اظهار داشت: برای پذیرفتن سفارش، شخص تهیه کننده و کارگردان برایم مهمست و از قبل نیز باید با موضوع فیلمنامه آشنایی داشته باشم و خلاصه ای از فیلمنامه یا تیزر فیلم را باید بخوانم و ببینم تا با حال و هوای کار آشنا شوم و روی پوستر و نشانه کار کنم.

رعیت دوست درباره موانع موجود و سختی کار طراحان گرافیک بیان کرد: همچون سختی های کار طراحان گرافیک، نبود اعتماد کامل از جانب کارفرما، جلوگیری از ایده پردازی، فیلترها و خط قرمزهایی برای انجام کار است. از مشکلات بزرگ ما، وجود سفارش دهنده هایی است که کمی با نرم افزار آشنایی دارند اما سواد بصری لازم را ندارند. کارفرمایانی که برای تولید کار خود هزینه می کنند، عموماً برای طراحی نشانه یا اقلام گرافیکی هزینه ای اندک در نظر می گیرند و نمی خواهند هزینه بیشتری برای یک کار هنری که زمان و تکنیک و انرژی صرف آن شده است، بپردازند.
وی در مورد تأثیر فضای مجازی و اینترنت در کار طراحان گرافیک نیز اظهار داشت: عموماً در کارهای فرهنگی، قشر خاکستری را بعنوان مخاطب در نظر می گرفتم و اهتمام می کردم سطحی از کار را ارائه دهم که قابل درک برای همگان باشد اما حالا بواسطه فضای مجازی، سواد بصری و به تبع آن، ذائقه و سطح توقع مخاطب بالا رفته است و ایده های جدید طراحی را به خوبی درک می کنند و دیگر طرح های سطحی را نمی پسندند.
وی در آخر اشاره کرد: فضای مجازی از این نظر بمراتب کار ما را سخت تر می کند. خلاقیت در ایده و اجرا برای ما امری حساس و مهم تر از قبل می شود. برای مثال منِ طراح تا عمر دارم برای «غدیر» و «محرم» کار می کنم و مسلماً تولید ۱۰ کار متفاوت از یک موضوع خیلی مشکل خواهد بود که اگر طراح در کارش خلاقیت به خرج ندهد، مطمئناً به مشکل بر خواهد خورد.


منبع:

1399/06/05
17:26:49
5.0 / 5
1228
تگهای خبر: اجرا , پوستر , تولید , فرهنگ
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۱
NewsFun
newsfun.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مجله سرگرمی محفوظ است

مجله سرگرمی

سرگرمی و طنز