گزارش مهر از پشت صحنه مجموعه؛

محله ای كه كرونا را شكست داد!

محله ای كه كرونا را شكست داد!

به گزارش مجله سرگرمی ایده محوری تازه ترین مجموعه عموپورنگ یعنی بچه محل، روایت حال و هوای یك محله، سه ماه پس از شكست كرونا و مواجهه مردم با تأثیرات آن بود؛ ایده ای كه اجرایی شدن آن چندان هم ساده نبود.



خبرگزاری مهر - گروه هنر- عطیه مؤذن: دنیایی را تصور کنید که کرونا در آن تمام شده است و حالا می توانید به سادگی زندگی کنید، سفر بروید، اعضای خانواده و دوستانتان را در آغوش بگیرید و با همان دغدغه های قبل از کرونا، با همان میزان از راحتی در به دست گرفتن اشیا، خرید، خوراک و… زندگی را ادامه دهید اما حواستان هم باشد که غول کرونا امکان دارد بازگردد. این دنیایی است که این روزها در «بچه محل» به تصویر کشیده می شود؛ در برنامه ای که بچه ها مخاطبش هستند یعنی هم مقرر است امیدوارانه باشد هم هشداردهنده.
در این محله سه ماهی است که کرونا تمام شده و بچه ها خیالشان راحت است که دیگر کرونایی وجود ندارد. اگر هم سوالتان این است که در بحبوحه کرونا که بعضی می گویند به پیک دوم رسیده ایم و برخی تکذیبش می کنند چگونه یک برنامه تلویزیونی آنرا تمام شده می داند باید با این گزارش که در پشت صحنه «بچه محل» برنامه این روزهای داریوش فرضیایی یا همان عموپورنگ بچه ها می گذرد همراه شوید؛ برنامه ای که هنرمندان مختلفی را هم با خود همراه کرده است و مخاطبانش دیگر فقط کودکان نیستند.
پورنگ این روزها به علت کاراکترهای مختلف و نقش های متنوعی که در برنامه اش دارد گاهی بزرگسالان را هم مخاطب خود قرار می دهد و بدین سان اعضای یک خانواده از کودک تا بزرگسال به پای آن می نشینند. ساختار برنامه هم قصه دارد و هم موزیکال است و به تناسب قصه ها، ترانه ها و قطعات مختلفی پخش می شود؛ همین دلیلی است که هنوز برنامه شاد و پرانرژی و مفرح است.
ساعتی پیش از شروع تصویربرداری «بچه محل» در لوکیشن حاضر می شویم. اغلب بازیگران در پشت صحنه حضور دارند و از آنجایی که هر قسمت از این مجموعه بازیگران زیادی دارد سر صحنه هم با چهره های گوناگونی مواجه هستید؛ چهره هایی که از بازیگران طنز تا بازیگرانی را که برای نخستین بار به یک مجموعه با محور کودکان ورود کرده اند شاهد می باشیم.

در لوکیشن بیشتر عوامل پشت صحنه هستند که ماسک و دستکش دارند. بعضی از بازیگران دستکش یا ماسک ندارند که البته یکی شأن می گوید به علت شرایطی است که باید هر لحظه برای رفتن مقابل دوربین آماده باشند اما تلاش دارند سایر موارد بهداشتی را رعایت نمایند. لوکیشن دکوری از خانه های کوچک همراه با ایوان و سقف های مدل شیروانی دارد و از در و پنجره های رنگی تشکیل شده است. غیر از این خانه ها، خیابانی با خط کشی های عابر پیاده، تیر چراغ برق و سایر المان های یک محله را نشان داده است که به شکل خوش آب و رنگی هم ساخته، طراحی و رنگ آمیزی شده است.
بازیگران در نقاط مختلف صحنه ایستاده یا نشسته با هم گپ می زنند و انتظار می کشند تا فرمان شروع ضبط صادر شود. نادر سلیمانی یکی از بازیگران مجموعه است که با موتور در صحنه چرخ می زد. موتوری که مقرر است در بخشی از مجموعه از آن استفاده گردد و حالا سلیمانی با آن گاز می دهد و به صحنه وارد می شود. همچنان همه منتظر شروع هستند که یک باره برق قطع می شود. چراغ گوشیها روشن می شود، برخی تلاش می کنند همدیگر را پیدا کنند و برخی دست به شیطنت می زنند مثل امیرمحمد متقیان که نقش یکی از نگهبانان محله را ایفا می کند و با بوقی که در دستش دارد چند باری ریتم می گیرد.
با روشن شدن چراغ ها همه بر سر موقعیت های لازم قرار می گیرند. عوامل پشت صحنه هم پشت دوربین ها و بوم های صدا و مانیتورها قرار دارند و ابتدا تمرین را آغاز می کنند. بازیگران در این صحنه جمع اند، بینی پورنگ بنا به قصه سفید شده است، دیگر بازیگران نادر سلیمانی، رامین ناصر نصیر، نعیمه نظام دوست، کمند امیرسلیمانی، سوسن پرور، فرهاد بشارتی، سروش جمشیدی و ایمان صفا است.

سروش جمشیدی همچون بازیگرانی است که در این فصل به سریال پیوسته است و پیش از این، بسیاری این بازیگر را با نقش کمدی «قیمت» در مجموعه «دورهمی» به یاد می آورند. غیر از او کمند امیر سلیمانی و سوسن پرور هم برای نخستین بار است که به جمع بازیگران این سریال اضافه شده اند.
ماجرای این صحنه از این مقرر است که اهالی محله ماده ای را روی پورنگ تست کرده اند که سبب شده حس بویایی او قوی تر شود و بینی اش هم با گریم سفید شده است. حس بویایی پورنگ اینقدر قوی شده است که می تواند حتی بوی فلز را از زیر فرسنگ ها خاک حس کند. اهالی محله هم قراردادی با او بسته اند تا فلزات گران قیمتی را که پورنگ با تشخیص بویایی اش به کشف آنها کمک می نماید از زیر خاک استخراج کرده و درصدی هم به او بپردازند.
پورنگ در این صحنه بویی را حس کرده است که منشأ آن به زیرزمین متعلق می باشد و حالا حس و حال عجیب این بو آنها را به این فکر انداخته است که به آخر خوشبختی نزدیک شده اند و در دیالوگ هایشان از نوعی خوشبختی می گویند. بازیگران با گفتاری فانتزی و موقعیتی که درگیر نوعی لرزش هم شده اند دیالوگ ها را بیان می کنند. چند باری صحنه را تصویربرداری می کنند، نکاتی را کارگردان مطرح می کند و کار را ادامه می دهند. دیالوگ ها درباره همین «بو» عجیب و غریب است که بعداً معلوم می شود این «خوشبختی مبهم» درواقع حاصل از بوی انتشار یافته از انفجار یک لوله زیرزمینی گاز بوده است.

دیالوگ هایشان که تمام می شود صحنه ای را می گیرند که پورنگ با همان شور و شر همیشگی قطعه ای را اجرا می کند. همزمان با اجرای قطعه و ملودی انرژی بخش می توان با بعضی از بازیگران سریال گفتگو نمود.
یکی از عوامل «بچه محل» که جزو ثابت این تیم است و باآنکه ضرورتی به حضورش نیست اما معمولاً در تصویربرداری پروژه حضور دارد، نویسنده تیم است. محمد درویش علیپور نویسنده «بچه محل» است و همان ابتدا به نخستین سوال ما درباره قصه و اینکه چرا نخواستند کرونا را وارد قصه کنند، توضیح می دهد: قصه در زمانی می گذرد که سه ماه است واکسن کرونا کشف شده اما هنوز تأثیرات کرونا در زندگی مردم باقی مانده است و آنها مشکلات آنرا به خاطر می آورند.
وی تصریح کرد: بچه ها را نباید خیلی درگیر این مورد کرد چون تلویزیون ۲۴ ساعته به این مورد می پردازد در دوره ای هم هر برنامه تلویزیون را نگاه می کردید یک نفر از اسپری و الکل و کرونا حرف می زد. این مخاطب را پس می زند و برای همین ما ترجیح دادیم که نشان دهیم این بیماری را پشت سر گذاشته ایم اما هر لحظه امکان دارد برگردد.
درویش علیپور درباره قصه و ساختار این مجموعه و تفاوت های آن با «محله گل و بلبل» عنوان کرد: ما تلاش کردیم «بچه محل» به صورت زمانی و ساختاری با «محله گل و بلبل» فاصله داشته باشد. شخصیت ها و کاراکتری به قصه اضافه شدند و قرار بود بچه ها در لوکیشن حضور داشته باشند.

این نویسنده با اشاره به تغییراتی که کرونا در قصه و ساختار بوجود آورده است، می گوید: قرار بود صاحب یک اسباب بازی فروشی وارد محله شود که مخترع هم هست و از راه او بچه ها می توانستند به شکلی قصه های داخل منازل را هم ببینند و وارد لوکیشن شوند. ما دکور را هم برای این منظور آماده کرده بودیم ولی کرونا دیگر اجازه نداد که بخواهیم کودکان را به لوکیشن بیاوریم.
وی درباره محورهای اصلی قصه هم خاطرنشان کرد: نخستین محور ما محیط زیست بود و دوم ازدیاد جمعیت و معضل تک فرزندی و البته در کنار اینها ما سبک زندگی و دیگر موضوعات را هم داشتیم.
سوسن پرور همچون بازیگرانی است که برای نخستین بار به تیم پورنگ پیوسته است. تصویربرداری که تمام می شود به اتاقی دور از هیاهوی دکور ضبط می رود تا راحتتر بتوانیم گفتگو نماییم. همان ابتدا درباره لحاظ کردن پروتکل های بهداشتی در این ایام کرونایی که هنوز تمام نشده است، می پرسم که توضیح می دهد: از لحظه ای که وارد لوکیشن می شویم جدا از اینکه از کفش و لباس همه الکل زده می شود با تب سنج هم تب ما گرفته می شود ولی در حین کار نمی توان دستکش و ماسک داشت چون گریم خراب می شود و اصلاً امکانپذیر نیست.

پرور که برای نخستین بار با عوامل این مجموعه همکاری می کند درباره این همکاری بیان نمود: چند سالی بود که من در تلویزیون کاری نداشتم و اتفاقاً خودم از مخاطبان این مجموعه بودم چون بسیاری از دوستانم در این پروژه بودند و برایم لذت بخش بود که آنها را ببینم و دنبال کنم. صادقانه بگویم خودم هم از این پیشنهاد خوشحال شدم چون من حوزه کودک را هم دوست دارم و پیش از این هم این حوزه را تجربه کرده بودم.
این بازیگر که خودش پیش از این در برنامه ای با محوریت نوجوانان حضور داشته است، درباره ضرورت تولید برنامه برای نوجوانان هم اظهار داشت: به شدت لازم است که تلویزیون برنامه هایی مخصوص به نوجوانان را داشته باشد چون سن بلاتکلیفی است که نه کودک است و نه جوان.
امیرمحمد متقیان دیگر عضو ثابت همه برنامه های پورنگ است و در برنامه یا فضای دیگری دیده نشده است. او درباره همکاری طولانی مدت خود با این تیم توضیح می دهد: من خیلی دوست دارم در حوزه های مختلفی حضور پیدا کنم اما در این ژانر در کنار بهترین فردی هستم که مشغول به کار است.

وی درباره اینکه چقدر علاقمند است بازیگری را حرفه ای تر تجربه کند، اظهار داشت: من در بازیگری کلاس نرفتم اما از ۹ سالگی در حال کار هستم و کنار داریوش فرضیایی بوده ام. از زمانی که «محله گل و بلبل» هم شروع شد از بازیگران مختلف تجربه های زیادی را آموختم و همینطور در رشته کارگردانی تحصیل کرده ام ازاین رو به دنبال فرصت های بهتر هم هستم.
امیر سهیلی که در این مجموعه همراه با امیر محمد نقش پلیس های نگهبان محله را دارند هم درباره حضورش در برنامه های کودک و اینکه گاهی عده ای یک باره و بدون تجربه بعنوان مجری یا برنامه ساز به این عرصه ورود می کنند، می گوید: یک باره خیلی کارها می توان انجام داد اما کار درست را نمی توان ناگهانی و بدون برنامه ریزی و تجربه انجام داد. ما برای یک «است» و یک جمله ربط یا یک شوخی گاهی ساعتی بحث و چالش می نماییم. مگر می شود برای کودک یک باره برنامه ساخت، ما باید بابت هر ثانیه اش جواب پس بدهیم ازاین رو روی همه کارها فکر می شود.

بخشی از بازیگران باید هر لحظه برای تصویربرداری مجدد آماده باشند و حتی برای دقیقه ای کوتاه هم نمی توان با آنها گفتگو نمود.
فرهاد بشارتی از دیگر بازیگرانی است که فعلاً کارش در صحنه تمام شده است و می توان با او هم گپ زد؛ بازیگری که سال هاست در عرصه کودک فعالیت دارد و او را با سریال هایی چون «دنیای شیرین دریا» می شناسیم. بر اهمیت تولید برنامه و سریال در عرصه کودک و نوجوان تاکید می کند و می گوید: چنین مجموعه هایی معضلاتی را که برای کودکان و نوجوانان وجود دارند دنبال می کنند و در عین حال که سرگرم کننده هستند و فضای شاد دارند دغدغه هایی را هم مطرح می کنند که برای بچه های امروز حیاتی و لازم است.
بشارتی با اشاره به جذابیت های مجموعه افزود: از طرفی در هر قسمت از این مجموعه چند قطعه موسیقایی پخش می شود که در جهت همان جذابیت و سرگرم کنندگی است و از سویی با مضمون محیط زیست و خانواده است.

بخشی از کار را باردیگر تصویربرداری می کنند، احمد درویش علیپور کارگردان مجموعه کات کوتاهی می دهد و در پاسخ به سوالی درباره حضور بازیگران حرفه ای و اضافه شدن کاراکترهای جدید به این مجموعه می گوید: وقتی بازیگر توانمند در پروژه حضور داشته باشد ما هم امکان بیشتری برای گفتن حرف های تازه و پرداخت بیشتر نسبت به کاراکترها داریم.
وی افزود: پس از گذشته سه فصل در «محله گل و بلبل» نیاز بود با ساختار جدید «بچه محل» خون تازه ای وارد کار نماییم که فکر می کنم با عنایت به بازخوردهایی هم که داشته ایم موفق هم بوده ایم.

درویش علیپور درباره کار در شرایط کنونی و اینکه کرونا چه نگرانی هایی برای عوامل مجموعه دارد، می گوید: اوایل ضبط ترس و نگرانی وجود داشت اما به تدریج کمرنگ شد. واقعیت هم این است که وقتی وارد کار می شویم خیلی موارد فراموش می شود با این وجود دستکش و ماسک و دیگر الزامات بهداشتی برای عوامل وجود دارد.
این کارگردان که سال هاست برای بچه ها مجموعه های نمایشی و ترکیبی می سازد، درباره اینکه چرا هنوز هم مخاطب کودک جدی گرفته نمی گردد، اظهار داشت: «بچه محل» هم اکنون یکی از پربیننده ترین برنامه های تلویزیون است حالا این نیاز و اجبار را در نظر می گیرند یا نه برای ما مهم نیست. ما تلاش می نماییم حق خویش را بگیریم با ساعت پخش خوب یا موارد دیگر.
حضور بعضی از عوامل در صحنه ادامه دارد و برخی هم با آخر سکانس های تصویربرداری شده لوکیشن را ترک می کنند.
مجموعه «بچه محل» به تهیه کنندگی مسلم آقاجان زاده و کارگردانی احمد درویش علیپور مراحل تصویربرداری خویش را سپری می کند و بزودی فصل دوم این مجموعه هم از شبکه دو سیما به پخش خواهد رسید.

1399/03/19
23:23:57
5.0 / 5
2649
تگهای خبر: اجرا , اسباب بازی , تلویزیون , تولید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۳
NewsFun
newsfun.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مجله سرگرمی محفوظ است

مجله سرگرمی

سرگرمی و طنز