حاشیه نگاری مهر از فجر ۳۵ ؛

جای خالی رئیس در كنسرت رسانه ملی

جای خالی رئیس در كنسرت رسانه ملی

به گزارش مجله سرگرمی دومین روز از برگزاری سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر در حالی با آغاز رسمی این رویداد همراه شد كه غیبت رئیس رسانه ملی در كنسرت اركستر سمفونیك سازمان صداوسیما موردتوجه رسانه ها قرار گرفت.



به گزارش مجله سرگرمی به نقل از مهر، دومین روز از برگزاری سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر، روز پنجشنبه بیست و چهارم بهمن ماه با آغاز رسمی این رویداد در تالارهای وحدت و رودكی همراه شد.
با اینكه آرش و مسیح روز چهارشنبه بیست و سوم بهمن ماه به شكلی نخستین اجرای سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر را رقم زدند، اما اجراهای رسمی و مهم این دوره از جشنواره فجر روز پنجشنبه بیست و چهارم بهمن ماه با اجرای اركستر سمفونیك صدا و سیما به رهبری آرش امینی در تالار وحدت كلید خورد.
اركستر سازمان صداوسیما و تولد ۲۵۰ سالگی بتهوون
كنسرت اركستر سمفونیك صدا و سیما در حالی با حضور نراقیان مدیر دفتر موسیقی و سرود سازمان صداو سیما و چند هنرمند شناخته شده كشورمان همچون نادر مرتضی پور، شاهین فرهت، یونس شكرخواه، رضا مهدوی، همایون رحیمیان و تعدادی دیگر همراه شد كه غیبت علی عسگری رئیس سازمان صدا و سیما بعنوان مجموعه حامی اركستر سمفونیك این نهاد دولتی، یكی از موارد مهمی بود كه می توان به آن اشاره نمود.

مجموعه اركستر سمفونیك صدا و سیما در حالی یكی از مهم ترین اجراهای جشنواره موسیقی فجر در روز اول را رقم زد كه این انتظار می رفت مدیر رسانه ملی در تازه ترین كنسرت اركستر زیر مجموعه سازمان صدا و سیما كه به شكلی آغازگر فصل تازه ای از فعالیتهای این مجموعه پس از سال ها به حساب می آید حضور داشته باشد.
اجرای پروژه «یك شب با بتهوون» به مناسبت دویست و پنجاهمین سالگرد تولد این آهنگساز شهیر موسیقی، اورتور «اگمنت»، سمفونی شماره هشت در فارماژور، كنسرتو برای ویولن و اركستر در رماژور با تك نوازی ویولن گراف مورژا نوازنده چیره دست روسی به همراه قطعه «نیایش» از حشمت سنجری، رستم و سهراب به آهنگسازی لوریس چكناوریان به یاد شهید سردار حاج قاسم سلیمانی و سرود ملی جمهوری اسلامی ایران ساخته حسن ریاحی بخش های مختلف كنسرت اركستر سمفونیك سازمان صدا و سیما را تشكیل می داد.

«خنیاگران مهر»؛ روایتی از موسیقی ایرانی با ۱۲ بانوی هنرمند
دومین نوبت اجرای تالار وحدت در دومین روز برگزاری سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر، به گروه «خنیاگران مهر» به سرپرستی بهزاد عبدی و آهنگسازی نوید نوروزی اختصاص پیدا كرد.
این گروه موسیقایی كه از اردیبهشت ماه سال ۹۵ با هنرنمایی دوازده بانوی نوازنده در حوزه موسیقی اصیل ایرانی به فعالیت مشغول بوده و تابحال هم اجراهایی را به خوانندگی محمد معتمدی و وحید تاج در ایران و چند كشور خارجی روی صحنه برده است در كنسرت شب گذشته قطعات «عشق است»، «در جستجوی آرامش»، «ای عشق»، «سخن عشق»، «در محاصره»، «طرحی نو»، «رقصان» و «شورج بار» را با همراهی چند قطعه مشتمل بر تك نوازی سازهای ایرانی با اركستر را پیش روی مخاطبان قرار دادند.
نوید نوروزی آهنگساز و خواننده، فرزام شكاری مدیر اجرایی، روژان محمدی نوازنده كمانچه، سمانه باروتی نوازنده قیچك آلتو، نازنین روستا نوازنده قیچك آلتو، سوگل شیری نوازنده قیچك باس، هیلا فیض پور نوازنده تار، ترگل خلیقی نوازنده تار، رخساره رستمی نوازنده عود، بهاره حیدری نوازنده تار باس، صدا سدیفی نوازنده قانون، شیدا قاضی نوازنده نی، عسل ملك زاده نوازنده دف و دایره، سمانه گلكار نوازنده تمبك گروه اجرایی این كنسرت را تشكیل می دادند.

تك نوازی دانشجوی ممتازی كه استاد دانشگاه شد
اما در تالار رودكی و در اجرای اول این مجموعه در جشنواره موسیقی فجر، آرپینه ایسرائیلیان از هنرمندان شناخته شده موسیقی كلاسیك، تازه ترین كنسرت تك نوازی پیانوی خویش را پیش روی مخاطبان قرار داد. این كنسرت همچون برنامه هایی بود كه عمده مخاطبانش را تماشاگران تخصصی و دانشگاهی موسیقی تشكیل می دادند.
آرپینه ایسراییلیان همچون هنرمندان اهل كشور ارمنستان است كه تحصیلات رسمی خویش را از مدرسه موسیقی چایكوفسكی شروع كرد. او بعد از آنكه تحصیلات عالی خویش را در كنسرواتوار دولتی كمیتاس ادامه داد در همان مجموعه هم بعنوان مدرس مشغول به كار شد و بعد از آن هم بعنوان مدرس مدعو در دانشگاه تهران مشغول به تحصیل شد.
«واریاسیون با تم شومان» اثر یوهان برامس، «برند اتود پاگانینی» از فرانتس فهرست، «اتود شماره ۸» از فردریك شوپن و «تصاویر یك نمایشگاه در ۱۵ قطعه» از مودست موسورگسكی قطعاتی بودند كه در این كنسرت برای مخاطبان اجرا شد. ضمن اینكه شاهین فرهت دبیر سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر همچون میهمانان ویژه برنامه بود.
«كوارتت نماد» و اجرای یك كنسرت پس از مدتی سكوت
كوارتت زهی «نماد» به سرپرستی ستاره بهشتی كه حالا عضو هیات علمی دانشگاه تهران بوده و تابحال به همراه برخی از نوازندگان مطرح كشور فعالیتهای زیادی را در زمینه موسیقی كلاسیك انجام داده كنسرت بعدی تالار رودكی در روز دوم جشنواره را تشكیل می داد.
این گروه به قول دست اندركارانش پس از مدتی سكوت طی سالجاری فعالیت را از سر گرفته و بر این ادعاست كه ضمن عرضه یك برنامه در سطح یك آنسامبل اثرگذار در كشور خودنمایی كند.
مازیار ظهیرالدینی نوازنده ویولن، بابك كوهستانی نوازنده ویولن، ستاره بهشتی نوازنده ویولا و نوید حمیدی نوازنده ویولنسل بعنوان نوازندگان گروه اجرایی كوارتت «نماد» در این كنسرت «كوارتت زهی شماره ۱» ساخته فرید عمران، «نوستالژی» ساخته لوریس چكناوریان، «آداجیو و فوگ - گوشل ۴۵۶»، «كوارتت زهی شماره ۱» ساخته لودویگ بتهوون را اجرا كردند.

كمبود تماشاگر مهمترین حاشیه روز اول در تالارهای رودكی و وحدت
از نكات مهمی كه می توان بعنوان حاشیه روز دوم به آن اشاره نمود، كمبود مخاطب در كنسرتهای به صحنه رفته در تالارهای رودكی و وحدت بود كه با عنایت به شروع رسمی اجراهای جشنواره می تواند با تمركز بیشتری بررسی شود. موضوعی كه فقدان آن طی سال های اخیر تبدیل به یكی از معضلات اصلی جشنواره های موسیقی فجر در ادوار گذشته شده و شرایطی را فراهم نموده كه تنور این رویداد جدی و ملی حوزه موسیقی هنوز داغ نباشد.
حضور محمد اله یاری مدیركل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مهدی افضلی مدیر عامل بنیاد فرهنگی هنری رودكی، شاهین فرهت دبیر سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر، نراقیان مدیر دفتر موسیقی و سرود سازمان صدا و سیما و تعدادی دیگر از مدیران فرهنگی از نكات برجسته روز دوم بود كه می توان به آن اشاره نمود.
گروه روابط عمومی جشنواره موسیقی فجر هم مكانی را در طبقه سوم تالار وحدت طراحی و تعبیه كرده كه خبرنگاران و عكاسان رسانه ها با حضور در این پاویون رسانه ای می توانستند بدون تردد تماشاگران و افراد غیرمرتبط نسبت به پوشش اخبار جشنواره اقدام نمایند. این در شرایطی است كه برخی از نمایندگان شبكه های مختلف رادیویی هم با استقرار واحدهای سیار رسانه ای نسبت به پوشش اخبار جشنواره اقدام نموده اند.

1398/11/25
14:29:29
5.0 / 5
4087
تگهای خبر: اجرا , تالار , تخصص , جشنواره
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۱
NewsFun
newsfun.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مجله سرگرمی محفوظ است

مجله سرگرمی

سرگرمی و طنز