در ششمین روز تئاتر فجر۳۸ ؛

اعتراض كارگران لهستانی روی صحنه فجر

اعتراض كارگران لهستانی روی صحنه فجر

مجله سرگرمی: ششمین روز سی و هشتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر با اجرای نمایش شهر بد گروه لهستانی در سالن قشقایی همراه بود؛ اثری كه به زندگی و اعتراضات كارگری در سال 1905 در كشور لهستان می پرداخت.



به گزارش مجله سرگرمی به نقل از مهر، سی و هشتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر به نیمه راه برگزاری خود رسیده است؛ جشنواره ای كه با تمام اتفاقات و شرایطی كه برای حضور و اجرای آثار داخلی و خارجی آن رخ داد در حال برگزاری است. روز سه شنبه ۱۵ بهمن و در ششمین روز جشنواره، نمایش «شهر بد» از كشور لهستان بعنوان یكی از آثار خارجی جشنواره سی و هشتم، در سالن قشقایی مجموعه تئاتر شهر به صحنه رفت.
این نمایش كه طراحی صحنه ای ساده داشت و از انعكاس برخی تصاویر توسط پروجكشن برای فضاسازی روی پرده ای سیاه استفاده می كرد، با ۴ بازیگر مرد و یك بازیگر زن و كمترین آكسسوار روی صحنه رفت.
«شهر بد» به شرایط سخت زندگی طبقه كارگر در سال ۱۹۰۵ در كشور لهستان می پرداخت؛ شرایط سخت كار در كارخانه ها و دستمزدهای كم، نداشتن حق بیمه و تحصیل برای فرزندان و فشار پلیس در آن مقطع زمانی كه موجب اعتراض كارگردان و اعتصاب های كارگری شد.
«شهر بد» نیز مانند خیلی از آثار خارجی شركت كننده در دوره های مختلف جشنواره بین المللی تئاتر فجر، كاری ویژه و در خور توجه نبود.
مخاطبان از اجرای این نمایش استقبال كردند و در نخستین اجرای «شب بد» وحید فخر موسوی رئیس شورای نظارت و ارزشیابی اداره كل هنرهای نمایشی و بعضی از اعضای شورا حضور داشتند.
«سكوت سفید» كوروش سلیمانی نیز از دیگر آثار به صحنه رفته در ششمین روز جشنواره تئاتر فجر بود كه با استقبال مخاطبان و علاقه مندان تئاتر همراه شد.
نمایش «شازده احتجاب» در سالن سمندریان تماشاخانه ایرانشهر هم از دیگر آثار به صحنه رفته در این روز بود كه استقبال قابل توجهی از آن به عمل آمد.
تا كنون بازار سیاه فروش بلیت های آثار سی و هشتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر شكل نگرفته و تنها یك نفر در روز ششم جشنواره قصد فروش بازار سیاه بلیت نمایش «بیگانه در خانه» داشت كه توسط عوامل مجموعه تئاتر شهر شناسایی شد.
یكی از حاشیه های به وجود آمده برای این روزهای جشنواره تئاتر فجر ناشی از شرایط جوی چند روز اخیر شهر تهران است. وزش باد سبب شده تا مشكلاتی برای بعضی از تبلیغات محیطی انجام شده در فضاهای مختلف همچون مجموعه تئاتر شهر، ایجاد شود.
یكی دیگر از حاشیه های روز ششم مطرح شدن بحث كپی بودن شیوه اجرایی و دكور یكی از نمایش های مهم جشنواره بود كه با ارائه تصاویر و فیلم هایی از فضای مجازی در میان برخی اصحاب رسانه و منتقدان تئاتر عنوان شد.
با گذشت نیمی از ایام برگزاری سی و هشتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر هنوز سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جشنواره حضور پیدا نكرده و بازدیدی از جشنواره نداشته است كه البته گفته می شود طی روزهای پایانی هفته از جشنواره بازدید خواهدنمود.


منبع:

1398/11/16
15:08:16
5.0 / 5
4371
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۲
NewsFun
newsfun.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مجله سرگرمی محفوظ است

مجله سرگرمی

سرگرمی و طنز