طالبیان مطرح كرد:

یلدا منتظر اجلاس ۱۴۰۰

یلدا منتظر اجلاس ۱۴۰۰

مجله سرگرمی: معاون میراث فرهنگی وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از برگزاری نشست هایی مشترك و رایزنی های هیات ایرانی حاضر در بیست و چهارمین اجلاس كمیته میراث بشری ناملموس یونسكو با هدف تهیه ی پرونده های مشترك ناملموس با دیگر كشورهای عضو آگاهی داد.


محمد حسن طالبیان با بیان این كه در حاشیه جلسه ۲۴ ام كمیته میراث بشری ناملموس یونسكو رایزنی های فرهنگی بین المللی برای تهیه پرونده های مشترك با كشورهای تركیه، روسیه، عراق، آذربایجان، تاجیكستان، پاكستان، ازبكستان و افغانستان انجام شده است، به ایسنا توضیح داد: تهیه پرونده های مشترك میراث ناملموس با كشورهای همسایه در اولویت برنامه های ثبت جهانی میراث ناملموس وزارتخانه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قرار دارد.
او با اشاره به این كه سهمیه ملی كشورهای عضو كنوانسیون پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس برای ثبت جهانی محدود به یك پرونده برای هر دو سال است، اضافه كرد: راهبرد ما تاكید بر تهیه پرونده های مشترك است.
وی تهیه پرونده های مشترك میراث بشری ناملموس با دیگر كشورها را عاملی برای توسعه دیپلماسی فرهنگی ایران دانست.

یلدا به اجلاس ۱۴۰۰ می رسد
مصطفی پورعلی - مدیر كل دفتر ثبت آثار تاریخی این وزارتخانه - نیز درباره ی نتایج این رایزنی ها اظهار داشت: برمبنای هماهنگی ها و اقدامات انجام شده، قرار شد تا چهار پرونده مشترك برای اجلاس میراث ناملموس كه سال آینده برگزار می شود، از طرف ایران همراه با دیگر كشورها به یونسكو ارائه شوند.
او توضیح داد: پرونده ی «مینیاتور» به صورت مشترك با كشورهای «تركیه، آذربایجان و ازبكستان»، پرونده ی «جشن مهرگان» به صورت مشترك با كشور «تاجیكستان»، آیین «زیارت كلیسای تادیوس مقدس» به صورت پرونده ای مشترك با كشور «ارمنستان» و «هنر ساختن و نواختن عود» به صورت مشترك با كشور «سوریه» بررسی می شوند كه این پرونده ها ابتدای سال جاری به یونسكو ارسال شده اند.
او همینطور از ارائه ی پرونده ی «یلدا» به كمیته ی میراث ناملموس بشری یونسكو برای اجلاسِ میراث ناملموس یونسكو در دو سال آینده (۱۴۰۰شمسی ) آگاهی داد.
در بیست و چهارمین اجلاس میراث ناملموس یونسكو كه در ایام گذشته در بوگاتو كلمبیا برگزار شد، كشورمان چهاردهمین اثر ناملموس خود یعنی «مهارت ساختن و نواختن دوتار» را در لیست میراث جهانی ناملموس به ثبت رساند.




منبع:

1398/09/23
22:46:15
5.0 / 5
4288
تگهای خبر: فرهنگ
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۲
NewsFun
newsfun.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مجله سرگرمی محفوظ است

مجله سرگرمی

سرگرمی و طنز