نشست همگرایی دولت و پدیدآورندگان آثار فرهنگی و هنری انجام شد

نشست همگرایی دولت و پدیدآورندگان آثار فرهنگی و هنری انجام شد

مجله سرگرمی: نشست همگرایی دولت و پدید آوردندگان آثار فرهنگی و هنری با حضور وزیر تعاون، كار و رفاه اجتماعی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و تعدادی از مدیران و مشاوران این دو وزارت خانه و نیز هنرمندان عرصه های مختلف اجرا شد.


به گزارش مجله سرگرمی به نقل از ایسنا، در این نشست علی اصغر سید آبادی – مشاور وزیر در امور برنامه ریزی - با اشاره به اینكه از سال قبل به منظور تدوین پیش نویس دستورالعمل نحوه تشكیل فعالیت انجمن های صنفی، فرهنگی و هنری و رسانه ای، كانون ها و جلسات مرتبطی را با حضور نمایندگان صنوف مختلف در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار كرده ایم، اظهار داشت: پیش نویس این تصویب نامه حاصل همفكری و مشورت نمایندگان ۱۴ تشكل و انجمن فرهنگی هنری و رسانه ای است كه طی بیشتر از یك سال قبل در ده ها جلسه عمومی برگزار و به تایید و امضای دو وزارتخانه برای اجرایی شدن رسیده است.
وی اظهار داشت: بعد از تصویب این پیشنهاد تمام پدیدآوردندگان آثار فرهنگی و هنری و رسانه ای می تواند در بستر تشكل های رسمی و تخصصی روابط كار مطالبات خودرا بوسیله گفت و گوهای سه جانبه ملی دنبال كنند، تا امنیت شغلی پایدار محقق شود.
مشاور وزیر در امور برنامه ریزی اشاره كرد: تنظیم و تصویب دستور العمل نحوه تشكیل و فعالیت انجمن های صنفی و فرهنگ و هنر و رسانه و كانون های مربوط از دیگر مواردی است كه در این تصویب نامه پیش بینی شده و تشكل های ۱۴ گانه فوق به منظور پیشبرد هر چه بالاتر اهداف تصویب نامه اقدام به تهیه ارائه و پیش نویس دستورالعمل آن به وزرای فرهنگ و ارشاد اسلامی و تعاون كار و رفاه اجتماعی كرده ایم.
در ادامه هوشمند رضوی – روزنامه نگار - با بیان این كه هدف از شكل گیری انجمن های صنفی فرهنگی و هنری استقرار توسعه و نهادینه سازی مفهوم كار شایسته است اظهار داشت: كار شایسته به مفهوم بین المللی امروزی كاری است كه مولد كرامت انسانی، آزادی و برابری انسان ها باشد. در كار شایسته تفاوتی بین زن و مرد و دستمزدها وجود ندارد و به دنبال ایجاد فرصت شغلی برای همگان است. ما به دنبال حذف خانه ها نیستیم. این تشكل ها در تناقض با خانه ها شكل نمی گیرد و نمی تواند تمام مشكلات را نیز حل كند. در گام دوم، نیازمند حمایت دولت در این رابطه هستیم.
در ادامه فیاض ظاهر – مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی - با ارائه این مطلب كه وقتی برای فرهیختگان و معلمان احترام قائل نباشیم، زیست خوبی نخواهیم داشت، اظهار داشت: در هر دولتی اگر یك نویسنده احساس كند از طرف دولت مورد احترام است، امید اجتماعی را به جامعه بر می گرداند. متاسفانه ما شاهد فرار مغزها در جامعه هستیم. و میل به خروج از كشور زیاد شده است. با امضای چنین تفاهم نامه هایی و اجرایی شدن آن این احساس به هنرمندان و سایر فعالان عرصه ی هنر بر می گردد كه كار آنها قابل احترام است.
در ادامه ایرج راد – مدیر عامل پیشین خانه تئاتر - با اشاره به تلاش های سالیان دراز خانه تئاتر برای امنیت شغلی این قشر و پیگیری مطالباتشان و شورای عالی انقلاب فرهنگی، اظهار داشت: در برنامه چهارم توسعه كه امنیت شغلی هنرمندان عنوان شد و همین طور در برنامه پنجم با تمام پیگیری ها به جایی نرسیدیم و نهایتا در برنامه ششم توسعه راهكارهایی از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان شد. اما آنجا هم پیگیری صورت نگرفت و خانه ی تئاتر به این مساله ورود پیدا كرد و درصدد بودیم كه پیگیری خودرا تا نهایی شدن این مساله انجام بدهیم. خوشبختانه وزیر فرهنگ و ارشاداسلامی نسبت به این مساله رغبت نشان دادند و از تمام انجمن های صنفی برای ورود به این مساله دعوت نمودند و طی یك سال قبل جلسات مختلفی در این راستا انجام شد و نهایتا امروز به این تفاهم نامه رسیدیم. امیدواریم هیات دولت هم این تفاهم نامه را تصویب كند.
در ادامه منوچهر شاهسواری – مدیر عامل خانه سینما - با بیان این مطلب كه هنرمندان یك پیكره واحد هستند و از نظر تولید ومحتوا تمام هنرمندان در یك خط هستند و بدین جهت نیازمند حمایت و وحدت هستیم، اظهار داشت: كسانی كه مخالف فعالیت صنفی و تشكل ها هستند، با هویت معلوم می خواهند از فضای ابهام آلود بهره خودرا ببرند. در واقع این افراد فرهنگ و هنر كشور را غارت می كنند. اگر یم خواهیم برای آیندگان چیزی باقی بگذاریم تشكیل تشكل های صنفی را باید به صورت جدی پیگیری نماییم. آنچه امروز در جهان اقتدار ما را نشان می دهد، اقتدار فرهنگی است. ما خواهان این امر هستیم كه اجازه ندهیم تصویب نامه ها در چرخه اداری دولت به تاخیر بیافتد، برای اینكه فراموشی به وجود می آورد و این فراموشی دل مردگی به وجود می آورد. نظام بازنشستگی اهالی فرهنگ و هنر در شرایط اسفناكی هستند و هم اكنون نیمی از هنرمندان با كف حقوق بازنشستگی زندگی می كنند. نیازمند یك تصمیم انقلابی برای این مساله مهم هستیم.
در ادامه نگار نادری پور – مدیر انجمن صنفی مجسمه سازان ایران - با ارائه فعالیت های هفت انجمن در عرصه ی هنرهای خوشنویسی، گرافیك و عكاسی، سفالگری و نقاشی و مجسمه سازی اظهار داشت: هنر محل تكثر، تنوع و گفت و گو است. با هنر است كه می توانیم صداهای ناشنیده را بیان نماییم. این نهادها و صنوف در بین دولت و جامعه ایستاده اند و آنها هستند كه می توانند قدرت را بین مردم و دولت به موازنه برسانند و حق را به مردم و جامعه بدهند.
وی اظهار داشت: امیدواریم این تصویب نامه هر چه زودتر در هیات دولت به امضا برسد. ما تعد می نماییم با تشیكل این صنوف جز در جهت توانمند سازی، استقلال و حمایت و صیانت از حقوق مادی و معنوی هنرمندان استفاده نكنیم. مقصد نهایی از تشكیل این انجمن ها باید نظارت ومطالبه گری در اجرای صحیح آنها باشد. تا زمانی كه تشكل های صنفی، ذیل قانون ۶ وزارت كار تشكیل نشود این اهداف محقق نخواهد شد. با تشكیل نهادهای صنفی است كه باری از دوش دولت برداشته می شود و دولت تنها به سمت سیاست گذاری فرهنگی حركت می كند.
در اختتام این نشست با حضور وزیران فرهنگ و ارشاد اسلامی و تعاون، كار و رفاه اجتماعی، پیش نویس دستورالعمل نحوه تشكیل و فعالیت انجمن های صنفی فرهنگی و هنر و رسانه و كانون های در رابطه با آن امضاء شد.



1398/06/07
14:19:25
5.0 / 5
4313
تگهای خبر: اجرا , تئاتر , تخصص , تولید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۱
NewsFun
newsfun.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مجله سرگرمی محفوظ است

مجله سرگرمی

سرگرمی و طنز