گزارش مجله سرگرمی به نقل از مهر؛

نشان عكس سال مطبوعاتی برای عكاس مهر، قدرت صنف را بیشتر كنید

نشان عكس سال مطبوعاتی برای عكاس مهر، قدرت صنف را بیشتر كنید

مجله سرگرمی: مجید عسگری پور عكاس خبرگزاری مهر سومین نشان عكس سال مطبوعاتی ایران را در بخش مجموعه عكس پرتره دریافت كرد.



به گزارش مجله سرگرمی به نقل از مهر، سومین دوره اعطای نشان عكس سال مطبوعاتی ایران عصر امروز چهارشنبه ۵ تیرماه با حضور تعدادی از عكاسان در محل خانه هنرمندان برگزیدگان خودرا شناخت.
در این مراسم علاوه بر عكاسان پیشكسوت و جوان، محمد خدادی معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، احمد مسجدجامعی عضو شورای شهر تهران، حجت الاسلام دعایی، مجید رجبی معمار مدیرعامل خانه هنرمندان، سیدجمال هادیان مدیر روابط عمومی وزارت ارتباطات و محسن سلیمانی نیز حضور داشتند.
نمایشگاه آثار نامزدهای سومین دوره نشان عكس سال مطبوعاتی ایران نیز تا امروز در گالری ممیز خانه هنرمندان ایران برپا بود. قدرت انجمن را بیشتر كنید
حمید فروتن رئیس هیات مدیره انجمن عكاسان مطبوعاتی ایران در ابتدای این مراسم با ارائه گزارشی از این رویداد، از همه عكاسان درخواست نمود تا در این انجمن عضو شوند و شاخه های این انجمن را بیشتر كنند تا قدرت انجمن بیشتر شود.
وی با اشاره به برخی ضعف های عكاسان در حوزه مالتی مدیا، اشاره كرد: در این زمینه عكاسان نیاز به آموزش دارند و بنا بر این تصمیم گرفتیم امسال را سال پژوهش و آموزش انجمن قرار دهیم تا به تعاریف و استاندارهای دنیا نزدیك تر شویم.
فروتن همین طور اظهار داشت: امسال حامی مالی نداشتیم و هر كجا رفتیم به در بسته خوردیم اما دوستانی بودند كه ما را در این راه یاری دادند كه همچون آنها می توان به وزارت ارتباطات، آقای مسجدجامعی، انتشارات آبان و خانه هنرمندان ایران اشاره نمود. اهدای جایزه سال ایراسو
در ادامه مراسم، جایزه سال ایراسو به بیتا امامی تعلق گرفت.
امیر نریمانی دبیر سومین نشان عكس سال مطبوعاتی ایران نیز در سخنانی اظهار داشت: در سومین دوره نشان عكس سال مطبوعاتی ایران سعی كردیم از شیوه های معمول فاصله بگیریم و بنا بر این از فضای مجازی استفاده كردیم و حتی در پروسه شركت و ثبت نام نیز از فضای مجازی بهره گرفتیم. در این دوره ۳۱۵ نفر ثبت نام داشتیم و بیشتر از ۴ هزار فریم عكس در ۵ بخش ارسال شد كه با تلاشی زیاد توسط هیات داوران در نهایت ۱۴۳ عكس انتخاب شدند.
وی افزود: سعی كردیم از اساتید پیشرو و صاحب سبك بهره بگیریم و بنا بر این از یونس شكرخواه، ساعد نیك ذات و عطا طاهركناره بهره گرفتیم. استانداردهای جهانی عكاسی خبری را رعایت نمی كنیم
نریمانی با تاكید بر استانداردهای عكاسی در دنیا توضیح داد: عكاسی مطبوعاتی دنیا استانداردهایی دارد كه متاسفانه متوجه شدیم عكاسان ما این استانداردها را رعایت نمی كنند و این مساله را زمانی كه تصاویر خام را از عكاسان خواستیم، متوجه شدیم. تصمیم گرفتیم در این پروسه دوره های آموزشی برگزار نماییم. به جهت اینكه این استانداردها را اعمال نماییم تا عكاسان متوجه شوند در عكاسی مطبوعاتی چه المان هایی باید اعمال شود، چندین فریم عكس را از نامزدی و نمایشگاه كنار گذاشتیم.
وی بیان كرد: همین طور سیستم رای گیری مردمی را بر پایه كیوآركد گذاشتیم تا مردم به عكس ها رای دهند.
نریمانی اظهار داشت: عكاسی مطبوعاتی شرایط سختی را طی می كند و به همین دلیل كارگاه هایی با رویكرد روزنامه نگاری چندرسانه ای و اقتصاد عكاسی برگزار كردیم.
مجید رجبی معمار مدیرعامل خانه هنرمندان بعنوان سخنران بعدی پشت تریبون حاضر شد و اظهار داشت: اینجا مثل خانه خودتان نیست بلكه خانه خودتان است. بیستمین سال تاسیس انجمن با تاسیس خانه هنرمندان تقارن دارد و جایی پرخیر و بركت برای جامعه هنری بوده است و ما هر چه داریم در اولویت در اختیار انجمن های هنری است. وعده تاسیس محلی برای صنف عكاسان محقق می شود؟
ساتیار امامی كه مجری این مراسم بود، از قول احمد مسجدجامعی برای تاسیس محلی برای انجمن صنفی عكاسان مطبوعاتی و موزه ملی عكس ایران آگاهی داد.
در ادامه، مراسم تجلیل از پیشگامان عكاسی شروع شد كه برای این منظور مجید رجبی معمار، احمد مسجدجامعی، حجت الاسلام دعایی و حمید فروتن، از مرتضی خاكی از پیشكسوتان عكاسی كه در روزنامه اطلاعات فعال است، تقدیر كردند كه هزینه این جایزه را احمد مسجدجامعی تقبل كرده بود.
احمد مسجدجامعی در ادامه مراسم پس از اعلام ساتیار امامی درباره مكانی مجزا برای انجمن عكاسان مطبوعاتی ایران، در سخنانی اظهار داشت: مسجل شد كه شما خانه دارید و من هم در كنار شما هستم. در تهران گردی ها به این مساله رسیدم كه به واقع عكاسان اجتماعی فداكاری های بسیاری در جریان ثبت عكس دارند. در یكی از این دیدارها كه از مراكز زباله بود، بچه های عكاس پا به پای ما آمدند و گزارش های آنها خیلی منشا اثر بود اما من بیماری پوستی گرفتم. عین این ماجرا را در ماجرای پلاسكو داشتیم.
وی اشاره كرد: فداكاری های عكاسان اجتماعی ناشناخته مانده است و این حركت آنها، واقعاً مستحق جایره یا فیلمی است كه جامعه بیشتر به آن توجه نمایند. تجلیل از عكاسان پیشكسوت
در ادامه قسمتی از فیلم پرتره مریم زندی عكاس پیشكسوت پخش گردید و پس از آن اسماعیل عباسی با لوح تقدیر از وی قدردانی نمود. مریم زندی نیز در سخنانی كوتاه اظهار داشت: تشویق، موجب امید و دلگرمی برای من است و خیلی خوشحالم كه وقتی روی صندلی چرخدار هستم از من تجلیل نشد.
پخش فیلمی از كاوه كاظمی، برنامه بعدی مراسم بود كه بعد از ان، امیر نریمانی و حمید فروتن از وی بعنوان عكاس پیشكسوت مطبوعاتی تجلیل كردند. كاوه كاظمی نیز در سخنانی كوتاه بیان كرد: ۴۰ سال مشغول كار بدون هیاهو بودم و الان امیدوارم دو مورد تحقق پیدا كند؛ اول اینكه موجودیت عكاس به رسمیت شناخته شود و دوم اینكه مطبوعات ما از عكاسان به نحو احسن بهره بگیرند.
در ادامه احمد مسجدجامعی، مجید رجبی معمار، حجت الاسلام دعایی، سعید صادقی، محمد صیاد، علی حیدری و فرهاد سلیمانی از سیدعباس میرهاشمی تجلیل كردند.
سیدجمال هادیان مدیر روابط عمومی وزارت ارتباطات نیز بعنوان سخنران بعدی بر نقش عكاسان كه فراتر از نقش خبر به حساب می آید، تاكید نمود. صنف عكاسان را حفظ كنید
محمد خدادی معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در ادامه اظهار داشت: آن چیزی كه مهم به نظر می آید، این است كه عكاسان در جامعه مطبوعاتی در اقلیت هستند اما خوشحالم بیشتر از هر چیز یك تشكل همراه دارید و بزرگترین هدف شما باید این باشد كه این تشكل صنفی را حفظ كنید.
وی بیان كرد: حركت تقدیر از سیدعباس میرهاشمی اثرگذار و خوب بود، ما در جنگ تحمیلی عكاسان بسیاری داشتیم همچون امروز كه در جنگ اقتصادی ترامپ هستیم و چون تجزیه ایران مهمترین هدف آنهاست، باید در این جنگ به پیروزی برسیم بنا بر این شما مهمترین بخش این جنگ رسانه ای هستید.
خدادی اشاره كرد: با بروز موبایل و عكاسی موبایلی، فضای رسانه ای ما میلیاردها شریك پیدا كرده و شما باید از ظرفیت و بستری كه موبایل به دستان دارند، استفاده كنید.
وی درانتها اظهار داشت: خوشحالم كه قدردان پیشكسوتان هستید چونكه این نعمتی است كه تبدیل به بركت خواهد شد.
در اختتام مراسم اختتامیه نیز هیات داوران متشكل از یونس شكرخواه، عطا طاهركناره، ساعد نیك ذات، مهدی قاسمی و سعید فرجی برای اعطای جوایز بخش های مختلف روی صحنه آمدند. برگزیدگان بخش های مختلف * در بخش منتخب مردمی، سعید زارعیان با عكسی با عنوان جنگ ستارگان جایزه این بخش را دریافت كرد. * جایزه بخش محیط زیست؛ مجموعه عكس به سلمان سام دلیری و تك عكس به ابوالفضل نسایی رسید. * جایزه بخش پرتره؛ مجموعه عكس به مجید عسگری پور و تك عكس به سجاد صفری اهدا شد.
* در بخش ورزشی، جایزه مجموعه عكس به جاوید نیك پور و تك عكس به مهدی بلوریان تعلق گرفت. * جایزه بخش مستند اجتماعی؛ مجموعه عكس به عبدالله حیدری و تك عكس به علی نجات بخش اصفهانی اهدا شد. * جایزه بخش عكس خبری؛ مجموعه عكس به مرتضی جاویدیان اصل و تك عكس به محسن بخشنده زحمتكش اهدا شد


منبع:

1398/04/06
11:20:18
5.0 / 5
4321
تگهای خبر: اجرا , ثبت نام , رسانه , شركت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۴
NewsFun
newsfun.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مجله سرگرمی محفوظ است

مجله سرگرمی

سرگرمی و طنز