این هنر فراموش شده را می شناسید؟

این هنر فراموش شده را می شناسید؟

مجله سرگرمی: رییس اداره میراث فرهنگی سازمان منطقه آزاد قشم می گوید: هنر «ماشو بافی» كه یكی از میراث های هنری و فرهنگی خلیج فارس است، فراموش شده و نیاز به باز زنده سازی دارد.


عبدالرضا دشتی زاده در گفت وگو با ایسنا درباره وضعیت «ماشو بافی» هنر سنتی روستای «كنارسیاه» بیان كرد: این عبای پشمی كه بیشتر به وسیله ساربان ها بافته می شد، پوششی مناسب برای سفرهای دریایی ملوانان به آفریقا و هند بوده است.
او با اشاره به اینكه آخرین بافنده ماشو بافی یوسف عبدالله بوده كه حدود ۲۰ سال پیش از دنیا رفته است، اظهار داشت: با همكاری دهیاری و شورای روستای كنارسیاه با خانواده آخرین ماشو باف جزیره قشم مصاحبه هایی انجام شد. نمونه ای از این هنر را حلیمه دختر ۹۵ ساله مرحوم عبدالله نشان داد كه در میان وسایل قدیمی نگهداری می شد. به قول حسن فرزند دیگر عبدالله مرحوم پدرش ۲۰ سال پیش به رحمت خدا رفته است و آنها این حرفه را به صورت خانوادگی انجام می داده اند.
رییس اداره میراث فرهنگی سازمان منطقه آزاد قشم با اشاره به اینكه متاسفانه تمام وسایل كارگاه كوچك عبا بافی كه در این منطقه وجود داشته، از بین رفته است، اضافه كرد: این میراث هنری باید در لیست میراث ناملموس كشور ثبت گردد. از طرفی باید با دعوت از عبابافان سنتی در مناطق دیگر به باز زنده سازی ماشو بافی در این منطقه كمك كرد. روشن است كه احیای این میراث هنری سبب تولید اشتغال جوانان روستای كنار سیاه و دیگر روستاهای جزیره می گردد.
دشتی زاده اظهار نمود: جزیره قشم در خود كسانی دارد كه گنجینه های این سرزمین هستند. این افراد معمولا در گمنامی از بین ما می روند و هیچ یادی از آنها نمی گردد. این گنجینه های انسانی خالق خیلی از میراث های هنری و فرهنگی خلیج فارس هستند.
به گزارش مجله سرگرمی به نقل از ایسنا، طبق بررسی های مردم شناسی كه چند ماه اخیر در جزیره قشم انجام شده است، نوعی عبای ضخیم به نام «ماشوبافی» در گذشته انجام می شد كه امروزه هیچ اثری از آن نیست.



1397/03/03
21:29:22
5.0 / 5
4548
تگهای خبر: فرهنگ
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۳
NewsFun
newsfun.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مجله سرگرمی محفوظ است

مجله سرگرمی

سرگرمی و طنز