صمیمیت و سادگی جشنواره فیلم کوتاه را زنده می کند

صمیمیت و سادگی جشنواره فیلم کوتاه را زنده می کند

به گزارش مجله سرگرمی، محمدرضا بهشتی منفرد عکاس، فیلمساز و از مدیران اسبق انجمن سینمای جوانان ایران، به تبیین جایگاه و اهمیت جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران در سینمای ایران پرداخت.


به گزارش مجله سرگرمی به نقل از مهر، محمدرضا بهشتی منفرد عکاس، فیلمساز و از مدیران اسبق انجمن سینمای جوانان ایران ضمن اشاره به خاطرات دوران مدیریتش در دفتر قم و حضور در ادوار جشنواره های سینمای جوانان، از تأثیر این رویداد بر پرورش فیلمسازان برجسته و تحولات آن در گذر زمان گفت. وی جشنواره سینمای جوان را بعنوان نخستین جشنواره فیلم کوتاه ایران معرفی نمود که در دهه شصت بستری بی نظیر برای ارائه آثار فیلمسازان جوان فراهم نمود. وی در این خصوص عنوان کرد: این رویداد در شروع راه، به علت تازگی و نبود محدودیت های امروزی، برای جوانان بسیار جذاب بود. فیلمسازان آماتور فرصتی داشتند تا آثارشان را به نمایش بگذارند و جوایزی دریافت نمایند که این امر انگیزه ای بزرگ برایشان ایجاد می کرد. بهشتی ضمن اشاره به فضای اردویی جشنواره در فرهنگسرای بهمن طی دهه های ابتدایی، اضافه کرد: آن زمان، جشنواره حال وهوایی صمیمی و اردویی داشت. جوانان از سراسر کشور در خوابگاه های فرهنگسرا گرد هم می آمدند، فیلم ها نمایش داده می شد، کارگاه های آموزشی برگزار می شد و فضایی پرشور و خاطره انگیز شکل می گرفت. کنسرتهای موسیقی و حتی امکانات ورزشی نیز به جذابیت این رویداد می افزود. مدیر سابق انجمن دفتر قم عنوان کرد: با انتقال جشنواره به هتل ها در سالیان بعد، این حس صمیمیت تا حدی کم شد، اما خاطرات دوران فرهنگسرای بهمن بازهم در ذهن خیلی از فیلمسازان زنده است.

تحول جشنواره از آماتوریسم به عرصه های بین المللی

بهشتی منفرد با مقایسه جشنواره های اولیه و امروزی، باور دارد که جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران، که قبل تر با نام جشنواره سینمای جوان شناخته می شد، مسیری حرفه ای تر را پیموده است. وی در اینباره خاطرنشان کرد: در گذشته، فیلم ها عمدتا با امکانات محدود، مانند فیلمهای هشت میلی متری، ساخته می شدند و فضای جشنواره حالتی آماتوری داشت. اما امروز، آثار از نظر تکنیکی و ساختاری به فیلمهای حرفه ای نزدیک شده اند و گاهی نیاز به سرمایه گذاری بیشتری دارند. وی با تاکید بر تفاوت های این ۲ دوره، عنوان کرد: آن زمان، ورود به جشنواره برای فیلمسازان جوان آسان تر بود و این امکان را به آنها می داد تا در کنار یکدیگر تجربه کسب کنند. اما حالا، حرفه ای تر شدن جشنواره، ضمن بالا بردن کیفیت آثار، ورود برخی فیلمسازان با امکانات محدود را دشوارتر کرده است.

تأثیر جشنواره بر سینمای ایران

بهشتی منفرد جشنواره سینمای جوان را یکی از عوامل کلیدی در پرورش فیلمسازان برجسته سینمای ایران می داند. این مستندساز ضمن اشاره به نمونه هایی مانند سعید روستایی، که از دل این جشنواره به سینمای حرفه ای راه پیدا کرد، بیان نمود: ارتباطات شکل گرفته در جشنواره و فرصت هایی که برای فیلمسازان جوان فراهم می شد، نقش برجسته ی در تامین نیروی انسانی سینمای امروز ایران داشته است. خیلی از فیلمسازان موفق فعلی، فعالیت خودرا از این جشنواره شروع کردند. وی ادامه داد: این رویداد با تشکیل فضایی برای تبادل تجربه و آموزش، بستری برای کشف استعدادها فراهم نمود و تأثیر آن در سینمای بلند امروز بطورکامل مشهود است.

خاطره ای ماندگار از یک اثر شاخص

بهشتی منفرد از فیلم کوتاه «آرزو» ساخته ساعد نیک ذات بعنوان یکی از آثار ماندگار جشنواره های اولیه یاد کرد و تصریح کرد: این فیلم در دورانی که امکانات فنی محدود بود، با صداگذاری و تدوین عالی خود توجه همه را جلب کرد. در آن زمان، ساخت فیلم هشت میلی متری و ایجاد جلوه هایی مانند دیزالو چالش بزرگی بود، اما «آرزو» به علت نوآوری های تکنیکی اش برای ما بسیار تاثیر گذار و به یادماندنی شد. وی همین طور به فضای صمیمی کارگاه های جشنواره اشاره و بیان نمود: داوران با صبر و حوصله به نقد آثار می پرداختند و حتی درباره ی عکس ها یا فیلمهای ردشده با شرکت کنندگان گفتگو می کردند. این تعامل نزدیک، فضایی متفاوت و آموزنده ایجاد می کرد.

تعاملات در انجمن سینمای جوانان

بهشتی منفرد درباره ی دوران مدیریت خود در دفتر قم و تعامل با دفتر مرکزی انجمن اظهار داشت: ارتباط ما با مدیران ارشد، مانند آقایان فرهادی، صانعی مقدم و دزفولی، بسیار صمیمی و سازنده بود. با وجود کمبودهای مالی و امکانات، همکاری و حمایت آنها ستودنی بود. ما توقعات خودرا با امکانات موجود تنظیم می کردیم و این تعامل در جشنواره نیز ادامه داشت. وی ادامه داد: جشنواره قسمتی از کارهای انجمن بود و ما در قم تلاش می کردیم با درخواست از دفتر مرکزی، امکان حضور تعداد بیشتری از جوانان را در تهران فراهم نماییم. این همکاری صمیمانه، دوران مدیریت من را به یکی از بهترین دوره های کاری ام تبدیل کرد. محمدرضا بهشتی منفرد با نگاهی نوستالژیک به گذشته و امید به آینده، جشنواره فیلم کوتاه را بازهم بستری باارزش برای پرورش استعدادهای سینمایی دانست. او در آخر متذکر شد: هرچند حرفه ای تر شدن جشنواره به کیفیت آثار افزوده، اما صمیمیت و سادگی دوران اولیه، نقشی بی بدیل در تشکیل نسل های جدید فیلمسازان داشته است. محمدرضا بهشتی منفرد متولد ۱۳۴۳ در قم، عکاس و فیلمساز است. ساخت چهار فیلم کوتاه، مستند بلند تلویزیونی، عضویت در هیات انتخاب و داوری جشنواره های مختلف کشوری، مدیریت انجمن سینمای جوانان استان قم، رییس انجمن عکاسان استان قم، مدیریت اجرائی جشنواره فیلم رضوی، مدیریت انجمن سینمای جوانان ایران استان تهران، مسئول برگزاری المپیاد فیلمسازی نوجوانان کشور و … تعدادی از سوابق بهشتی در حوزه سینما است.
1404/06/25
10:38:15
5.0 / 5
4
تگهای خبر: اجرا , تلویزیون , جشنواره , شركت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۴
مجله سرگرمی

NewsFun
newsfun.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مجله سرگرمی محفوظ است

مجله سرگرمی

سرگرمی و طنز
مطالب سرگرمی و اخبار سلبریتی‌ها، مد و زیبایی، بازی‌ها و سرگرمی‌های آنلاین، رویدادهای فرهنگی و هنری، مطالب طنز و کمدی