مدیركل هنرهای تجسمی تاكید كرد؛

لزوم داشتن زاویه دید دقیق نسبت به پدیده هنر اسلامی

لزوم داشتن زاویه دید دقیق نسبت به پدیده هنر اسلامی

مجله سرگرمی: مجله سرگرمی: محمد خراسانی زاده در یادواره پژوهشی مقاومت؛ هنر، معماری و رسانه دانشگاه سوره، عنوان نمود که اسلام جامعه پردازی شده می تواند به ترسیم روح توحید و نفی عبودیت غیرخدا در آثار هنرمندان منجر شود.



به گزارش مجله سرگرمی به نقل از واحد ارتباطات و رسانه اداره کل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ، محمد خراسانی زاده مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و سرپرست موزه هنرهای معاصر تهران که به عنوان یکی از سخنرانان یادواره پژوهشی «مقاومت؛ هنر، معماری و رسانه» در دانشگاه سوره حضور یافته بود، خود ضمن گرامیداشت هفته بزرگداشت مقام زن اظهار داشت: امیدوار هستم درک درستی از مقام بانوان داشته باشیم. بانوان، مام فرهنگ هستند. آنچه باید به نسل های بعد منتقل شود، آنچه در عرصه تربیت نسل های آینده مطرح است و آنچه در رسوب فرهنگ جامعه می ماند، بواسطه بانوان شکل می گیرد. امیدوار هستم شأن بانوان را به خوبی درک نماییم.
لزوم داشتن زاویه دید دقیق نسبت به پدیده هنر اسلامی
وی همین طور با گرامی داشت یاد و خاطره سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و شهدای گلگون کفن عملیات تروریستی کرمان اظهار داشت: در این زمان اندک می خواهم طرح بحثی از زاویه ای متفاوت نسبت به مبحث «بررسی جامعه پردازانه آموزه های دینی و هنر اسلامی» داشته باشم. چونکه ما گاهی اوقات درباره ی جزئیات هنر اسلامی همچون حکمت هنر اسلامی حرف های زیادی زده ایم و مقالات دراین زمینه کم نیستند اما بنظر می رسد آنچه جای بحث دارد این است که آیا با عینک درستی به موضوع پرداخته ایم یا نه؟ آیا زاویه نگاه ما به پدیده هنر اسلامی، زاویه دقیقی است یا خیر؟ مساله من در این قسمت است؛ اینکه در تعبیر هنر اسلامی، آیا به درستی به واژه اسلام توجه کرده ایم یا نه؟ و اینکه اساسا درباره ی کدام اسلام صحبت می کنیم؟ برای مثال، ممکنست کسی در جمع ما بگوید امام راحل عظیم الشأن، یک ادیب ساده زیست بود. حتما همه این را می پذیریم، چونکه دیوان امام (ره) موجود و ساده زیستی ایشان زبان زد است اما آیا این توصیف، همه شخصیت امام (ره) را دربرمی گیرد و در معرفی امام (ره) باید فقط به همین ترکیب بسنده کرد؟ اساسا خیر. برای اینکه می توانیم حداقل ۱۰۰ ادیب ساده زیست دیگر هم در کنار ایشان لیست نماییم. پس نقطه تمایز کجاست؟ کدام امام است که موجب می شود یک دنیا به شخصیت او علاقمند شود؟ طرفداران حق این چنین به سمتش بیایند و طرفداران باطل از او دل خور باشند و مقابل اش اقدام کنند؟ این وجه از شخصیت امام (ره) فراتر از یک ادیب ساده زیست است. پس ما به تعریف کامل تری نیاز داریم.
وی بیان کرد: خلاصه این که دریافتی که امروز در جامعه ما نسبت به اسلام وجود دارد به همین میزان کاریکاتوری است. اصلا اسلامی که در انقلاب اسلامی شکل گرفت، این اسلام نیست. بطورمثال اگر ما روزه دار باشیم، نمازمان را بخوانیم، خوب و خوش اخلاق باشیم، برای مسلمان بودن مان کفایت می کند؟ حتما کفایت نمی نماید. اگر ما تمام عمرمان را روزه دار باشیم و همه شب ها را به عبادت برخیزیم اما آه مظلومی را بشنویم و به آن پاسخی ندهیم، اصلا مسلمانی مان زیر سوال می رود. این تعریف دقیق اسلام است. بدین سبب ما باید میان این دوگونه از اسلام، تفاوت قایل شویم. اسلام مبتنی بر فرد که اسلامی منفعل، بی خاصیت، بی تفاوت و غیرکنش گر است یا اسلام فعال، کنش گر و ظلم ستیز که برای امروز و لحظه لحظه ما حرف دارد؟ شاید از این منظر بتوانم تعبیر انقلاب اسلامی را چنین تفسیر کنم که بعد از گذشت قرن ها از حضور فیزیکی ائمه (ع) در جامعه، انقلاب اسلامی، انقلابی را در مفهوم اسلامی بودن ایجاد کرد و اسلام را از یک نگاه کلیسایی منفعل به یک اسلام اجتماعی جامعه پردازانه تغییر داد.
هنرِ صیقل دهنده اسلام ناب محمدی
خراسانی زاده به جمله ای از امام راح (ره) درباره ی هنر اشاره نمود و اظهار داشت: امام خمینی (ره) می فرمایند «تنها هنری مورد قبول قرآن است که صیقل دهنده اسلام ناب محمدی، اسلام ائمه هدی (ع)، اسلام فقرای دردمند، اسلام پابرهنگان، اسلام تازیانه خوردگان تاریخ تلخ و شرم آور محرومیت ها باشد. هنری زیبا و پاک است که کوبنده سرمایه داری مدرن و کمونیسم خون آشام و نابودکننده اسلام رفاه و تجمل، اسلام التقاط، اسلام سازش و فرومایگی، اسلام مرفهین بی درد و در یک کلمه، اسلام آمریکایی باشد». امام (ره) کمی جلوتر ذیل همین پیام می فرمایند: «هنر در مدرسه عشق، نشان دهنده نقاط کور و مبهم معضلات اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و نظامی است. هنر در عرفان اسلامی، ترسیم روشن عدالت و شرافت و انصاف و تجسیم تلخ کامی گرسنگان مغضوب قدرت و پول است. هنرمندان ما تنها زمانی می توانند بی دغدغه کوله بار مسئولیت و امانت شان را زمین بگذارند که مطمئن باشند مردم شان بدون اتکا به غیر، تنها و تنها در چهارچوب مکتب شان به حیات جاویدان خویش رسیده اند». این دقیقا همان نگاه متفاوتی است که از آن سخن می گوییم.
اسلامی که در بدنه جامعه شکل بگیرد می تواند خودرا در آثار هنری هم نشان دهد
وی اشاره کرد: آنچه که موجب می شود معادلات تاریخ به هم بخورد، همین اسلام واقعی و اسلام نابی است که در کلام حضرت امام (ره) تبلور یافته است.
سرپرست موزه هنرهای معاصر تهران با طرح این پرسش که «آیا با این نگاه می شود آثار هنری را مورد بازبینی قرار داد و دریافت که در طول تاریخ، چنین نگاهی رقم خورده است؟»، در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: از اینکه گاهی هنرمند برمبنای پدیده شخصی خود عمل می کند و گاهی برمبنای الگوواره ذهنی جامعه اش؛ مساله مهم این جاست آن اسلامی که توانسته در بدنه جامعه خویش شکل بگیرد و در فرهنگ عامیانه مردم نضج و نفوذ کرده باشد، می تواند خودرا در آثار هنری هم نشان دهد.
جمهوری اسلامی حرم است برای اینکه در آن ولایت وجود دارد
مدیرکل هنرهای تجسمی تصریح کرد: نکته مهمی که می خواهم روی آن تاکید کنم این است که کاش بتوانیم چشم هایمان را بشوییم و بار دیگر نگاه نماییم. شاید از همین منظر است که حاج قاسم به عنوان شخصیتی که در معادلات تاریخ جدید جهان اثرگذار می باشد، در وصیت نامه خود بیان می دارد که جمهوری اسلامی حرم است. این شهید والامقام در وصیت نامه شان می نویسند: «امروز قرارگاه حسین ابن علی (ع) ایران است. بدانید جمهوری اسلامی حرم است و این حرم اگر ماند، دیگر حرم ها می ماند. اگر دشمن این حرم را از بین برد، حرمی باقی نمی ماند. نه حرم ابراهیمی و نه حرم محمدی. برادران و خواهرانم! جهان اسلام پیوسته نیازمند رهبری است. رهبری متصل و منصوب شرعی و فقهی معصوم(ع). خوب می دانیم منزه ترین عالم دین که جهان را تکان داد، اسلام را احیا کرد، یعنی خمینی (ره) بزرگ و پاک ما، ولایت فقیه را تنها نسخه نجات بخش این امت قرار داد. پس چه شما که به عنوان شیعه به آن اعتقاد دینی دارید و چه شما که به عنوان سنی اعتقاد عقلی دارید، بدانید باید به دور از هرگونه اختلاف برای نجات اسلام، خیمه ولایت را رها نکنید. خیمه، خیمه رسول الله (ص) است. اساس دشمنی جهان با جمهوری اسلامی، آتش زدن و ویران کردن این خیمه است. دور آن بچرخید. والله والله والله این خیمه اگر لطمه دید، بیت الله الحرام و مدینه حرم رسول الله (ص) و نجف و کربلا و کاظمین و سامرا و مشهد باقی نمی ماند. قرآن لطمه می بیند.»
خراسانی زاده در آخر تصریح کرد: اینکه جمهوری اسلامی می تواند حرم باشد، بدین سبب است که ولایت وجود دارد و ولایت به گونه ای دقیق، تنظیم کننده نگاه اسلام نابی است که در مقابل انفعال، بی تفاوتی و بی خاصیتی می ایستد.


منبع:

1402/10/18
11:28:05
5.0 / 5
224
تگهای خبر: رسانه , فرهنگ , معاصر , موزه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۵
NewsFun
newsfun.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مجله سرگرمی محفوظ است

مجله سرگرمی

سرگرمی و طنز