به آهنگسازی هادی فیض آبادی؛

آلبوم سه گاه

آلبوم سه گاه

به گزارش مجله سرگرمی، سه گاه عنوان یکی از تازه ترین مجموعه های انتشار یافته در فرایند عرضه آثار موسیقایی است که برپایه غزلیات فخرالدین عراقی با آهنگسازی و خوانندگی هادی فیض آبادی پیش روی مخاطبان قرار گرفته است.



به گزارش مجله سرگرمی به نقل از مهر، آلبوم «سه گاه» برپایه غزلیات فخرالدین عراقی و آهنگسازی و خوانندگی هادی فیض آبادی در ژانر موسیقی ردیف دستگاهی ایران منتشر گردید.
محمدباقر زینالی نوازنده عود و قیچک، ضبط و میکس و مسترینگ، کوروش شاهانی نوازنده سنتور، چکاد فشارکی نوازنده کمانچه، سیاوش قلیچ خانی نوازنده تار، کیارش بکتاشیان نوازنده نی، امیرمحمود صفرپور نوازنده تمبک، چاوش اسکندری خواه نوازنده تار، مهدی فرخی نوازنده دف، هادی فیض آبادی آهنگساز، خواننده و تنظیم کننده تمامی قطعات، گروه اجرایی این آلبوم را می سازند.
«پیش درآمد سه گاه»، «ساز و آواز سه گاه» به همراه سنتور، «تصنیف سه گاه»، «ساز و آواز مخالف سه گاه» به همراه نی، «تصنیف مخالف»، «ساز و آواز هدی و پهلوی» به همراه کمانچه عنوان آثاری هستند که در این آلبوم گنجانده شده اند.
هادی فیض آبادی در توضیح آلبوم «سه گاه» نوشته است:
این مجموعه بی هیچ داعیه ای تنها حاصل برداشت تجربه شخصی ام از مقوله دستگاه سه گاه تا به امروزم است. قطعات و آوازها همگی برمبنای فرم رایج موسیقی ردیف دستگاهی ایرانی و الهام گرفته از سبک و سیاق آوازخوانی و تصنیف سازی اواخر دوره قاجار و پهلوی است.

تصنیف های «جانا نظری به ما نکردی» و «دل درگره زلف تو بستیم دگربار» برمبنای ریتم ۴/۶ سنگین قدیمی ساخته شده اند؛ شروع کلام از ضرب ششم و هر ۲ با فرم برگردان و رنگ که از خصوصیت های موسیقی محفلی و سنتی آن دوره بوده است، خاتمه پیدا می کنند. عناصری که تاکیدی ضربی بر محتوای کلام تصنیف است.
تصنیف مخالف «بیا کین دل سرهجران ندارد» الهام گرفته از وزن و ریتم ۸/۶ خانقاهی ساخته شده و کلام از ضرب پنجم شروع می شود.
آوازها، تلفیق شعرها با موسیقی، انتخاب گوشه ها، روند حرکت ملودیک گوشه ها، نوع تحریرها و استفاده از ادوات تحریرها، بیشتر از هر چیز همگی در خدمت بیان محتوای مفهوم کلام، انتخاب و اجرا شده اند.
در آخر همواره خودم را وامدار و شاگرد موسیقی ردیف و دستگاهی ایران می دانم و امیدوارم بتوانم قدم های ارزشمندی در جهت عرضه این میراث گرانبهای ملی بردارم.
آلبوم «سه گاه» هادی فیض آبادی با شماره مجوز ۳۰۰۰۰۳۱ – ۱۴۰۲۶۸۴۱ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شماره ثبت ۲۳۰۵۱ کتابخانه ملی پیش روی مخاطبان قرار گرفته است.


منبع:

1402/07/18
11:57:02
5.0 / 5
275
تگهای خبر: اجرا , دستگاه , فرهنگ , كتاب
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۵
NewsFun
newsfun.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مجله سرگرمی محفوظ است

مجله سرگرمی

سرگرمی و طنز