از ممنوعیت عزاداری در محرم تا پویش نه به محرم

از ممنوعیت عزاداری در محرم تا پویش نه به محرم

مجله سرگرمی: پویش «نه به محرم» را به جرات می توان نمایان ترین تلاش براندازان برای مقابله با شعائر دینی و مذهبی دانست. پویشی که که خودرا ادامه دهنده جنبش «زن زندگی آزادی» می دانست. پویشی که این دفعه به شکل کاملا علنی نه فقط با ساختار حاکمیتی بلکه به مبارزه با مهم ترین و اصلی ترین شعائر دینی و مناسک مذهبی ایرانیان یعنی عزاداری محرم و سوگواری برای سیدالشهدا برخاسته بود. اما آیا این پویش موثر بود؟


به گزارش مجله سرگرمی به نقل از ایسنا، «مشکی نپوشید»، «نه به محرم» یا «محرم رژیم» این ها همه کلیدواژه هایی است که قرار بود مراسم محرم ۱۴۰۲ را کمرنگ تر از هر سال کند. هدف آن بود که از جمعیت تکایا و هیات های مذهبی بکاهد و پشت کردن به محرم را نوعی مبارزه با جمهوری اسلامی ایران جا بزند. کمپینی که از همان ابتدا برای آن شکست پیش بینی می شد. از همین رو فعالیت هایش را به فضای مجازی کشاند و فقط توانست با برخی چهره های ضددین یا برانداز تولید محتوا کند. این گروه با انتشار ویدیوهایی حاوی محتوای حرمت شکن به نوحه و مداحی های محرمی اهتمام در همراه کردن کاربران رسانه های اجتماعی با کمپین خود داشتند که این تلاش هم با شکست مواجه گردید و پست های این چنینی توسط کاربران رسانه های اجتماعی ریپورت می شد و صفحه دیگری برایشان راه اندازی می شد اما باز هم این تلاش ها در بین هیاهوی عزاداران سیدالشهدا (ع) گم می شد.


نه به محرم از گذشته تا امروز
کوشش برای کمرنگ کردن عزاداری محرم برای نخستین بار نیست که در ایران اتفاق می افتد. اگر هفته های اخیر پویش «نه به محرم» آن هم به شکل مجازی و خارج از ایران مدیریت شده است، در دوره رضاخان برگزاری مراسم عزاداری توسط مهم ترین شخص کشور ممنوع و با دستگیری و به خاک و خون کشیدن عزاداران حسینی همراه بوده است. رضاخان برای فرو نشاندن عطش ارادت مردم به خاندان دوده و امام حسین(ع) و از بین بردن هیات های مذهبی، دستور تخریب تکیه دولت از مهم ترین محل های عزاداری مردم پایتخت را صادر کرد. اما شور حسینی و منبر و تکیه های محرمی چیزی نیست که حتی با سخت ترین قوانین حکومتی از بین برود چه برسد به این که بخواهد خارج از ایران و آن هم به شکل مجازی مدیریت شود. چه بسا سال هایی که رژیم بعثی در عراق حاکم بود عده زیادی از مشتاقان سفر به زیارت کربلا با سختی زیاد و حتی با وجود امکان شهادت و زندانی شدن توسط رژیم بعثی خودشان را هر طور شده به کربلا می رساندند.
با اینحال از شروع محرم امسال شاهد محتواهایی از این دست بوده ایم که ناکام شدند و هیات ها و تکایای حسینی پرشورتر از سال های قبل مراسم عزاداری خودرا برگزار کردند.
نا امن است، نروید!
پس از فشارها به عزاداری دهه اول محرم، شایعه سازی و اخبار جعلی و یا برخی محتواها پیرامون پیاده روی اربعین نیز به میان می آید. به شکلی که دیگر شکل کلیشه به خود گرفته است. سال ها قبل این تلاش ها با نا امن نشان دادن مسیر پیاده روی و اماکن زیارتی آغاز شد. اما هرساله رود خروشان جمعیت زوار اربعین، همیشه مرهمی بوده است بر التهابات کشور؛ حتی التهابات سیاسی.
تمیز نیست، نروید!
در ادامه تلاش ها برای به حاشیه بردن جنبش عظیم اربعین، حاشیه سازان دست به دامان مساله های محیط زیستی پیاده روی اربعین هم شدند. انتشار عکس از حجم زباله های تولید شده از این کشور و کثیف نشان دادن مسیر نیز قسمتی از این اقدامات بود. اما تجمع یکباره ۳۰ میلیونی در قسمتی از کشور آن هم به شکل متمرکز در دو شهر کوچک و پذیرایی تمام و کمال کشور میزبان، کم لطفی هایی بود که در این حاشیه سازی ها در نظر گرفته نشد. این در حالیست که در طول این سال ها موکب های محیط زیستی نیز در راه شکل گرفته است و حتی خادمان زیادی در راه و شهرها وجود دارند که خودشان را وقف پاکسازی مسیر کرده اند.


مریض می شوید، نروید!
در نخستین سال شیوع و همه گیری ویروس کرونا پیاده روی اربعین با حضور حداقلی ایرانیها انجام شد و مرزهای عراق برای زوار ایرانی بسته بود. در سال دوم و سوم نیز فقط کسانی توانستند از کشور بیرون بروند که واکسن زده بودند و هنگام ورود و خروج از کشور از آنها تست ویروس کرونا ثبت گردید. در همان سال ها نیز عده ای تلاش کردند راهپیمایی اربعین و حتی برگزاری هیات های مذهبی که نظم مثال زدنی در آن ایام داشتند را عاملی برای بالا رفتن تعداد مبتلایان اعلام کنند. اما این در حالی بود که طبق آمار رسمی وزرات بهداشت، میزان گسترش بیماری در آن ایام تغییری نداشت و در صورتیکه باقی سفرهای سیاحتی خارج از کشور انجام می شد؛ رسانه های خارج از ایران برای تحریم و تضعیف پیاده روی اربعین فعالیت می کردند.


شکم چرانی است، نروید!
تصاویر پذیرایی مخلصانه مردم میزبان مردم عراق از زوار حسینی همیشه نشان از میزان ارادت مردم این سرزمین به زوار اباعبدالله (ع) داشته است که برای رسانه ای کردن شور این میزبانی سال هاست زوار ایرانی و عراقی از سفره ها و موکب های عراقی ها و مدل پذیرایی هایشان عکس گرفته و در رسانه های اجتماعی منتشر نموده اند. ایرانیان نیز برای جبران محبت میزبان، چندسالی است هدایایی مانند عروسک و اسباب بازی برای کودکان، نبات و زعفران مشهد با خود می برند. این در حالی ست که یکی از دستمایه ها برای تخفیف زوار حسینی حضور آنها در صف های غذا در مضیف ها و موکب ها بوده است. برخی نیز گفته اند چون زوار در این ایام همه چیز را بصورت رایگان در اختیار دارند و دائم درحال پذیرایی های مفت و مجانی هستند، میل به این سفر دارند. این در حالیست که بلیط های هوایی و زمینی در روزهای اربعین به بالاترین قیمت خود می رسد. زائرانی نیز که زمینی حرکت می کنند ممکنست ساعت ها و حتی روزها زیر گرمای داغ ایران و عراق در مرزها معطل بمانند و هزینه های زیادی را متحمل شوند.
حق الناس است، نروید!
هشتگ #من_راضی_ نیستم نیز امسال با نزدیکی به ایام اربعین در فضای رسانه های اجتماعی قرار بود برچسب تازه ای از طرف مخالفان برگزاری مراسم اربعین و حضور پرشور مردم در این اجتماع بزرگ باشد. این در حالیست که موکب داران ایرانی و عراقی سال هاست با جمع آوری خودخواسته کمک های مردمی موکب هایشان را به پا می کنند و مردمی که در این اجتماع بزرگ حضور دارند همیشه تلاش نموده اند سهمی از مالشان را برای برگزاری باشکوه تر این مراسم نذر کنند.





تایید سیاسی است، نروید!
در روزهایی که به اربعین حسینی نزدیک می شویم نیز عده ای تاکید دارند که این طور جا بیندازند که حضور در راهپیمایی اربعین مهر تاییدی بر نظام جمهوری اسلامی ایران است و حضور مردم در این مناسک به نفع نظام خواهد بود. برخی دیگر این راهپیمایی را یک مناسک دینی - سیاسی می دانند که توسط حاکمیت ابداع شده است و حضور مردم به قدرت آن می افزاید. برخی نیز تلاش می کنند نشان دهند اعتراضات و حوادث سال قبل توانسته است تا حدی در کمرنگ شدن این راهپیمایی موثر باشد و تمایل مردم به حضور در این مراسم را از بین برده است. این در حالیست که طبق آمارهای انجام شده همه این تلاش ها راه به جایی نبرده است و همه این پویش ها مثل تمام ادوار گذشته شکست خورده اند. اربعین حسینی نیز امسال با شکوه هرچه تمام تر برگزار می شود.


آمارها از پیاده روی رفته ها چه می گویند؟
در سامانه مخصوص اربعین؛ سماح، تا امروز بیش از دو میلیون و ۴۰۰ هزار نفر ثبت نام کرده اند و گزارش ها حاکی از این است که از نخستین روز ماه صفر تا ۱۱ صفر یعنی حدود ۹ روز تا اربعین حسینی بیش از یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر از کشور به سمت عراق خارج شده اند. ستاد اربعین نیز مدتی پیش میزان حضور زوار اربعین در ۱۰ روز اول ماه صفر را نسبت به زمان مشابه سال قبل ۴۳ درصد بالاتر دانست.
شکوه پیاده روی اربعین و حضور در این تجمع چند سالی است که به مرزهای شرقی ایران نیز رسیده است و حالا ما ایرانیان نیز علاوه بر مهمانان اربعین حسینی، میزبان زوار امام حسین (ع) از همسایگان شرقی خود هستیم. به شکلی که طبق آمار ورود زوار پاکستانی برای رفتن به اربعین حسینی امسال ۱۶۱ درصد افزایش داشته است.




منبع:

1402/06/10
16:26:15
5.0 / 5
298
تگهای خبر: اسباب بازی , بازی , تولید , ثبت نام
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۴
NewsFun
newsfun.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مجله سرگرمی محفوظ است

مجله سرگرمی

سرگرمی و طنز