برومند در نشست خبری مطرح كرد:

استقلال مالی خانه سینما، همت عالی می طلبد

استقلال مالی خانه سینما، همت عالی می طلبد

مجله سرگرمی: مرضیه برومند مدیرعامل و محمدمهدی عسگرپور ریس هیأت مدیره خانه سینما در نشستی رسانه ای به سوالات اصحاب رسانه درباره ی این نهاد صنفی پاسخ گفتند.



به گزارش مجله سرگرمی به نقل از مهر، نخستین جلسه رسانه ای مرضیه برومند در مقام مدیرعامل «خانه سینما» با حضور محمدمهدی عسگرپور رییس هیأت مدیره و همراهی کیوان کثیریان مدیر روابط عمومی این نهاد صنفی، بامداد امروز سه شنبه ۹ خردادماه در محل خانه سینما اجرا شد.
این نشست با پخش سرود ملی و قرائت آیاتی از قرآن مجید شروع شد.
در ابتدای این جلسه مرضیه برومند مدیرعامل خانه سینما اظهار داشت: در ابتدا که آمده بودم هیجان زده بودم که هر چه سریع تر با خبرنگاران دیدار داشته باشم و مشتاق بودم اما متوجه شدم اطلاعاتم درباره ی خانه سینما، مناسباتش، مشکلاتش، تسلط بر برنامه های هیأت مدیره کامل نیست. در این دو ماه واقعاً یک روز بیکار نبودم. همه وقتم را گذاشتم تا از کارها سر در بیاورم. سی و دو صنف داریم که با ۲۸ صنف ملاقات کرده ام. از صنف عکاسان معذرت می خواهم که چندبار قرار گذاشتیم و ناچارا قرار برهم خورد. با دوستان سازمان سینمایی صندوق اعتباری هنر و… هم دیدارهایی داشتیم تا درباره ی موضوعات مختلف و امور رفاهی گفتگو نماییم. الان یک شمای کلی از وضعیت خانه سینما دارم. در خانه سینمایی که سی ساله شده و در سی سالگی این مساله را به فال نیک می گیرم که نخستین جلسه را با شما زیر این درخت و چتر سی ساله دارم که البته تأسیس آن به سال ۶۸ برمی گردد. من شاهد بودم که مرحوم داوود رشیدی جزو پایه گذاران صنف بازیگران بود.
وی با اشاره به تاریخچه ایجاد خانه سینما مطرح کرد: حالا با گذشت سی سال می بینیم که خانه سینما چه نقش مهم و مؤثری ایفا کرده و از نهادهای مدنی تأثیرگذار بوده توانسته سی سال دوام بیاورد خیلی از امور سینماگران را انجام می دهد طبق آمار این خانه شش هزار و پانصد عضو دارد البته برخی صنوف آمار متفاوتی دارند.
بحران هایی که فوراً روی سینما تأثیر می گذارد
برومند مطرح کرد: خانه سینما این درخت تنومند الان برومند هم شده است. در ضمن این سال ها اتفاقات زیادی رخ داده درخت خانه سینما و سینماگران با هر بحران اجتماعی گاهی لریزده و بالا و پایین داشته اما توانسته دوام بیاورد. تعدادی از دوستان نه چندان دوست خانه سینما، گاهی کمر به نابودی آن بستند اما با کمک دوستان و با تدبیر دولتمردان وقت از این بحران خارج شده و امروز این نهاد سی ساله شده است.
وی افزود: بحران های اجتماعی سیاسی اقتصادی فوراً روی سینما تاثیر می گذارد چون مستقیماً روی روحیه مردم تاثیر می گذارد و اقتصاد متزلزلی هم دارد. در سالیان گذشته با بحران کرونا مواجه بودیم که روی تولید و اکران تاثیر گذاشت. بعدش هم پارسال ماجراهای دردناک و غم انگیزی داشتیم و موجب شد سینما نتواند به درستی کار کند. اما پلت فرم ها کمک کردند تا سینما کمتر لطمه ببیند و موجب شد تعدادی از همکاران ما سرکار بروند چون ماجراهای اخیر ضربات مهلکی به اقتصاد سینما زد.
مدیرعامل خانه سینما اظهار داشت: هم در سطوح بالاتر و هم پایین تر رفته رفته اوضاع درحال برگشتن به روال خود است. فیلم هایی امروز می فروشند البته سرگرم کننده هستند و این طبیعی است چون روحیه مخاطبان متاثر از شرایط بود و به فیلم های خنده آور نیاز داشتند اما متاسفانه موجب شد عده ای باردیگر تمایل به ساخت این فیلم ها پیدا کنند. اما گونه های دیگر لطمه دیده اند. مثل سینمای قصه گونه، اجتماعی، کودک و… فیلم سینمایی از این دست گاه گرفتار ممیزی شدند یا اجازه نمایش پیدا نکردند و گاه در هیاهو نتوانستند چندان بفروشند. ما کم کم درحال عبور از این بحران ها هستیم. فروش بلیت حالا پنجاه درصد افزوده شده که البته خوشحال کننده است اما کافی نیست باید کمک نماییم تا باردیگر فیلم های اجتماعی ساخته شود، فشارها کاهش پیدا کند و به فیلمسازان اعتماد شود.
اولین برنامه ام ارتباط با اهالی رسانه است
برومند افزود: اگر سینما یک برنامه توسعه پیدا کند و مدیران سینما برای ده سال آینده برنامه داشته باشند، اقتصاد سینما متحول می شود و آن وقت نیاز به کمک های دولتی کمتر می شود البته حمایت های دولتی حق سینماست، چون این حمایت ها همیشه در اختیار صنایع دیگر بوده اما سینما نتوانسته است از آن، آنچنان که باید استفاده نماید. من به جهت اینکه برنامه های هیأت مدیره را انجام دهم برنامه های زیادی دارم اما نخستین برنامه من این است که با شما اهالی رسانه ارتباط داشته باشم و اخبار خانه سینما را بطور مداوم و مستمر با شما در بین بگذارم. به حمایت شما هم نیاز داریم تا بتوانیم برنامه های کلان را عملی نماییم.
وی اضافه کرد: ما می خواهیم حالا یک تصویر کلی از خانه سینما در اختیار شما بگذاریم. این تصویر دو بخش است که اولی مسایل داخلی است. من نخستین مشکل را مشکل ساختاری و تشکیلاتی دیدم که این یک بحث قدیمی است که گویا در کل این سال ها همه با آن درگیر بوده اند. از ترکیب مجمع عمومی تا تفکیک صنوف کارگری و … من حتی از بیرون می دیدم برایم سوال بود که این چه جور صنفی است که کارگر و کارفرما در آن زیر یک سقف است؟ اما بعد فهمیدم این اتفاقاً موضوع خوبی است چون صنف متفاوتی داریم.
مدیرعامل خانه سینما توضیح داد: ما سه گروه داریم؛ تهیه کنندگان سرمایه گذاران و زیر مجموعه آنها یک بخش هستند، هنرمندان و خالقان اصلی اثر گروه دیگری هستند که با اندیشه خود سر و کار دارند گروه سوم عوامل اجرائی و زیرشاخه ها هستند که تعداد بسیاری در این حلقه متمرکز هستند که البته می دانم تفکیک و سامان دهی آنها دشوار است اما قصد دارم به سمتش بروم.
معضل بزرگ مان امنیت شغلی است
برومند در ادامه تاکید کرد: بحث بعدی بیکاری و عدم امنیت شغلی است که از قبل هم وجود داشته و با شرایط و ماجراهای اخیر بدتر هم شده است شاید معضل بزرگ خانه سینما باشد. در ملاقات با صنوف از آنها خواستم اولویت ها، پیشنهادها و راهکارهای خودرا بگویند. در یک جمع بندی متوجه شدم بیشترین خواسته درباره ی امنیت شغلی بوده است.
وی اظهار داشت: انجمن های خانه سینما مثل جزایر پراکنده هستند که هیچ ارتباطی با هم ندارند. گروه ها گاه منافع مشترک و گاه منافع متقابل دارند. ارتباط دوسویه میان اعضای خانه سینما وجود ندارد و ارتباط متقابل برقرار نمی گردد، که به نظرم این یک ضعف است. البته تشکیلات اداری هم شادابی خودرا از دست داده و فضا دیگر هنری و فرهنگی نیست. به زعم من یک فضای ایستا و گاه غم انگیز دارد. برخی برای مسایل رفاهی به اینجا می آیند روزی چندین نامه وام به خانه سینما می آید که البته وظیفه ماست پیگیری نماییم اما من را افسرده کرده است. نامه برای سفارتخانه ها بمنظور گرفتن ویزا و… هم از دیگر بحث های ما در این چند ماه بوده است.
درباره مشکلات مالی «خانه سینما» کابوس می بینم!
این کارگردان سینما اظهار داشت: من درباره ی مشکلات مالی خانه سینما گاهی کابوس می بینم و قرص آرام بخش می خورم! بودجه ای که سازمان سینمایی می دهد ناچیز است در صورتیکه این بودجه سهم فرهنگ و هنر است. گاهی حتی این بودجه به اندازه هزینه های جاری است. من اصلاً خسیس نیستم اما حتی برای یک لیوان هم اینجا فکر می کنم. ساختمان ما اینجا نیاز به تعمیر دارد تورم سبب شده این بودجه ای که نسبت به سالهای گذشته نصف شده بود حالا یک چهارم شود و اصلاً کفاف هزینه ها را ندهد. برای برنامه های اصلی باید پول داشته باشیم ولی مشکلات مالی عدیده ای داریم و این برای من بسیار نگران کننده است.
برومند افزود: احساس می کنم خانه سینما گرفتار روزمرگی شده است و بخش اعظم آن معطوف به مشکلات مالی است، چون تمام توان ما برای به دست آوردن منابع مالی مصرف می شود. ما بدهی زیادی داریم. هفتصد میلیون بدهی به تامین اجتماعی داریم که حیرت انگیز است. گاهی ما را جریمه می کنند و این جریمه انباشته می شود و هفتصد میلیون می شود. انجام همه برنامه ها پول می خواهد. تورم سبب شده که هزینه های برنامه های ما زیاد شود. حتی یک روز گفتم می خواهم استعفا دهم چون آمده ام کارهای بزرگ کنم، اما این مسایل نمی گذارد. چیزهایی از ما می خواهند که به قول آقای قالیباف دل آدم به درد می آید! بطورمثال بعضی می گویند چرا به ما عیدی نمی دهید؟ آخر مگر چه کسی به ما عیدی داده است؟ به قول آقای احمدی نژاد، لولو برد!
با سازمان سینمایی درباره ی ماهیت «خانه سینما» اختلاف نظر داریم
وی درباره ی مسایل بیرونی «خانه سینما» هم اظهار داشت: اول از همه اختلاف نظر با سازمان سینمایی و ارشاد است. ما با این سازمان درباره ی ماهیت خانه سینما اختلاف نظر داریم ما می گویم یک صنف هستیم اما آنها می خواهند یک موسسه فرهنگی باشیم. البته ما درک می نماییم ارشاد و سازمان سینمایی محدودیت قوانین دارند اما این مشکل ما نیست، باید مقررات خودرا تغییر دهند. در کتاب قوانین ارشاد ذکر شده که قوانین باید اصلاح گردد، اما تا حالا این اتفاق رخ نداده است. باید این کار را کنند تا گرفتار اصطکاک نشویم و کنار هم باشیم.
این کارگردان سینما تاکید کرد: به هر حال آنها بخش دولتی هستند و ما بخش خصوصی. این که تعریف درستی از شغل ما وجود ندارد ما را با سازمان های دیگر هم گرفتار مشکل کرده است، مثل سازمان مالیات. سازمان مالیات نمی داند که ما گاهی پنج سال بیکار هستیم و گاهی یک سال کار می نماییم که برای آن مالیات می خواهند. یا بطورمثال بیمه که در پیدا کردن شغل مشابه گفتند ما مثل صیادان پاره وقت جنوب هستیم. از آقایان دولتی خواهش می کنم بدانند که تعریف شغلی ما مشکل دارد. سهم ما از درصدهای عوارض چیست؟ اگر بجای آن دو درصد، نیم درصد هم بدهند مشکلات ما حل می شود.
عسگرپور: شرایط سال قبل را فراموش نکنیم
در ادامه محمدمهدی عسگرپور رئیس هیات مدیره خانه سینما اظهار داشت: با شروع کار هیات مدیره جدید مجموع برنامه هایی را پیش بینی کردیم برای دو سال آینده و قسمتی از آن چه که داشتیم برگرفته از تجارب سالهای گذشته بود که به نظرم جزو محاسن این هیات مدیره است. ماجراهای مهرماه آغاز شد و بخش زیادی از برنامه هایی که طراحی شده بود به حاشیه رفت شرایط کشور را در طول سال قبل فراموش نکنیم که بسیاری از اولویت های ما را تغییر داد. ما درگیر مسایل همکاران و مسایل اجتماعی شدیم. گاهی دوستان راحت می توانند مسایل اجتماعی و سیاسی را مثل یک خط کش جدا کنند اما من نمی توانم. ما در کشوری هستیم که همه این مسایل با هم است در بسیاری از کشورها اینچنین است و تفکیک این ها در مسایل صنفی ممکن نیست.
وی افزود: بطورمثال همان دو درصدی که خانم برومند درباره ی سهم صنوف از عوارض گفت را اگر پیگیری نماییم آیا ما کار اجتماعی کرده ایم یا سیاسی؟ هر دولت برخی چیزها را از ما می گیرد. بطورمثال تجمیع عوارض کردند و گفتند ما به شما کمک می نماییم و تفاهم نامه ای را با ارشاد امضا می نماییم و دیگر نگرانی نخواهید داشت، اما ما از مجموعه ای که می توانست طلبکارانه حق خودرا بگیرد تبدیل به کسی شدیم که دست دراز نماییم و کمک بگیریم! ممکنست یک سال به ما کمک کنند و یک سال نه.
عسگرپور اظهار داشت: همین شرایط موجب می شود همکاران ما سراغ از عیدی بگیرند و فراموش کرده اند که این حق ها از ما طی زمان گرفته شده است. پیشنهاد مشخص ما این است که به همان وضعیت قبل برگردیم آن زمان رفتار صنف تغییر می کند و خودرا پیدا می کند.
رئیس هیأت مدیره خانه سینما اضافه کرد: با اهمیت ترین مسأله ای که در هیات مدیره عنوان شد، درباره ی اکران و نمایش فیلم ها بود. در تحولات تکنولوژیک سینما ما همیشه با پدیده هایی روبه رو شده ایم که آمادگی آنرا نداشته ایم. چون تحولات در دنیا اتفاق می افتاد ولی ما می گفتیم درحال حاضر احتیاجی نداریم چون فیلم ها دارد می فروشند! در هیات مدیره جدید برنامه های ما تحت تاثیر این مساله بود که ما داریم وارد موقعیت جدیدی می شویم و باید از موقعیت های سنتی خارج شویم. هم اکنون فعالان صنعت فیلم از حوزه سنتی خارج شده اند. اگر خانه سینما و نهاد صنفی به این مسأله مهم توجه نکند به سمت اضمحلال می رود و کارهای آن بلا استفاده می شود پس باید با شرایط جدید تعریف جدید داشته باشیم.
فکر می کنند تغییر اساسنامه «خانه سینما» کودتا است!
وی افزود: اساسنامه خانه سینما تبدیل به «اسمشو نبر» شده است! همه فکر می کنند تغییر اساسنامه یک چیز خزنده، مخملی و کودتاست در صورتیکه یک چیز عادی است. اگر این واقعیت باشد که ما باید با شرایط جدید تطبیق پیدا نماییم، آیا نباید اساسنامه تغییر کند؟ ما سر این مساله در دولت فعلی، قبلی و قبل تر گرفتار چالش بودیم. اصلاً از دولت دهم این مساله شروع شد و یک جور توهم توطئه شکل گرفته است.
تلاش برای پشتیبانی از حقوق کودکان بازیگر
در این بخش مرضیه برومند اظهار داشت: سیاست های اجرائی من این است که خانه سینما را چه از نظر فضا و چه از نظر دیگر ابعاد، از این بی صدایی دربیاورم و سایت ما به درستی کار کند. برای این مساله نیازمند همکاری اصناف هستیم، چابک سازی خانه از دیگر برنامه های ماست. در تلاشیم تا منابع مالی دیگر هم شناسایی نماییم تا از این وضعیت اسفناک بیرون بیاییم. ایجاد سازمان نظام سینمایی جزو چشم اندازهای ماست. هموار کردن مراحل پذیرش اعضای جدید هم از دیگر برنامه های ماست. پول هم می خواهیم. نیاز به منابع مالی داریم. بهینه سازی ضوابط و بخشنامه های شوراهای داوری و صیانت هم از برنامه های مهم ماست.
وی افزود: کوشش برای تدوین بخشنامه پشتیبانی از حقوق کودکان بازیگر و نظارت بر حسن اجرای آن هم از برنامه مهم من است. باید حتما به مسایل آنها رسیدگی شود چون اتفاقاتی که الان می افتد خلاف کنوانسیون حقوق کودک است.
برومند: از سخنان محمد خزاعی تعجب کردم!
برومند در ادامه در پاسخ به سوالی درباره ی سخنان شب گذشته محمد خزاعی درباره ی هنرمندان حاضر در یکی از فیلم های به نمایش در آمده در جشنواره کن و احتمال ممنوعیت ادامه فعالیت آنها در سینما بواسطه حضور در فیلم های فاقد مجوز اظهار داشت: من از آن سخنان بسیار تعجب کردم. چنین چیزی حقیقت ندارد. احیانا آقای خزاعی نمی خواسته بگوید و زبانش اینچنین چرخیده است! ما با چنین چیزی موافق نیستیم. اگر مناسباتی درست بین خانه سینما و سازمان سینمایی درباره ی فیلم های بدون پروانه شکل بگیرد، شاید بتوانیم کاری نماییم اما چرا این فیلم ها پروانه ساخت نمی گیرند؟ چرا وقتی پروانه می گیرند، پروانه نمایش نمی گیرند؟ فیلم های دارای پروانه ساخت و نمایش باز هم گرفتار اعمال سلیقه می شوند و جلوی آنها را می گیرند!
این سینماگر اضافه کرد: سازمان سینمایی باید راهکاری پیدا کند تا شأن مجوزی که می دهد توسط مسئولان مختلف مورد احترام قرار بگیرد. درباره ی مسأله آثار بدون پروانه می توانیم کارگروهی شکل بدهیم میانه را بگیریم تا فیلم ها پروانه داشته باشند و ارزش مجوز حفظ شود. همین چند وقت پیش یکی از مستندسازان که پروانه داشته و تلویزیون هم کارش را پخش کرده بود گرفتار مشکلات عدیده شد.
عسگرپور: باید از سخنان خزاعی نگران باشیم
عسگرپور هم در پاسخ به همین سوال اظهار داشت: من دیشب در آن بخش مراسم که مربوط به صحبت های آقای خزاعی بود نبودم اما حین سخنان آقای وزیر بودم و فکر کردم مقرر است یک فضای همدلی ایجاد شود. بعد که صحبت های آقای خزاعی را در خبرگزاری ها دیدم متوجه شدم باید نگران باشیم. نمی دانم انگیزه ایشان از این صحبت ها در جلسه سینماگران دفاع مقدس چه بوده است. فکر می کردم این صحبت ها باید در یک روز دیگر و در جلسه و جمع دیگری گفته می شد. این صحبت ها کمک به وضعیت فعلی سینما نمی کند، بلکه آنرا پیچیده تر می کند.
رئیس هیأت مدیره خانه سینما تاکید کرد: ما یک سری بخشنامه داریم که برمبنای آنها اساساً پروانه ساخت جزو قوانین نیست. پروانه ساخت برمبنای مصوبه هیات وزیران شکل گرفته اما پروانه نمایش برمبنای قانون است. اگر من امروز یک فیلم بدون پروانه ساخت بسازم آیا قانون جرم انگاری کرده است؟ منظورم این نیست که جرم انگاری شود، بلکه این خواست های متفاوت مدیران است. من امیدوار هستم به پروانه ساخت به شکلی دیگر نگاه شود. در مقاطعی فقط طرح را می خواندند ولی حالا فیلمنامه را کامل می خوانند! می دانم که در شورای پروانه نمایش هم گاهی رای اقلیت موثر است و اینچنین نیست که اکثریت موثر باشند. این که آقای خزاعی می گویند ما در خانه سینما هم با این سینماگران برخورد می نماییم، باید بگویم خیر اینچنین نیست و ما چنین تفاهم نامه ای نداشته ایم.
قبل از اثبات جرم نباید آبرویی ریخته شود
برومند در ادامه در پاسخ به پرسشی درباره ی جنبش می تو اظهار داشت: دورادور از این داستان اطلاعاتی دارم. به نظرم این جور مسایل ناشی از مسایل میان صاحبان قدرت، ثروت و شهرت با زیردستان است. الزاماً هم مختص خانم ها نیست. من با طرح رسانه ای ناگهانی اش مخالفم. احساس می کنم فضای خانه سینما، خانه ای امن است که اگر چنین اتفاقاتی رخ داد ابتدا باید در اینجا طرح شود و اینجا کارگروه های حقوقی ما حتما پیگیری می کنند. با هتک حرمت هیچ کس موافقت ندارم، اما خانه سینما اهتمام کرده با گفتگو مسأله را حل و فصل کند. من شخصاً ترجیح می دهم پیش از اثبات جرم، آبروی کسی ریخته نشود اما اگر ثابت شد تمام قد کنار کسی که متضرر شده است، می ایستم. می دانم که چنین اتفاقاتی در همه عرصه ها رخ می دهد و هر قدرتمندی سو استفاده می نماید راه حل خانه سینما شورای صیانت بوده که البته من با آنها دیداری نداشته ام و باید این شورا قوی شود.
وی اضافه کرد: من شبیه خودم هستم. جنگجو هستم اما اهل بهم زدن نیستم. می جنگم تا شرایط درست شود و افراد و مسئولان همدل شوند. من از ابتدا دعوا نمی کنم. درحال حاضر درحال گفتگو هستیم و اوضاع به آن بدی هم نیست. ولی اگر درست نشود حتما واکنش نشان می دهم. این طور نیست که چون کاراکتر جنگجو دارم، حتما از ابتدا دعوا کنم و کسی را لت وپار کنم. فکر می کنم گاهی گوش شنوایی هست. برای من نهاد مستقل صنفی خانه سینما مهمست تا رشد کند.
تصور مسئولان نسبت به ما مخدوش است
برومند در پاسخ به خبرنگار دیگری درباره ی پیگیری وضعیت فعالیت برخی هنرمندانی که با مشکلاتی رو به رو شده اند اظهار داشت: ما هنرمندان ممنوع الکار و ممنوع الخروج و در معرض رفتن به زندان و دارای پرونده داریم. گاهی سازمان سینمایی هم به حل شدن موضوع کمک می نماید. با اینحال من در شروع راه هستم و باید بگویم من یک مهاجمم. اما دوست ندارم شکاف بین سینماگران و مسئولان بیشتر شود. چون عمیقاً رنج می کشم. پس باید تلاش نماییم این شکاف کمتر شود. مسئولان ما هم باید ارشاد شوند چون تصورشان نسبت به ما مخدوش است.
مدیرعامل خانه سینما در ادامه درباره ی بودجه دریافتی این نهاد توضیح داد: ما هنوز حقوق کارمندان مان را هنوز نداده ایم! سازمان سینمایی چندرغاز می دهد. سازمان سینمایی یک میلیارد تومان بودجه داد که صرف حقوق کارمندان، جریمه بیمه و مالیات و… شد. تنها ماهی سی چهل میلیون هزینه پول آب و برق خانه می شود.
برخی دوستان فکر می کنند فقط باید بن مرغ و گوشت بدهیم!
عسگرپور در ادامه در پاسخ به پرسشی درباره ی کنش های سیاسی خانه سینما اظهار داشت: قسمتی از صحبت هایی که ما به طور معمول در این جور جلسات می نماییم کمی قدیمی است که به زبان های مختلف تکرار می شود. مفهوم خانه سینما را نمی شود راحت توضیح داد. بسیاری از مسایل گاهی از طرف همکاران ما مطرح می شود. اگر ما مسایل فیلمسازان دارای مشکل را حل نماییم نخستین برخورد از طرف همکاران ما شکل می گیرد و می گویند این وظیفه خانه سینما نیست تعدادی از دوستان فکر می کنند فقط باید بن گوشت و مرغ بدهیم و غیر از این اگر کاری انجام دهیم کار غیرصنفی کرده ایم!
وی اظهار داشت: ما در شورای پروانه ساخت سازمان سینمایی نماینده داریم. قرار بود این شورا پنج نفره باشد اما هفت نفره شد و باقی اعضای آن از طرف دولت تعیین می شوند. آمار پروانه ساخت شش ماه اخیر را بگیرید و ببینید چگونه پروانه پشت پروانه می گیرند. اما بخش دیگر نمی توانند کار کنند اگر روی این مساله مسأله داشته باشیم اول از همه همکاران ما می گویند چرا کار سیاسی می کنید باید آن دو کرسی پروانه ساخت را حفظ کنید.
برومند هم خطاب به عسگرپور اظهار داشت: آیا فکر نمی کنید برای جلوگیری از ضرر و زیان و جبران ضررها، آنها دوست دارند فیلم های بی ضرر تولید کنند؟ اصلاً حالا سرمایه گذاری برای ساخت فیلم های اجتماعی هست؟
اگر فیلمسازی دوست دارد در عرصه سیاسی کار کند، نترسیم
عسگرپور هم مطرح کرد: گاهی اوقات برای ارتقای کارمان مشارکت زیاد و گاهی عدم مشارکت نیاز است. مسأله ما در خانه سینما این است که همکاران ما تا جایی که ممکنست بتوانند کار کنند. من هم مدتی است امیدوار هستم. امیدوار هستم این اتفاق با گفتگو و سماجت رخ دهد و همکاران ما کار کنند. اگر فیلمسازی داریم که نگرش خاصی دارد او هم باید کار کند. اگر فیلمسازی داریم که دوست دارد در عرصه سیاسی کار کند آنقدر نترسیم. این همه به سینمای ایران می گویند سیاه و تلخ ولی به تولیدات آمریکا و اروپا هم نگاه کنید ببینید چه کاری در فیلم ها می کنند. تندترین نقدها را به ساز و کار خود در فیلم هایشان دارند فیلم های ما را حتی پاستوریزه تعبیر می کنند.
وی اظهار داشت: اصلاً درباره ی سینمای دفاع مقدس حرف بزنیم. کسی تا کنون گفته که چرا به این وضع گرفتار شده است؟ چون همیشه یک قرائت از آن وجود دارد اما آیا می شود درباره ی عملیات فریب محسن رضایی هم فیلم ساخت؟ به نظرم علاقه مندان سینمای دفاع مقدس وجود داشتند اما اتفاقاً دوستان سیاستمدار آنها را از بین بردند.
رئیس هیأت مدیره خانه سینما درباره ی سرانجام هنرمندان ممنوع الکار هم اظهار داشت: به نظرم برخی مسایل همچنان ادامه دار است. همین اظهارنظر دیشب آقای خزاعی نگران کننده است. آن محفل و آن مکان جای گفتن آن حرف ها نبود.
برخی فکر می کنند در «خانه سینما» بخوربخور می شود!
برومند هم در ادامه درباره ی شفافیت اظهار داشت: شفاف سازی خیلی خوب است. در دوره گذشته خانه سینما ۶ میلیارد تومان بودجه داشت. مسایل بسیار پیش پا افتاده هم ما را گرفتار مشکل کرده و اساساً پول چندانی نداریم اگر پولی بود که برنامه های کلان زمین نمی ماند. گاهی فکر می کنند در خانه سینما بخور بخور شده است. در صورتیکه این چنین نیست. بطورمثال تعدادی از اعضای کانون کارگردانان حتی توانایی پرداخت چهارصد هزار تومان حق عضویت سالانه خودرا نداشتند. این واقعاً تاسف بار است که شأن سینماگر چنین شده است. خبری آمد که آقای خزاعی نامه ای محرمانه درباره ی نیاز هنرمندان به مسکن مهر نوشت که البته برخی اعضا ناراحت شدند اما واقعاً برخی اعضا به همان ها نیاز داشتند. عسگرپور هم اظهار داشت: برخی از اعضای ما وضع مالی خوبی دارند ولی برخی هم چنین نیستند برخی در حاکمیت تلاش می کنند درباره ی این سینما تصمیم گیری کنند مثل قضیه مالیات. آنها برمبنای صد نفر که چنین حقوق خوبی دارند شلاق برداشته اند و شش هزار عضو آنرا می زنند! وی اظهار داشت: بعضی می گویند اگر نمی توانید پول بگیرید بگویید ما برویم و بگیریم و ما معنای این حرف را می فهمیم بطورمثال در دهه هشتاد برخی گفتند شما اسناد مالی را بدهید و ما پول بگیریم و به شما بدهیم ولی ما چرا باید این کار را می کردیم آن دوستان رابطه مشخص با دولت داشتند! استقلال مالی «خانه سینما» همت عالی می طلبد
برومند هم اظهار داشت: چند وقت پیش گفتم برویم به سمت استقلال مالی، چون مبلغی که به ما می دهند اصلاً ارزش این همه حرف را ندارد، اما این مساله یک همت عالی می طلبد. سینمای اجتماعی ما درحال از میان رفتن است و باید فیلم های اجتماعی ساخته شود. در ملاقات با آقای اسماعیلی وزیر ارشاد هم همین حرف را زدم. دنبال این هستم که به سمت فیلمنامه های به بن بست خورده بروم تا ببینم چه ایراد بنی اسرائیلی از آنها گرفته اند. من سازشکار نیستم، چون منافعی در سازشکاری ندارم. پای حرمت سینما، کیفیت و اعتلای آن ایستاده ام. طبیعی است که فیلم های اجتماعی مشکلات خودرا دارند اما چرا یک فیلم خانوادگی هم ساخته نمی شود؟ چرا همه سریال ها بزن بهادر شده اند؟ همه این ها تقصیر خانه سینما نیست و تعدادی از همکاران ما هم چنین دیدگاهی دارند.
شاید قالب جشن خانه سینما تغییر کند
عسگرپور درباره ی وضعیت برگزاری جشن خانه سینما هم اظهار داشت: ما جزو کشورهایی هستیم که نمی توانیم هر سال هر جشنی را با یک قاعده برپا نماییم، چون مناسبات کشور ما متفاوت می باشد. به هر حال امسال باید این رویداد را برگزار نماییم اما ممکنست قالب آن متفاوت باشد اما به هر حال مراسمی را خواهیم داشت و آن اواخر شهریور خواند بود.
رئیس هیأت مدیره خانه سینما در آخر با اشاره مجدد به اتفاقات سال قبل بیان کرد: مجموعه حاکمیت هم خیلی آمادگی رویارویی با آن چه که صورت گرفت در ابعاد مختلف را نداشت. قسمتی از قوه قضاییه انصافاً خیلی خوب همکاری کردند. حتی پیش از عفو بسیاری از مسایل در قوه قضاییه حل شده بود. یک مدل نسبتاً درست از تعامل در آن دوره شکل گرفت و امیدواریم همین موضوع پایه قرار بگیرد و بتوانیم مشکلات را حل نماییم. برخی مقامات قوه قضاییه خیلی وقت گذاشتند و با گفتگو خیلی مشکلات مرتفع شد. البته سازمان سینمایی هم انصافاً کمک کرد. امیدوار هستم کمتر با اتفاقات این چنینی مواجه شویم. مسأله اول ما در سینما این است که همکاران ما کار کنند و آن کاری را که فکر می کنند درست انجام بدهند.


منبع:

1402/03/10
09:57:57
5.0 / 5
1467
تگهای خبر: اجرا , بازی , تلویزیون , تولید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۳
NewsFun
newsfun.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مجله سرگرمی محفوظ است

مجله سرگرمی

سرگرمی و طنز