اجرای دیوارنگاره های داستان های شاهنامه در پایتخت

اجرای دیوارنگاره های داستان های شاهنامه در پایتخت

به گزارش مجله سرگرمی، معاون فرهنگی و هنرهای شهری سازمان زیباسازی شهرداری تهران از اجرای دو دیوارنگاره داستان های شاهنامه همزمان با ˮروز بزرگداشت حکیم ابولقاسم فردوسیˮ اطلاع داد.


به گزارش مجله سرگرمی به نقل از ایسنا، مجید قادری همزمان با ۲۵ اردیبهشت روز بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی از اجرای دیوار نگاره های داستانهای شاهنامه اطلاع داد و اظهار داشت: شاهنامه اثری جاودانه در ادبیات و فرهنگ کشورمان است که در همه عرصه های هنری بخصوص هنر شهری میتوان از آن بهره برد.
قادری با اشاره به اینکه سازمان زیباسازی به دنبال رنگ بخشیدن به فضای شهری است و جداره ها و دیوارهای شهر بهترین بستر برای رنگی تر شدن پایتخت است، افزود: استفاده از داستانهای اساطیری و تاریخی در هنر دیوارنگاری نه تنها حس تعلق محیطی را در شهروندان ایجاد می کند؛ بلکه افزایش غرور ملی را به همراه دارد و اقتباس از شاهنامه در دیوارنگاره های پایتخت بر همین مبنا صورت گرفته است.
معاون فرهنگی و هنرهای شهری سازمان زیباسازی شهرتهران در تشریح دیوارنگاره های داستان های شاهنامه، اظهار داشت: دو دیوارنگاره در بلوار کاوه اجرا شده است که داستان تولد زال و ترک شدنش از جانب سام را در دوبخش به تصویر می کشد.

به قول قادری، دیوارنگاره ها با اقتباس از برگه نگارگری های شاهنامه طهماسبی توسط سازمان زیباسازی شهرتهران اجرا شده است.
طبق گزارش اداره ارتباطات و امور بین الملل سازمان زیباسازی شهرتهران، شاهنامه شاه طهماسب شامل ۲۵۸ برگه نگارگری از افسانه ها، اساطیر و داستان های شاهنامه است که با سامانه و منظومه حماسی و پهلوانی بدست برجسته ترین نقاشان و نگارگران و خوش نویسان روزگار صفوی در تبریز و به خط نستعلیق فراهم گشته است.




منبع:

1402/02/31
01:54:36
5.0 / 5
681
تگهای خبر: اجرا , فرهنگ
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۳
NewsFun
newsfun.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مجله سرگرمی محفوظ است

مجله سرگرمی

سرگرمی و طنز