یك پژوهشگر تاریخ معاصر تاكید كرد:

ضرورت امیرکبیرپروری و بازآفرینی شخصیت ها

ضرورت امیرکبیرپروری و بازآفرینی شخصیت ها

به گزارش مجله سرگرمی، مرکزی یک پژوهشگر تاریخ معاصر با اعلان اینکه اگر امروز گرامیداشت مراسم امیرکبیر برگزار می نماییم به این معنا است که باید امیرکبیر تربیت نماییم، اظهار داشت: باید به فکر بازآفرینی شخصیت ها بود و دانش را بصورت علمی ادامه بخشید و از روحیه کم حوصلگی دست کشید.


دکتر یعقوب توکلی ۲۰ دیماه ۱۴۰۱ در مراسم گرامیداشت شهادت میرزا تقی خان امیرکبیر، اظهار داشت: هر ملتی، خصلت، عادت و رفتارهای خاصی دارد که برخی خوب و برخی بد است.
وی با اعلان اینکه همه ما به مفاخر و بزرگان خود افتخار می نماییم، اظهار داشت: در طول تاریخ با مسئله انقطاع در پیشرفت روبرو بوده ایم.
وی با طرح این سوال که چرا تا امروز امیرکبیر دیگری تربیت نشده است؟ اظهار داشت: همه خاصیت ها همچون محیط، اقلیم، تربیت و... در کنار هم قرار می گیرد و شخصیتی شکل می گیرد، پس از شکل گیری این شخصیت، شاهد خاتمه یافتن آن هستیم و تاسف می خوریم.
توکلی با اشاره به شخصیتی چون فارابی که ۱۵۰ سال بعد از او بوعلی سینا سربرآورد، اضافه کرد: بعد از بوعلی به بهمنیاری می رسیم که از نظر استعداد یک صدم بوعلی نیست و با مرگ وی عملا پزشکی فروکش می کند و بعد از آن خواجه نصیرالدین با دانش بزرگ در علم کلام و تحول جامعه اجتماعی ایران شهره می شود و بعد از مرگ او عملا شخصیتی چون خواجه تمام می شود.
وی با اعلان اینکه در کنار مفاخر و بزرگان که ادامه پیدا نکردند، پادشاهان خوب ایران همچون شاه اسماعیل صفوی نیز ادامه پیدا نکرد، اظهار داشت: پس از دوره پرشکوه شاه عباس صفوی باردیگر درگیر افول شدیم، صفویه تضعیف و با شکست مواجه گردید. این فراز و نشیب ها همیشه ادامه داشته است و چهره های بزرگی در تاریخ این کشور آمدند و رفتند، اما چرا امیرکبیر با آن همه دانش ادامه پیدا نکرد و کشور به دست افرادی چون میرزا آقاخان نوری افتاد؟
توکلی اشاره کرد: مشکل اینجاست که در ایران همیشه، بدنبال راه های درستی که شروع کردیم، نمی رویم و بطور تاریخی یاد نگرفته ایم که اگر موردی را بلد هستیم به فرزندانمان آموزش دهیم. بدنبال بوعلی سینا، بوعلی سینای دیگری نبود، بعد از خواجه نصیرالدین، خواجه نصیر دیگری نیامد و در نهایت بعد از امیرکبیر هم امیرکبیر دیگری سر برنیاورد. امروز اگر به سردار سلیمانی افتخار می نماییم باید یادمان باشد که فرزندانمان را بر این سیاق تربیت نماییم.
وی با اعلان اینکه تا امروز کدام استاندار در کشور تلاش داشته است که برای تربیت افراد، شیوه های مدیریت و راه های درست مدیریت در استان را آموزش دهد، اظهار داشت: یاد گرفته ایم که سوابق فکری را به دیگران منتقل نکنیم. رها کرده ایم، نه مدیریت کرده ایم و نه بدنبال آن رفته ایم و حتی بخش خصوصی هم به این سمت حرکت نکرد.
این پژوهشگر تاریخ معاصر ایران اظهار داشت: انگلیسی ها بعد از ورود به ایران آغاز به نوشتن سفرنامه کردند و امروز نزدیک ترین کتاب های تاریخی ایران، نوشته انگلیسی هاست چونکه آنها در کنار تجمیع اطلاعات، ادامه اطلاعات را مدنظر قرار دادند و حتی بواسطه این تجمع و ادامه اطلاعات به ما ضربه می زنند.
توکلی با تأکید بر این که باید یاد بگیریم به ادامه راهی که آغاز نموده ایم، فکر نماییم، اظهار داشت: اگر امروز گرامیداشت مراسم امیرکبیر برگزار می نماییم به این معنا است که باید امیرکبیر تربیت نماییم. باید برای ادامه حیات معنوی و علمی خود بر طبق استعداد، برنامه ریزی نماییم. باید به فکر بازآفرینی شخصیت ها بود و دانش را بصورت علمی ادامه بخشید و از روحیه کم حوصلگی دست کشید.



1401/10/22
18:40:41
5.0 / 5
378
تگهای خبر: سفر , علم , كتاب , معاصر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۲
NewsFun
newsfun.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مجله سرگرمی محفوظ است

مجله سرگرمی

سرگرمی و طنز