جشن منقرض شده برای بزرگداشت سالخوردگان

جشن منقرض شده برای بزرگداشت سالخوردگان

به گزارش مجله سرگرمی، بزرگداشت پدربزرگ ها، مادربزرگ ها و سالخوردگان، رسمی باستانی در ایران بود و حدود سه هزار سال پیش روزی به آن اختصاص داده شده بود و به این مناسبت، جشن می گرفتند.


به گزارش مجله سرگرمی به نقل از ایسنا، یکی از سنت های ایران باستان به بزرگداشت سالخوردگان و بزرگان هر خانواده اختصاص داشت که در بیست وپنجمین روز از ماه شهریور اجرا می شد.
حدود سه هزار سال پیش، ایرانی ها این روز را که «اَشیش وانْگ» نام داشت و روز رحمت خدا، اخلاق، معنویت و روانِ پاک بود، برای ادای احترام به سالخوردگان جشن می گرفتند.
در کتاب فرهنگ اساطیر نوشته جعفر یاحقی در رابطه با این آیین آمده است: «ایرانیان، اولین مردمانی بودند که ارج نهادن به سالخوردگان را وظیفه خود دانسته و ۲۵ شهریور هر سال، برای بزرگداشت سالمندان جشن می گرفتند که پیشینه این فرهنگِ نیک، به سه هزار سال (پیش) می رسد، هر چند این تاریخ به عید نوروز سپرده شد.»
نام این آیین برگرفته از نام روزی است که آنرا جشن می گرفتند؛ در دوران باستان هر یک از روزهای سال نامی داشت و بیست وپنجمین روز هر ماه را «اَشیش وانْگ» می گفتند.
برخی منابع اشاره کرده اند که این سنت بعد از انقراض ساسانیان، چون در روزهای نوروز هم رفتن برای دست بوسیِ پیران قوم رسم شده بود، به تدریج کمرنگ و به فراموشی سپرده شد.
این درحالی است که احترام به بزرگان و سالمندان همچنان نقش مهمی در فرهنگ مردم ایران دارد.
براین اساس به پیشنهاد سازمان بهزیستی کشور و تصویب شورایعالی انقلاب فرهنگی، نهم مهرماه بعنوان روز سالمندان در تقویم رسمی کشور ثبت شده است.



1401/06/29
22:25:47
5.0 / 5
233
تگهای خبر: اجرا , تقویم , فرهنگ , كتاب
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۴
NewsFun
newsfun.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مجله سرگرمی محفوظ است

مجله سرگرمی

سرگرمی و طنز