برگزاری سومین همایش ملی ایران شناسی تاریخ، فرهنگ و هنر استان همدان

برگزاری سومین همایش ملی ایران شناسی تاریخ، فرهنگ و هنر استان همدان

به گزارش مجله سرگرمی، سومین همایش ملی ایران شناسی استان ها «تاریخ، فرهنگ و هنر استان همدان»، همزمان با روز بزرگداشت ابوعلی سینا، یکم شهریورماه ۱۴۰۱، به صورت حضوری و مجازی برگزار گردید. این همایش با حضور محمدحسین رجبی دوانی، رئیس بنیاد ایران شناسی، عبدالمجید میردامادی، معاون اداری و مالی بنیاد، دکتر محمد بهرام زاده، دبیر علمی همایش، دکتر عباس احمدوند، معاون پژوهشی بنیاد، محسن جانجان، دبیر اجرایی همایش، مرتضی حصاری، عضو هیئت علمی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، پوران طاحونی، مدیر تحصیلات تکمیلی بنیاد و تعدادی از کارکنان بنیاد و شعبه همدان همراه بود.


به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی بنیاد ایران شناسی، در ابتدای همایش، محمدحسین رجبی دوانی، رئیس بنیاد، ضمن اشاره به روز پزشک و تصدی پست ریاست بنیاد ایران شناسی از جانب رئیس جمهور، در خلال ماه های اخیر، خویش را بعنوان خادم ایران اسلامی و فرهنگ و هنر دیرینه‌ی ایران و تمدن درخشان ایران در ادوار مختلف معرفی نمود و تصمیم خود را در خصوص بررسی و معرفی تاریخ و تمدن عظیم ایران- در حوزه های گوناگون- در طول سه دوره «ایران باستان- قبل از اسلام»، «ایران دورة اسلامی» و «ایرانِ انقلاب اسلامی»، با همکاری همکاران بنیاد و شعبه های آن در سرتاسر کشور، بیان کرد؛ چونکه بر مبنای اساس نامه‌ی بنیاد ایران شناسی، معرفی و شناخت بیشتر ایران و جنبه های تاریخ و تمدن آن، از وظایف اصلی بنیاد است.
در ادامه، رجبی دوانی با اشاره به مبحث همایش که شهر همدان، تاریخ، فرهنگ و هنر آن بود، به بررسی این شهر در این سه دوره تاریخی پرداخت. او اظهار داشت: همدان، یا به عبارتی «هگمتانه» یا «اکباتان»، قدیمی ترین شهر ایران و یکی از قدیمی ترین شهرهای جهان است. در دوره‌ی ایران باستان که مادها اولین سلسله ایرانی را در این سرزمین تاریخی تشکیل دادند، همدان بعنوان اولین پایتخت ایران از جانب مادها برگزیده شد. در دوران هخامنشی، اشکانی و ساسانی هم این شهر خوش درخشید. در دوره‌ی هخامنشیان به مدت کوتاهی و در دوره اشکانیان، به مدت قابل توجهی شهر همدان مجدداً پایتخت بوده و از این حیث شهری قابل اهمیتی ست، که سابقه تمدنیِ دیرینه ای در ادوار مختلف تاریخی دارد.
همدان در دوره اسلامی، در فتوحات اولیه اعراب مسلمان فتح می شود و مردمانش به اسلام می گروند و در دوران علویان که از جور و ظلم عباسیان به ایران پناه آورده بودند و در طبرستان حکومت تشکیل داده بودند، گروهی از آنها از طبرستان به همدان آمدند و با استقبال مردم همدان دولتی شیعی و از سادات علوی را در این شهر و مناطق اطرافش مدتی تشکیل دادند.
بعد از آن و در دوران درخشان تمدن اسلامی- ایرانی و شیعی، که عصر آل بویه است، باز شاهد انتخاب همدان بعنوان پایتخت از جانب سلاطین و امرای آل بویه هستیم و در همین دوران است که ابن سینا، دانشمند برجسته جهان، اسلام و شیعه در همدان وزیر شمس الدوله دیلمی می شود و این شهر مستقر شده و از دنیا هم می رود.
ابن سینا افتخار بزرگ ایرانی ها است و همدان هم افتخار حضور و مدفن این دانشمند را دارد. همینطور از دیگر دانشمندان، ادیبان و شاعران برجسته ای که از همدان برخاسته اند، میتوان به بدیع الزمان همدانی و بابا طاهر اشاره نمود. وی در بخش دیگری از سخنان خود به حمله مغول ها و مقاومت ۱۰ ساله این شهر در مقابل یورش های وحشیانه این قوم، حماسه های بزرگ مردمان این شهر در بحبوبه‌ی انقلاب اسلامی و هشت سال دفاع مقدس هم اشاره نمود.



در ادامه، محمد بهرام زاده، دبیر علمی همایش، ضمن گرامیداشت روز ابن سینا، به ضرورت پرداختن به جوانب متعدد سرزمین همدان یا هگمتانه و اهمیت شناخت شایسته تر این خطه پرداخت. بر این اساس برگزاری همایشی با عنوان «تاریخ، فرهنگ و هنر استان همدان»، از سلسله همایش های ملی ایران شناسی استانها، در دستور کار معاونت پژوهشی بنیاد ایران شناسی قرار گرفت.
بنابر گفته‌ی ایشان، این همایش باتوجه به هدف بنیاد ایران شناسی در خصوص بازخوانی نقادانه مطالعات انجام شده در رابطه با تمدن ایرانی، همینطور شناسایی و معرفی مطالعات ایران شناسانه توسط پژوهشگران و محققان برگزار می گردد و در امتداد آن، تک تک استانهای ایران مورد بررسی و مطالعه‌ی همه جانبه قرار خواهند گرفت، که امروز شاهد برگزاری سومین همایش با نام استان همدان هستیم.
بر این اساس، در این همایش، تعداد ۵۰ مقاله در ۳ محور اصلی تاریخ و باستان شناسی، جغرافیا و فرهنگ، به دبیرخانه همایش ارسال گردید که از این تعداد، ۳۱ مقاله انتخاب گردید و ۲۰ عنوان مقاله در مجموعه مقالات همایش به چاپ خواهد رسید و از این مقالات تعداد ۶ مقاله جهت عرضه در روز همایش به صورت سخنرانی «وبینار آنلاین و حضوری»، مورد تأیید کمیته علمی و کمیته داوران همایش قرار گرفت. همینطور به منظور دسترسی فرهیختگان و پژوهشگران این حوزه، مقالات سومین همایش ملی استان ها؛ «همایش ملی تاریخ، فرهنگ و هنر استان همدان» در پایگاه استنادی جهان اسلام(ISC) به شماره ۳۴۰۷۶- ۰۱۲۲۰ و مرجع تخصصی کنفرانس های ایران (سیویلیکا) با کد اختصاصی IRANOLOGY ۰۳ نمایه می شود.
در ادامه، محسن جانجان، دبیر اجرایی همایش هم چنین بیان کرد: آنچه در رابطه با علم ایران شناسی بایستی مورد توجه ویژه قرار می گیرد، نگرش مبتنی بر جغرافیای تاریخی آن منطقه است و می بایست عظمت هر منطقه را در تعامل انسان، طبیعت و آثار فرهنگی و اجتماعی آن جست وجو کرد. در این بین نقاطی که این چهار مهم در آن رنگ و بویی جدی تر دارند و اهمیتی دوچندان می یابند.
وی در ادامه به خلاصه ای از گزارش عملکرد بنیاد ایران شناسی شعبه استان همدان پرداخت:
۱. تهیه دانش نامه جامع همدان شناسی.
۲. همکاری در رابطه با تألیف کتاب «میراث ناملموس استان همدان» که چند روز آینده در همدان رونمایی می شود.
۳. تألیف کتاب «از هگمتانه تا اکباتان» که نتایج ۱۱ فصل کاوش باستان شناسیِ محمدرحیم صراف در تپه هگمتانه است. که حدود چندماه پیش رونمایی گردید.
۴. همکاری در چاپ کتاب «دیار ملایر».
۵. همکاری در چاپ کتاب مجموعه مقالات چهارمین کنگره معماری و شهرسازی استان همدان.
۶. همکاری در چاپ کتاب مجموعه مقالات همایش تخصصی و ملی گردشگری شهرستان نهاوند
در انتها و در این همایش یک روزه مقالات زیر عرضه شد:
- آزاده حیدری، با مبحث مقاله «بررسی موضوعی سفرنامه های سیاحان انگلیسی در رابطه با همدان؛ با تمرکز بر جغرافیای طبیعی، تاریخ و آثار تاریخی»؛
- زهره شیرین بخش، با مبحث مقاله «بازار همدان؛ بررسی تاریخی»؛
- رضا نظری ارشد، با مبحث مقاله «درآمدی بر شناخت تاریخچه، جایگاه و آثار تاریخی اقلیت های دینی (یهودیان و ارامنه) در همدانِ عهد قاجار»؛
- نادیا پورعباس تحویلداری، با مبحث مقاله «تبیین راهبردهای رونق صنایع دستی در همدان با تکیه بر توسعه اقتصادی و گردشگری»؛
- نفیسه گریوانی، با مبحث مقاله «روایت قالیچه ای تصویری همدان از هوشنگ شاه در عصر قاجار»؛
- بهناز ساری و همکاران با مبحث مقاله، «معماری خانه های سنتی همدان و رابطه آن با اقلیم نمونه‌ی موردی خانه پوستی زاده».




منبع:

1401/06/11
11:58:51
5.0 / 5
231
تگهای خبر: اجرا , بازار , تخصص , دبیرخانه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۴
newsfun.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مجله سرگرمی محفوظ است

مجله سرگرمی

سرگرمی و طنز