بررسی میراث زبانی ایران و قفقاز

بررسی میراث زبانی ایران و قفقاز

سلسله نشست های عصر شنبه های مجله بخارا روزِ شنبه هفتم خردادماه با مبحث «ایران و قفقاز؛ بررسی میراث زبانی» برگزار می گردد.


به گزارش مجله سرگرمی به نقل از ایسنا، دهمین نشست از سلسله نشست های عصر شنبه های مجله بخارا با همکاری کافه مانا و انتشارات نگارستان اندیشه به سخنرانی الکساندر چلوخادزه با مبحث «ایران و قفقاز؛ بررسی میراث زبانی» اختصاص دارد. این نشست در ساعت پنج بعدازظهر شنبه هفتم خردادماه ۱۴۰۱ با حضور مسعود عرفانیان، گودرز رشتیانی، حامد کاظم زاده و علی دهباشی در کافه مانا واقع در بلوار کشاورز، خیابان وصال شیرازی، کوچه اسلامی ندوشن، پلاک ۶ برگزار می گردد و به صورت مستقیم پخش خواهد شد.
الکساندر چلوخادزه ایران شناس سرشناس گرجستانی، رئیس گروه شرق شناسی دانشگاه گرجستان و دانش آموخته‌ی دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تهران است. وی همینطور دارای کارشناسی ارشد رشته‌ی «سامی شناسی» با گرایش زبان و ادبیات عربی از دانشکده‌ی شرق شناسی دانشگاه دولتی تفلیس است. او بعد از دریافت این مدرک، مجدداً وارد مقطع کارشناسی رشته‌ی فیلولوژی ایرانی با گرایش زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه دولتی تفلیس شده و در سال ۱۳۷۹ هـ. ش با دریافت بورس بین المللی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری جمهوری اسلامی ایران، تحصیلات عالی خویش را در مقطع کارشناسی ارشد پیوسته به دکترای رشته‌ی زبان و ادبیات فارسی دانشکده‌ی ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران ادامه داد و در نهایت در تاریخ ۲۰ اسفند سال ۱۳۸۶ هـ. ش با دفاع از رساله‌ی دکتری خود از گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تهران با موفقیت فارغ التحصیل شد. مبحث این نشست در واقع اشاره به کتابی دارد که با همین نام، اخیراً توسط انتشارات نگارستان اندیشه انتشار یافته و حاصل گفت وگوی حامد کاظم زاده و آناهیتا شاهرخی با الکساندر چلوخادزه درباره زبان های قفقازی ست.
در خبر برگزاری این نشست عنوان شده است: منطقه‌ی قفقاز تقریباً از نظر جغرافیایی از مصعب رود ولگا در شمال دریای مازندران و مصعب رود دُن در دریای آزوف شروع شده و تا رود کورا و ارس در جنوب ادامه پیدا می کند. این در حالی ست که منطقه‌ی قفقاز توسط رشته کوه قفقاز به دو بخش مجزایِ قفقاز شمالی و قفقاز جنوبی تقسیم می شود. قفقاز جنوبی امروزه از سه کشور آذربایجان، گرجستان و ارمنستان تشکیل شده و قفقاز شمالی هم دو ولایت و سه استان و هشت جمهوری خودمختار را دربر می گیرد که از نظر سیاسی پای بند روسیه هستند.
پیشینه‌ی تاریخی اقوام ساکن در قفقاز بسیار متنوع و پیچیده است. با این وجود زبان هریک از اقوام تا حدودی شاخص قدمت حضور آن قوم در قفقاز است. در بین باشندگان این خطه، اقوام قفقازی زبان قدیم ترین بومیان قفقازند که در گونه های نژادی هم بعنوان یک شاخه‌ی مستقل نژادی بررسی می شوند. قفقاز از نوع تکثر زبان در جهان بی همتاست بگونه ای که در منطقه‌ی محدود و کوچک قفقاز شمالی تقریباً ۵۰ نوع زبان در سه گونه‌ی زبانی هندواروپایی، آلتایی و قفقازی موجود است که در فصول این مجموعه بدان اشاره شده است.
این نشست به صورت مستقیم از نشانی های زیر در اینستاگرام پخش خواهد شد:
instagram.com/bukharamag
instagram.com/cafemaana




منبع:

1401/03/07
07:32:28
5.0 / 5
241
تگهای خبر: فناوری , كتاب
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۴
NewsFun
newsfun.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مجله سرگرمی محفوظ است

مجله سرگرمی

سرگرمی و طنز