گزارش مجله سرگرمی؛

اقتصاد مقاومتی کلیدواژه ای برای افزایش تاب آوری

اقتصاد مقاومتی کلیدواژه ای برای افزایش تاب آوری

اقتصاد مقاومتی توانمندسازی اقتصاد ملی در مقابل تغییرات، مخاطرات و تهدیدهای داخلی و خارجی است که همین موضوع وجه اشتراک با مبحث تاب آوری دارد.



به گزارش مجله سرگرمی به نقل از مهر، سالهای زیادی است که تحریم های مختلفی مقابل کشورمان از طرف آمریکا و اتحادیه اروپا وضع می شود؛ تحریم هایی که طی یک دهه اخیر با هدف فروپاشی اقتصاد ایران شدت بیشتری گرفت و ابعاد گسترده تری یافته است، به شکلی که آثار آن در بخش های مختلف اقتصاد خصوصاً مبادلات اقتصادی همچون نقل و انتقال پول و ارز مشهود بوده است.
با این وضع اخیر مقام معظم رهبری در دیدار با مسئولان و کارگزاران نظام به این مساله اشاره کرده و فرمودند: آمریکایی ها صریحاً می گویند که فشار حدّاکثری مقابل ایران شکست خفّت باری خورد، خیلی قضیّه ی بزرگی است، خیلی قضیّه ی مهمّی است. این که آمریکای متکبّر، آمریکای مغرور، آمریکای مستکبر اعتراف کند که فشار حدّاکثری در مقابل ایران شکست خفّت بار خورد، خیلی قضیّه ی مهمّی است.
اقتصاد مقاومتی کلیدواژه ای برای افزایش تاب آوری
برای کاهش اثرات تحریم، اقتصاد ایران از حدود ۱۰ سال پیش با مفهومی تحت عنوان «اقتصاد مقاومتی» آشنا شد؛ اقتصاد مقاومتی «توانمندسازی اقتصاد ملی در مقابل تغییرات، مخاطرات و تهدیدهای داخلی و خارجی بر سر راه پیشرفت و دستیابی به اهداف چشم انداز کشور و استفاده از فرصت های آنها» را مورد تاکید دارد که همین موضوع وجه اشتراکی با مبحث تاب آوری که خود راهکاری اصلی برای مقابله با تکانه ها و دستیابی به اقتصادی قدرتمند شمرده می شود، دارد.
با توجه به اهمیت موضوع، مقام معظم رهبری طی سالهای قبل در بیانات مختلفی به مساله اقتصاد مقاومتی و تاب آوری اشاره کرده اند که «اقتصاد مقاومتی یعنی آن اقتصادی که در وضعیت فشار، در وضعیت تحریم، در وضعیت دشمنی ها و خصومت های شدید می تواند تعیین کننده رشد و شکوفایی کشور باشد.» یکی از اصلی ترین این گزاره ها محسوب شده و تفاوت آن با ریاضت اقتصادی را نشان میدهد.
ایشان در بیانات خود تبیین دیگری نیز نسبت به مسأله اقتصاد مقاومتی ارائه فرموده اند که نوعی مقاوم سازی، انعطاف پذیری و اقتدار را بصورت همزمان یاد شده قرار داده است، با این عنوان که «اقتصاد مقاومتی یعنی آن اقتصادی که به یک ملت اجازه می دهد حتی در وضعیت فشار هم امکان رشد و شکوفایی داشته باشد.»
همچنین رهبری موضوع برونگرا بودن اقتصاد مقاومتی که عاملی برای حضور در بازارهای جهانی است را نیز بارها یاد شده قرار داده اند؛ طبق فرموده ایشان «اقتصاد مقاومتی به مفهوم حصار کشیدن به دور کشور نیست، اقتصاد مقاومتی، درون زا و برون گرا است یعنی اگر اقتصاد ملی از درون نجوشد، به جایی نخواهد رسید.»
در این بین بااینکه طی دهه گذشته، اقتصاد ایران از نظر آماری وضعیت قابل قبولی نداشته و گرفتار لطمه های پراکنده ای شده اما با اتکا به همین مفاهیم، توانسته در مقابل تحریم ها به تاب آوری و مقاومت قابل قبولی برسد و گرفتار مشکلات بحرانی که سایر کشورها به سبب تحریم هایی با سطح پایین تر با آن مواجه گشتند، نشویم؛ به شکلی که می توان گفت یکی از مزایای تحریم ایجاد زمینه برای مقاوم سازی اقتصاد کشور بود.
این موضوع علاوه بر این که بارها در اظهارات کارشناسان داخلی و خارجی یاد شده قرار گرفته، در بیانات اخیر مقام معظم رهبری در دیدار با کارگزاران نظام هم مورد تاکید قرار گرفته است؛ ایشان در این نشست فرمودند: «وجود این تحریمی که مقابل کشور ما شده که خب تحریمی که برای ما وجود داشت و هنوز هم وجود دارد، تحریم بی سابقه ای است؛ خودشان هم گفته اند که از اوّل تاریخ، چنین تحریمی مقابل هیچ کشوری نشده اقتصاد ما شکست نخورد، بر خلاف پیش بینی هایی که خارجی ها می کردند و می گفتند ایران ورشکسته خواهد شد؛ نخیر، اقتصاد سرپا ماند. تاب آوری اقتصاد یک موفّقیّت بزرگ است.»
همچنین آنطور که کارشناسان اعلام می کنند، یکی از عواملی که سبب شد اقتصاد ایران به تاب آوری محسوسی برسد، تک محصولی نبودن کشور است. در حقیقت اگر اقتصاد کشور از ناحیه ای گرفتار خسران شود، می تواند با ورود به حوزه دیگری خسران را جبران کرده و نیازهای جامعه را نیز تامین کند.
دقیقاً اتفاقی که در مورد نفت افتاد. زمانی که نفت ایران بصورت حداکثری مورد تحریم قرار گرفت اقتصاد ایران با روی آوردن به بخش های دیگر همچون استفاده از ارزهای غیرنفتی که ناشی از صادرات محصولات دیگر همچون محصولات کشاورزی و صنعتی بود، توانست تا حدودی خسارت ها را جبران و به مقاوم سازی اقتصاد در مقابل تکانه های داخلی و خارجی است کمک نماید.
موضوع بعدی نیز که مورد تاکید کارشناسان قرار گرفته، نحوه دور زدن تحریم هاست. باتوجه به طولانی شدن زمان تحریم ها اقتصاد کشور به مرحله ای از تاب آوری رسیده که می تواند تحریم ها را به گونه ای دور بزند که نه فقط جبران خسارت شود بلکه نقش تحریم در مشکلات کمتر شود.
نکته ای که باید به آن توجه گردد این است که اگر طی سالهای قبل، اقدامات مؤثرتر و بیشتری حول محور سیاست های اقتصاد مقاومتی و افزایش مقاومت کشور در مقابل تکانه ها و فشارهای خارجی انجام می شد و سیاست های اقتصادی بطور قطع خروجی بهتری حاصل می شد و وضعیت بهتر از شرایط فعلی بود؛ بعنوان نمونه اگر دولت، مجلس و قوه قضائیه دقیق تر روی مسائل فساد و قاچاق که رونق تولید را نشانه گرفته، کار می کردند، مشکلاتی که امروز بخش های مولد و صنعتی کشور با آن مواجهند، به حداقل می رسید.
اقتصاد مقاومتی معطوف به ایران نیست
از سویی دیگر با نگاهی به تجربه سایر اقتصادهای دنیا، متوجه خواهیم شد که جهت گیری تمام نظریه های اقتصادی، نیل به قوام و مقاومسازی است؛ کشورها همیشه اهتمام کرده اند که در مقاوم سازی بافت ها و ساختارهای خود گام های عملی بردارند و با تکامل دانش در راه پیشرفت حرکت کنند؛ در حقیقت موضوع و مفاهیم اقتصاد مقاومتی، فقط معطوف به ایران نبوده و از طرف سایر کشورهای درحال توسعه و حتی کشورهای توسعه یافته نیز دنبال می شود.
در اینجا می توان به بیانات رهبری در تبیین اقتصاد مقاومتی درباره‌ی گرایشی که در حرکت کشورهای مختلف به سمت چنین اقتصادی وجود دارد، اشاره نمود. طبق فرموده ایشان «گرایش به اقتصاد مقاومتی مخصوص ما هم نیست؛ امروز در خیلی از کشورها- به ویژه در سالهای اخیر- با تکان های شدید اقتصادی که در دنیا به وجود آمد، کشورهای مختلفی به دنبال مقاوم سازی اقتصاد خودشان برآمدند؛ البته هر کشوری شرایط خاص خودش را دارد.
به عنوان نمونه، مسیری که اقتصادی کشور ژاپن پس از جنگ جهانی دوم طی کرد بیان کننده این مساله است این کشور بصورت ویژه بوسیله کاهش ضایعات تولید در حد صفر و تبیین نظام کنترل کلی کیفیت درصدد مقاوم سازی محصولات تولیدی خود و فراهم کردن زمینه برای صادرات برآمد. به همین دلیل نیز در سال ۱۹۸۰ بیش از ۸۰ درصد از رشد ژاپن ناشی از رشد صادرات بود که قسمت اعظمی از آن به آمریکا صورت می گرفت.
در یک نگاه کلی، اقتصاد ژاپن در جنگ جهانی دوم گرفتار صدمات ویران کننده ای شد. اما بعد از آن با محور قرار دادن تولید، به رشد اقتصادی تصاعدی دست یافت. در سال ۱۹۸۶ از نظر میزان تولید ناخالص ملی بعد از آمریکا، بعنوان کشوری سرمایه داری رتبه دوم را دارا بود؛ در حقیقت ژاپن توانست با جلوگیری از واردات کالاهای خارجی، واردات مواد خام مورد نیاز صنایع و تقویت و رونق کارگاه های صنعتی بومی و قدیمی، صنایع داخلی خودرا توسعه دهد بطوریکه هنگام گشودن دروازه های خود، صنایع بومی آن، آمادگی رقابت با تولیدات خارجی را یافته بودند و این صنایع در حقیقت با دارا بودن افراد ماهر و متخصص و صنعتگران کاردان توانستند، پایه و اساس صنایع جدید و مدرن ژاپن را در نیمه دوم قرن نوزدهم تشکیل دهند و کمک به رشد سریع صنعتی این کشور کنند.


1401/01/30
12:30:00
5.0 / 5
405
تگهای خبر: بازار , تخصص , تولید , صنعت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۱
NewsFun
newsfun.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مجله سرگرمی محفوظ است

مجله سرگرمی

سرگرمی و طنز