یادداشتی از علی ربیعی؛

به یاد خالق نخبه کشی، زنده یاد علی رضاقلی

به یاد خالق نخبه کشی، زنده یاد علی رضاقلی

به گزارش مجله سرگرمی به دنبال درگذشت «علی رضاقلی» پژوهشگر جامعه شناسی و علوم سیاسی، علی ربیعی سخنگوی دولت دوم حسن روحانی یادداشتی برای یادبود او منتشر و طی آن، از «اهل قلم و دغدغه مندان ایران» برای مشارکت در یادبود و بزرگداشت آن مرحوم دعوت کرد.


به گزارش مجله سرگرمی به نقل از ایسنا، در یادداشت ربیعی آمده است:
«در میان اخبار از دست رفتن ها که این چند سال گذشته، بیشتر از هر زمان دیگر می شنویم، امروز بامداد خبر درگذشت اندیشمند و پژوهشگر دوست داشتنی "علی رضاقلی" را شنیدیم.
مولف "جامعه شناسی نخبه کشی" و "جامعه شناسی خودکامگی" و پژوهشگر ریشه های تاریخی استبداد و عقب ماندگی ایران، پژوهشگر اجتماعی که هم مراحل آکادمیک و دانشگاهی و هم زیست در لابه های پایین اجتماعی را تجربه کرده بود و دلمشغولی اش تا آخر زندگی، علل "توسعه نیافتگی ایران" بود امروز بامداد جان به جان آفرین تسلیم کرد.
علاوه بر دانش عمیق اجتماعی وی، خصوصیات انسانی و اخلاقی او که به اعتقاد من ناشی از سبک و تجربه های زندگی او بوده است قابل تحسین است.
رضاقلی برای مخارج تحصیل، در مشاغلی سخت با طبقات پایین جامعه به کار و تلاش مشغول شد. وقتی پای صحبت و خاطراتش می نشستی مشخص بود که چگونه این زیست در ادارک او از مسائل ایران موًثر بوده است.
زنده یاد رضاقلی را میتوان همچون جامعه شناسانی دانست که بیشتر از آنکه به تبیین نظریه های موجود و یا کاربرد آنها بیندیشد به نحوی خلاقانه از درون جامعه، با و نوآوری نظریه خلق می کرد.
دینداری، انسان دوستی و عشق به ایران، مطالعات وی را به سمت دغدغه های بیشتر از یک قرن روشنفکران و دلسوزان ایران زمین کشانده بود و به دنبال نگرانی از توسعه نیافتگی "جامعه شناسی اقتصادی ایران" و بسبار نوآورانه "تاریخ اقتصاد سیاسی ایران به روایت شاهنامه فردوسی" را به رشته تحریر در آورد.
فقدان این پژوهشگر پرارزش را به خانواده وی و همه اعضای جامعه علمی تسلیت می گویم.
بنا بر سنت غلط ایرانی که نخبگان در قید حیات کمتر پاس داشته می شوند و این هم جلوه دیگری از نخبه کشی است، از تمامی اهل قلم و دغدغه مندان ایران به مشارکت در یادبود و بزرگداشت آن زنده یاد دعوت می شود.»
به گزارش مجله سرگرمی به نقل از ایسنا، علی رضاقلی، جامعه شناس و پژوهشگر، صبح هشتم فروردین در سن ۷۵ سالگی بر اثر ناراحتی قلبی در یکی از بیمارستان های تهران دار فانی را وداع گفت.



1401/01/12
12:51:46
5.0 / 5
381
تگهای خبر: زندگی , علم
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۴
NewsFun
newsfun.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مجله سرگرمی محفوظ است

مجله سرگرمی

سرگرمی و طنز