در دومین برنامه قرار خط سوم هنر بررسی شد:

آیا جشنواره ها تاثیری بر جریان ادبیات و هنر دارند؟

آیا جشنواره ها تاثیری بر جریان ادبیات و هنر دارند؟

به گزارش مجله سرگرمی دومین نشست از برنامه ˮقرارˮ با مبحث بررسی تأثیر جشنواره ها بر جریان ادبیات و هنر کشور با حضور برخی از هنرمندان، روزنامه نگاران و فعالان عرصه فرهنگ و هنر برگزار گردید.


به گزارش مجله سرگرمی به نقل از روابط عمومی موسسه فرهنگی هنری خط سوم هنر، در ابتدای این نشست سیدمحمد طباطبایی، مدیر این موسسه در توضیحاتی اظهار داشت: «قرار» عنوان برنامه ای است که بنا داریم نخستین شنبه هر ماه برگزار نماییم و طی آن میزبان فعالان حوزه فرهنگ و هنر باشیم و در هر برنامه درباره یک مبحث با هم گفتگو نماییم. همینطور تاکید داریم در «قرار» از سخنرانی پرهیز نماییم و میهمانان و حاضران درباره مبحث برنامه با هم گفتگو کنند.
وی سپس ضمن اشاره به مبحث دومین نشست از سلسله برنامه های «قرار» اظهار نمود: بخش قابل توجهی از منابع مالی و انسانی در ساختار مدیریت فرهنگی کشور صرف برگزاری جشنواره های هنری و ادبی می شود و خوب است در اینباره گفتگو نماییم که این جشنواره ها چقدر و چطور در جریان ادبیات و هنر موثر و مفید هستند، حتی اگر برگزارکنندگان حرف های ما را نشنوند اما نفس گفتگو کردن درباره این مورد باعث می شود اهمیت آنرا یادآوری نماییم.
این فعال عرصه تئاتر همینطور به جشنواره های تئاتر اشاره نمود و توضیح داد: مهم ترین جشنواره تئاتر در کشور ما جشنواره تئاتر فجر است اما بد نیست سوال نماییم این جشنواره در جریان تئاتر کشور بخصوص در شهرستان ها چقدر تاثیرگذاری داشته و چقدر باعث رونق تئاتر شده است. درواقع پاسخ به این سؤال سخت نیست، چونکه همه می دانیم تأثیر زیادی نداشته است و هرچه جلوتر رفته ایم این تاثیرگذاری کمتر هم شده است.
طباطبایی تصریح کرد: بودجه تئاتر در همه شهرستان ها چیزی حدود یک سوم بودجه یک دوره جشنواره تئاتر فجر است؛ این درحالی است که چراغ تئاتر در کشور را آنها روشن نگاه داشته اند. حرف این نیست که چرا جشنواره تئاتر فجر برگزار می شود، حرف این است که چرا بگونه ای نیست که این جشنواره آن طور که باید و آنطور که می تواند باعث پویایی و فعال شدن جریان تئاتر در کشور شود. زمانی جشنواره های استانی و منطقه ای که در زیرمجموعه همین جشنواره تئاتر فجر برگزار می شد که هر کدام از آنها شور و حرارتی در تئاتر استان ها و شهرستان ها ایجاد می کرد که حالا متاسفانه خبری از آن نیست، در حالیکه جشنواره های کوچک و حتی مناسبتی که در شهرستان ها و استان ها برگزار می گردد بسیار موثرتر و جریان سازتر هستند.
مدیر موسسه خط سوم هنر در انتها خاطرنشان کرد: از طرفی باید قبول نماییم جشنواره تئاتر فجر در چند سال گذشته در بخش بین الملل بسیار ضعیف عمل کرده و نتوانسته به آنچه که از این رویداد در حوزه ارتباطات و تعامل هنری انتظار می رود برسد.

***
در ادامه نشست بهمن بابازاده، روزنامه نگار حوزه موسیقی طی سخنانی اظهار داشت: به صورت مشخص در همه سال ها جشنواره های مختلف موسیقی با بودجه های دولتی برگزار شده اند که هیچ خروجی خاصی برای جریان موسیقی کشور نداشته اند.
وی ضمن اشاره به جایزه باربد در جشنواره موسیقی فجر اظهار نمود: در دوره هایی که این جایزه در جشنواره موسیقی فجر برگزار شده، بیشتر از دو سوم جایزه ها به آثاری اختصاص یافته که هیات داوران به شکلی در خلق و تولید آن آثار دخالت داشته اند.
این روزنامه نگار سپس ضمن اشاره به بخش پاپ در جشنواره موسیقی فجر بیان نمود: این بخش تنها بخش درآمدزا برای برگزارکنندگان است و حتی میتوان گفت یک سال تمام روی آن برنامه ریزی می شود. خیلی از گروههای موسیقی زیرزمینی شروع کارشان در راه قانونی از طریق اجرا در بخش پاپ جشنواره موسیقی فجر تعریف شده است.
بابازاده اظهار داشت: جشنواره موسیقی نواحی هم توسط ارشاد برگزار می گردد که دوره اخیر آنرا باید یک فاجعه در برگزاری دانست و به هیچ وجه قابل دفاع نیست اما از طرفی در بین همین جشنواره ها، جشنواره موسیقی جوان متفاوت می باشد، چونکه باعث شناسایی استعدادها در عرصه موسیقی می شود.
او در آخر تصریح کرد: شرایط در برخی از جشنواره های موسیقی که در شهرستان ها برگزار می شود، بر عکس است و آن جشنواره ها در حالیکه بودجه زیادی ندارند اما خروجی دارند و جریان ساز هستند.

***
سپس علیرضا بهرامی، شاعر در بخشی از این نشست، اظهار داشت: حقیقت این است که جشنواره ها می توانند موثر و مفید باشند، چنان که بخشی از جشنواره ها در جریان هنر موثر بوده ند همچون جشنواره فیلم فجر اما جشنواره شعر فجر به هیچ وجه در روند شعر کشور تاثیری نداشته که البته بخشی از این مورد به علت تفاوت در نحوه عرضه و عرضه شعر است.
برگزارکننده جایزه کتاب سال شعر ایران به انتخاب خبرنگاران افزود: به همان اندازه که برای دریافت سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر تقاضا وجود دارد و برای به دست آوردن آن دعواست، شاعران برای نگرفتن سرو جشنواره شعر فجر دعوا دارند.
بهرامی ضمن اشاره به دسته بندی هایی که میان شاعران وجود دارد، توضیح داد: در دو دوره از جشنواره شعر فجر همگرایی خوبی بوجود آمده که یکی در ارتباط با دوره اول است که علیرضا قزوه دبیری جشنواره را بر عهده داشت و یکی هم دوره ای که عبدالجبار کاکایی، دبیر جشنواره بود.
وی اظهار داشت: باید مشخص نماییم از جشنواره چه انتظاری داریم. انتظار از جشنواره این است که جشنی برای عرضه دست اول آثار و لذت بردن از آن باشد و ایجاد یک رویش از دل جشنواره را به همراه داشته باشد که جشنواره شعر فجر هیچ کدام از این ها را نداشته است.
دبیر جشنواره ملی شعر دانشجویی ایران اظهار نمود: البته ما رویدادهایی هم داشته ایم که در عرصه شعر جریان ساز بوده اند، مثل شبهای شهریور که توسط شهرداری تهران برگزار می شد یا دوره های دفتر شعر جوان.

***
سعید فلاح فر، هنرمند عکاس در ادامه این نشست اظهار داشت: در بین جشنواره ها، جشنواره های تجسمی از نظر شکل و فرم متفاوت هستند. در سالهای اخیر همه جشنواره ها از نظر برگزاری رشد داشته اند اما جشنواره های تجسمی با رشد تصاعدی و افسارگسیخته همراه بوده است. ما فقط می خواهیم جشنواره برگزار نماییم و به چیز دیگری فکر نمی نماییم، در واقع برای ما کارکرد فقط برگزاری جشنواره بوده است نه چیز دیگر.
دبیر پیشین جشنواره تجسمی جوانان اظهار نمود: این که مثلاً در حوزه تجسمی بارها کوشیده ایم که جشنواره بین المللی باشد اما نشده برای این است که فقط به برگزاری فکر کرده ایم. بعنوان مثال ما هیچگاه از خودمان نپرسیده ایم رابطه جشنواره تجسمی فجر با دوسالانه ها چیست و چگونه باید باشد؟ مهم ترین مسئله این است که ما هیچ استراتژی مشخصی برای برگزاری جشنواره نداریم و وقتی استراتژی نداریم، فقط می خواهیم برگزار نماییم و ماهیت جشنواره برای مان اهمیتی ندارد. این گونه است که ما در حوزه تجسمی جشنواره زده شده ایم و اصالت با برگزاری است.
فلاح فر همینطور تصریح کرد: البته در این میان جشنواره تجسمی جوانان بسیار متفاوت است، چونکه به شناسایی استعدادها و جریان سازی در این عرصه کمک می نماید. از نظر من جشنواره تجسمی جوانان حتی از دوسالانه ها هم با اهمیت تر است.


***
در ادامه سعید اسلام زاده، روزنامه نگار مشکل اصلی جشنواره های هنری در ایران را نداشتن ساختار دانست و اظهار داشت: متاسفانه از جشنواره فیلم فجر که چهل سال از برگزاری آن می گذرد تا جایزه جلال هیچ کدام ساختار مشخصی ندارند، البته به باور من جشنواره فیلم فجر در بین همه جشنواره ها یک جور استثنا به حساب می آید.
این گوینده رادیو همینطور اظهار نمود: جشنواره اگر ساختار مشخصی داشته باشد می تواند حرفه ای رفتار کند که یک مثال برای رفتار حرفه ای انتخاب آثار توسط دبیر جشنواره است. بعنوان مثال جشنواره اگر ساختار داشته باشد، در تقویم بین المللی جایگاه مشخص دارد که به جز چند جشنواره، همچون جشنواره تئاتر کودک همدان، جشنواره های دیگر ما اینطور نیستند.
وی اظهار داشت: معتقدم در حوزه ادبیات داستانی حتی اگر جایزه های خصوصی یک جور دورهمی یک ناشر یا یک گروه باشد خروجی مشخص تری نسبت به جایزه های دولتی دارند. ما باید بپذیریم که ما از جشنواره های خود هیچ بهره برداری خاصی برای ادبیات و هنر نمی نماییم.

***
جلیل اکبری صحت، کارگردان و تهیه کننده سینما هم در قسمتی دیگر با اشاره به اینکه پول مهم ترین عامل حرکت یک اجتماع است اظهار نمود: دولت باید به حوزه فرهنگ پول بدهد و این وظیفه دولت می باشد. من قبول دارم که جشنواره ها به تولید فرهنگی منجر نمی گردد، قبول دارم که عمدتا دبیران جشنواره ها شناخت دقیقی از جشنواره ندارند اما این ها بحث های دیگر است. بحث اصلی این است که دولت وظیفه دارد به حوزه فرهنگ پول بدهد.
این روزنامه نگار قدیمی اظهار داشت: جشنواره فیلم فجر ماجرای متفاوتی دارد. در اصل به خاطر نیازی که سینما داشت و دارد مسابقه ای طراحی شد و در واقع امکانی برای دیده شدن فراهم گردید، البته اشکال اینجاست که اگر فیلمی در این جشنواره حضور نداشته باشد دیده نمی گردد و در واقع نابود می شود. فیلم فجر به یک آمال و آرزو تبدیل گشته و این بسیار بد است.
این سینماگر اضافه کرد: در جشنواره فیلم فجر اشکال وجود دارد که یکی از آنها مدل انتخاب دبیر است که می گویند باید دولتی باشد، مگر ما خارج از دولت هستیم؟ مگر دولت برای ملت نیست؟ مسئله دیگر، آلوده شدن به تبلیغات و پروپاگانداست. چرا جشنواره های موسیقی و تجسمی جوان موفق است چون ذهن شرکت کنندگان این جشنواره ها آلوده به تبلیغات نشده است.
وی اظهار نمود: متاسفانه نظام برنامه ریزی ما در حوزه فرهنگ و هنر از تهیه لوازم مورد نیاز که منجر به یک رویداد بزرگ ملی شود عاجز است. من تاکید می کنم دولت باید به حوزه فرهنگ پول بدهد، پولی که در حوزه فرهنگ و هنر صرف می شود هیچ است، صفر است و ما نباید دنبال تقسیم عادلانه فقر باشیم.
به گزارش مجله سرگرمی به نقل از ایسنا، در این برنامه همینطور احمد خالصی برنامه ساز رادیو، مژگان خالقی نویسنده، کارگردان و مدرس تئاتر، سعید زارع محمدی شاعر و روزنامه نگار، معین کوهی هنرمند موسیقی، لیلا امینی مستندساز و تعدادی دیگر از فعالان فرهنگ و هنر حضور داشتند و درباره مبحث برنامه گفتگو کردند.



1400/11/04
22:03:55
5.0 / 5
541
تگهای خبر: اجرا , تئاتر , تقویم , تولید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۳
NewsFun
newsfun.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مجله سرگرمی محفوظ است

مجله سرگرمی

سرگرمی و طنز