حسین مسافرآستانه در شهر فرنگ ؛
مسابقه بین الملل تئاتر فجر حذف شد
حسین مسافر آستانه دبیر چهلمین جشنواره تئاتر فجر در برنامه شهر فرنگ از برگزاری کارگاه آموزشی از ایده تا اجرا و تلاش برگزارکنندگان این رویداد برای ثبت تاریخ شفاهی 39 دوره گذشته آگاهی داد.
به گزارش مجله سرگرمی به نقل از ستاد خبری جشنواره، حسین مسافرآستانه دبیر چهلمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر شامگاه پنجشنبه ۳۰ دی ماه میهمان برنامه «شهر فرهنگ» با اجرای حمیدرضا مدقق بود. مسافرآستانه در ابتدای این برنامه در پاسخ به سوال مدقق که پرسید آیا جشنواره بین المللی تئاتر فجر بیش از اندازه حجیم نیست، اظهار داشت: کوشش برای هرچه شسته رفته تر کردن جشنواره از سالهای پیش شروع شده است اما فراموش نکنیم که جشنواره تئاتر فجر، مهم ترین جشنواره تئاتری کشور است و نمی تواند بخش هایی را نادیده بگیرد؛ کاهش تعداد آثار در وضعیت موجود جفا به آن دسته از آثار هنری است که برای دیده شدن جایی جز جشنواره فجر در اختیار ندارند. جزئیات افتتاحیه ای که به یزد می رود وی در توضیح این که افتتاحیه چهلمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر برخلاف روال معمول در جایی غیر از تهران برگزار می شود، اظهار داشت: من این را بعنوان خاصیت این دوره می بینم. در سالهای دورتر هم سعی شده بود که قسمتی از جشنواره تئاتر فجر در مراکز دیگر استانهای کشور اجرا شود تا این رویداد تنها مختص تهران و تهرانی ها نباشد. من بسیار سپاسگزار استاندار محترم یزد هستم که ضمن پذیرش برگزاری مراسم افتتاحیه در این استان، همکاری بسیار خوبی با ما داشت تا افتتاحیه باشکوهی را پیش رو داشته باشیم. دبیر چهلمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر افزود: برخی از کارها، هم در بخش خیابانی و هم در بخش صحنه ای پس از افتتاحیه در استان یزد اجرا خواهند شد. چونکه بواسطه برگزاری جشنواره در تهران خیلی از مخاطبان و خیلی از دست اندرکاران از آن محروم اند چون همه امکان آمدن به تهران را ندارند، هرچند تلویزیون تئاتر ایران پاسخگوی قسمتی از این نیاز است و با پخش آثار حاضر در جشنواره تا حدودی رضایت خاطر مخاطبان را فراهم آورده ولی خوب است که همه استانها در برگزاری جشنواره سهیم باشند. سهم استانها از جشنواره چهلم کم تر از سهم تهران نیست مسافرآستانه در بخش پایانی صحبت خود با ارائه آماری از تعداد متقاضیان حضور در چهلمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر، توضیح داد: ما در بخش نمایش های صحنه ای رقابتی شاهد تقاضای ۲۳۲ گروه بودیم که ۱۳۹ گروه از تهران و ۹۳ گروه از سایر استانها بودند و باتوجه به تعداد کم تر متقاضی از سایر استانها در قیاس با تهران، ۵۴ درصد آثار پذیرفته شده از تهران و ۴۶ درصد از سایر استانها هستند و این خروجی، حاصل تولید حداقلی و ورودی کمتر ما از تئاتر صحنه ای استان هاست اما بعنوان مثال در بخش خیابانی، ۱۳۰ گروه متقاضی حضور بودند که شامل ۱۵ گروه از تهران و ۱۱۵ گروه از دیگر استانها بود و در نتیجه ۷۵ درصد آثار این بخش به دیگر استانها و ۲۵ درصد آن به تهران تعلق گرفت. تغییرات پروسه ثبت نام برای اولین بار در جشنواره چهلم مسافرآستانه در پاسخ به این سؤال که امسال شاهد چه تغییراتی در پروسه ثبت نام گروههای متقاضی حضور در جشنواره بودیم، اظهار داشت: پروسه ثبت نام گروه ها و ارزیابی آثار در این دوره برای نخستین بار بوسیله تلویزیون تئاتر ایران انجام شد؛ سامانه ای در سایت ایران تئاتر که بهره برداری از آن سبب ایجاد فرصتی مطلوب شد. در سالهای گذشته هنرمندان به زحمت بسیار می افتادند و به نتیجه دلخواه نمی رسیدند. آنها ناچار بودند چندین نسخه از اثر خودرا در قالب دی وی دی به دبیرخانه ارسال نمایند و سپس این دی وی دی ها میان هیات انتخاب توزیع می شد. فرمت تعدادی از آثار به شکلی بود که پخش نمی شد و دردسرهای مختلفی پیش می آمد. وی افزود: خوشبختانه در دوره چهلم از هنرمندان متقاضی شرکت در جشنواره تقاضا کردیم آثار خودرا روی تلویزیون تئاتر ایران بارگذاری کنند و هیات انتخاب نیز بوسیله همین سامانه به تماشای آثار پرداختند و ضمن رهایی از دردسرهای پیشین، توانستیم از تعداد بیشتری از هنرمندان درخواست نماییم که در هیات انتخاب حضور داشته باشند و همچون از توانایی، تجربه و دانش هنرمندان ساکن دیگر استانها که تا قبل از این بواسطه بعد مسافت امکان حضورشان در هیات انتخاب وجود نداشت بهره مند شدیم. بخش غیررقابتی میزبان حرفه ای هایی است که نیازی به رقابت ندارند مسافرآستانه در توضیح اینکه چه آثاری در بخش غیررقابتی صحنه ای چهلمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر روی صحنه خواهند رفت و در مورد دلیل وجود این بخش، اظهار داشت: بخش غیررقابتی با حضور کارهایی باارزش و آدم هایی باتجربه برگزار می شود. غیررقابتی بودن نه فقط به هیچ عنوان به مفهوم جنبی بودن و در حاشیه بودن نیست که آثار حاضر در این بخش چه به لحاظ موضوع، چه از نظر شیوه اجرا و چه از منظر کیفیت، از خاصیت های شاخص تری برخوردار می باشند و در حقیقت حرفه ای هایی هستند که نیازی به رقابت ندارند و اگر در بخش رقابتی باشند فرصت دیده شدن را از دیگران خواهند گرفت. آثار یا قبل از این اجرا شده اند یا کرونا اجازه اجرا به آنها نداده است وی در پاسخ به این سؤال مدقق که پرسید چه تعداد از آثار حاضر در جشنواره تولید تازه اند و چه تعدادشان در طول سال اجرای عمومی را پشت سر گذاشته اند، اظهار داشت: بنای جشنواره بر این بوده است که برآیند تولیدات تئاتری سال قبل کشور باشد. تولیداتی که اجرا شده، در برخورد با تماشاگر قرار گرفته و امتحان خودرا پس داده اند و الان در جشنواره دیده می شوند. اما در این میان هم پارسال و هم امسال، آثاری بودند که بااینکه تولید شده بودند و حتی نوبت اجرا داشتند اما بواسطه تعطیلی های مکرر سالن های نمایشی در پی شیوع کرونا، فرصتی برای اجرای عمومی نیافتند و ما برای محروم نشدن آنها از حضور در جشنواره، بعد از انتشار فراخوان، طی اطلاعیه ای اعلام کردیم که این آثار نیز می توانند متقاضی حضور در جشنواره شوند. دبیر جشنواره تئاتر فجر اشاره کرد: تولیدات تازه ای که کرونا اجازه اجرای عمومی به آنها نداده است در جشنواره حضور دارند وگرنه این آثار نیز به قصد اجرای عمومی و نه فقط برای حضور در جشنواره تولید شده اند. حذف مسابقه بین الملل/ حضور کشورهای همسایه در کنار اروپاییان وی درباره بخش بین الملل چهلمین جشنواره تئاتر فجر هم توضیح داد: لیست نهایی آثار حاضر در این بخش به زودی طی جلسه ای نهایی خواهد شد. ما در این بخش، نخست شاهد تقاضای ۴۰ اثر از کشورهای مختلف بودیم اما در ادامه با گسترش سویه اومیکرون تعدادی از متقاضیان خصوصاً در کشورهای اروپایی، ضمن عذرخواهی از نبود شرایط لازم برای سفر گفتند. در جشنواره چهلم تمرکزمان را بیشتر بر کشورهای منطقه همچون تاجیکستان بعنوان میهمان ویژه گذاشتیم ضمن اینکه شاهد حضور آثاری از کشورهای اروپایی هم خواهیم بود مسافرآستانه افزود: طبق نظر شورای سیاستگذاری جشنواره، ما سالهای سال است که اهمیت لازم را به تئاتر کشورهای منطقه که با آنها مراوده سیاسی، اقتصادی و... داریم، نداده ایم و در این میان مراوده فرهنگی بلاتکلیف مانده است و هرچند این، به آن معنا نیست که در جشنواره چهلم کشورهای اروپایی و صاحب نام در عرصه تئاتر را نادیده گرفته ایم اما تمرکزمان را بیشتر بر کشورهای منطقه همچون تاجیکستان بعنوان میهمان ویژه گذاشتیم ضمن اینکه شاهد حضور آثاری از کشورهای اروپایی هم خواهیم بود که نام شان پس از بررسی نهایی اعلام می شود. وی همین طور توضیح داد که عنوان «مسابقه» از این بخش برداشته شده است و از آن بعنوان بخش تئاتر ملل یاد کرد. آثاری به یاد سردار شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی مسافرآستانه همین طور توضیح داد که بااینکه مانند سال قبل بخشی جداگانه به نام سردار شهید، سپهبد حاج قاسم سلیمانی در جشنواره تئاتر فجر برگزار نمی گردد اما آثاری شایسته با این مساله در جشنواره حضور دارند. وی عنوان کرد: ما هم هنگام انتخاب آثار با نمایش هایی با این مساله مواجه شدیم و هم من در اختتامیه جشنواره «سردار آسمانی» با استفاده از اختیارات خود بعنوان دبیر جشنواره، مبادرت به دعوت از چند اثر شایسته با این مساله کردم که شاهد اجرایشان در جشنواره تئاتر فجر خواهیم بود. حضور در چهلمین جشنواره تئاتر فجر تنها با ارائه کارت واکسیناسیون مسافرآستانه در مورد چگونگی حضور در چهلمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر برای اهالی رسانه و مخاطبان نیز توضیح داد: چه اهالی رسانه و چه دیگر مخاطبان تنها با ارائه کارت واکسیناسیون می توانند در چهلمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر حضور داشته باشند. باتوجه به تورم موجود، اضافه شدن مجدد بخش بین الملل به جشنواره در قیاس با سال گذشته، برگزاری کارگاه ها، اقدام جشنواره برای ضبط تاریخ شفاهی و... بودجه جشنواره چهلم ۹ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است وی با تکیه بر این که برگزارکنندگان جشنواره در هر شرایطی تابع دستورات ستاد ملی مقابله با کرونا هستند، افزود: باتوجه به ظرفیت محدود سالن های نمایشی، تقاضای ما از عزیزانی که احیانا به علت محدودیت ظرفیت موفق به حضور نمی شوند پیگیری این رویداد بوسیله تلویزیون تئاتر ایران است. وی ضمن اشاره به استفاده از ظرفیت بنیاد رودکی شامل تالار وحدت و تالار حافظ و مجموعه های تئاتر شهر و ایرانشهر و سالن های سنگلج و مولوی در چهلمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر از پهنه رودکی، محوطه مجموعه تئاتر شهر و خانه هنرمندان بعنوان مکان های اجرائی نمایش های خیابانی نام برد. کارگاه «از ایده تا اجرا» در جشنواره چهلم مسافرآستانه در توضیح کارگاه های آموزشی که در چهلمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر برگزار می شود، اظهار داشت: کارگاه آموزشی «از ایده تا اجرا» توسط یکی از کارگردان مشهور فرانسوی، برگزار می گردد. البته ظرفیت این کارگاه محدود و حضور در آن نیازمند ثبت نام است و محصول نهایی آن در ایام پایانی جشنواره روی صحنه می رود. تلاش برای ثبت تاریخ شفاهی ۳۹ دوره گذشته جشنواره تئاتر فجر دبیر چهلمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر در پاسخ به این سؤال که اگر از او بخواهند دستاورد ۳۹ دوره گذشته این رویداد برای تئاتر استانها را تشریح کند به چه نکته ای اشاره خواهد کرد، اظهار داشت: به عقیده من که آشنایی نزدیکی با خیلی از اهالی تئاتر استانها دارم قسمتی از استعدادهای درخشان تئاتر استانها، تشویق شدن شان به تحصیلات عالیه و شور و عشق شان به تئاتر، دستاورد جشنواره ها و نه فقط جشنواره تئاتر فجر است. از همین رو در چهلمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر، تولید بخش تاریخ شفاهی جشنواره را آغاز نموده ایم که شامل گفتگوهایی با دست اندرکاران و همچون دبیران دوره های پیشین است. تاریخی شفاهی که امیدواریم حاصل آن بصورت مکتوب نیز منتشر شود. قول وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای تامین بودجه جشنواره تئاتر فجر او در آخر برنامه در پاسخ به این سؤال مدقق که به بودجه ۵ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومانی سی ونهمین جشنواره تئاتر فجر اشاره نمود و از بودجه چهلمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر پرسید، اظهار داشت: باتوجه به تورم موجود، اضافه شدن مجدد بخش بین الملل به جشنواره در قیاس با سال گذشته، برگزاری کارگاه ها، اقدام جشنواره برای ضبط تاریخ شفاهی و... بودجه جشنواره چهلم ۹ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است. مسافرآستانه همین طور توضیح داد که این رقم در معاونت امور هنری وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی مصوب شده است و وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی نیز برای تامین آن قول حمایت همه جانبه داده است. چهلمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر از ۱۴ تا ۲۶ بهمن ماه به دبیری حسین مسافرآستانه برگزار می گردد.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب