در جشنواره عمار مطرح شد؛
همه ژانرها در سینما می تواند دینی باشد
حسن رحیم پور ازغدی در نشست سینمای تمدن ساز در جشنواره فیلم عمار بیان کرد فیلم هایی که راستای رشد معنوی انسان ایجاد می شود سینما را تبدیل به معبد می کند.
به گزارش مجله سرگرمی به نقل از مهر، نشست «سینمای تمدن ساز» از سلسله نشست های جشنواره فیلم عمار با حضور حسن رحیم پور ازغدی عصر امروز یکشنبه ۱۹ دیماه در محل برگزاری این جشنواره در سینما فلسطین تهران برگزار گردید.
در ابتدای این نشست رحیم پور ازغدی اظهار داشت: زمانی از نسبت سینما و تمدن سازی بحث می شود میتوان از مولفه های مختلف استفاده نمود. چه تمدن هایی چه سینماهایی را تقویت و چه سینماهایی را تضعیف می کنند؟ عنصری که بر ظرفیت تمدن سازی هنر و بخصوص سینما اثر می گذارد قوه تخیل، شخصیت سازی و الگوسازی است. همه بخش های سینما موثر در شخصیت پردازی هستند و از راه آن بر افکار و اخلاق عمومی تأثیر می گذارند. بنابراین سینما امروز در تمدن سازی موثر است.
وی افزود: تمدن یک بخش سخت افزاری دارد و نباید فراموش کرد که مخاطبش انسان است و سینما با مخاطب مربوط است. مخاطب انسان دین است و مخاطب دین انسان است و هرچه که با افکار، اخلاق و انسانیت انسان سروکار دارد با دین هم سروکار دارد. هر کدام از هنرها که انسانیت را تقویت کند دینی است و سینمای دینی را از آثار و فلسفه پشت آنها میتوان شناسایی کرد.
راحت ترین معیار درجه بندی سینمای دینی چیست؟
این کارشناس فرهنگی افزود: یک عده سینمای دینی را سینمای عدالت خواه، عده ای سینمای معنوی و عده ای سینمای سرگرمی می دانند. راحت ترین معیار برای درجه بندی سینمای دینی و دینی تر توجه به خروجی یک اثر هنری و تأثیر آن بر مخاطب است. اگر اثر بر مخاطب او را به معیارهای دینی نزدیک کند، به همان اندازه دینی است و هرچه دورتر کند سینمای غیردینی. اگر یک اثر هنری معنویت و اخلاقیات را در مقوله های مختلف، به این عقیده و سبک زندگی فرد نزدیک کند، یک اثر دینی است و اگر از چنین ارزش هایی دور کند یک اثر غیردینی است.
رحیم پور ازغدی تصریح کرد: نمی توان گفت سینمای دینی یک ژانر خاصی است بلکه همه ژانرها می تواند دینی یا غیردینی باشد. قوه خیال واسطه بین عقل و حس است که خداوند در اختیار انسان گذاشته است که انسان آنرا در اختیار شیطان می گذارد و یا در اختیار فرشتگان می گذارد. در این میان تاکید می کنم همه ژانرهای سینمایی همچون پلیسی، تخیلی، عشقی، جنگی و … می توانند سینمای دینی یا غیردینی باشد. حتی سینمای زرد و سیاه هم در این دسته بندی قرار دارند. حتی سرگرمی هم در همین راستا قرار دارد، اگر تولیدات سینما در جهت رشد معنوی انسان باشد سینما تبدیل به معبد می شود.
وی تاکید کرد: همه هنرمندان باید پاسخگو باشند که چه می خواهند بگویند و چگونه می خواهند آنرا بگویند. هم ظرف و هم مظروف مهم می باشد، اگر ظرف درست نباشد سینما نیست و اگر مظروف درست نباشد دینی نیست. نباید فراموش کرد که سینمای مسلمانی و دینی هم مراتبی دارد که باید به آن توجه کرد. بعضی می گویند سینما خاکستری است اما خودشان سیاه یا سفید می سازند. فقط جای قهرمان و ضدقهرمان عوض شده است.
همه فیلمها ایدئولوژیک هستند
وی توضیح داد: همه فیلمها ایدئولوژیک هستند، هیچ سینمای بی طرفی وجود ندارد و همه آثار سراسر پیام است. در این سال ها فیلمهای انقلابی را مسخره کردند و گفتند سینما هنر است و نباید ایدئولوژی داشته باشد.
رحیم پور ازغدی اضافه کرد: می گویند وقتی زمان و مکان داستان را شرح می دهید، باید مضمون این که چه کسی باید قهرمان باشد را در ذهن داشته باشید، در همین راستا صفات خوب و مخاطب پسند را برای شخصیت در نظر بگیرید، اما شرایط را بگونه ای می چینید که این مخاطب مجبور به آدم کشی می شود. اینجاست که تفاوت میان خوب و بد مشخص نمی گردد.
وی تاکید کرد: در سینمای اسلامی چهارتا صفت خوب نمی تواند قتل را توجیه کند، چون که قتل ذاتاً بد است. آمریکا با سینما تفکرات مخاطب جهانی را تغییر داده و مذهبی ترین افراد یا کسانی که برای کشورشان می جنگند را قاتل و قاتلان را قهرمان نشان داده است. این قاسم سلیمانی بود که نشان داد اینها چه کسانی هستند.
رحیم پور ازغدی در انتها اظهار داشت: شهید سلیمانی به من می گفت فیلم از پشت جبهه های انگلیس و آمریکا از راه نفوذی های خود به پشت جبهه آنها داریم. حتی سربازان آمریکایی از ترس شان پوشک بزرگسال می گذراند! بنابراین آنها نمی توانند روی زمین با ما بجنگند. آمریکایی ها بزرگترین تروریست های دنیا هستند که از راه سینما چهره خویش را تغییر می دهد. در نهایت باید بگویم که هدف فیلم همان هدف فیلمساز است و فیلمساز همان کارگردان، تهیه کننده و سناریست است.
منبع: مجله سرگرمی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب