رییس پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات:

جهاد دانشگاهی در تحلیل مسائل فرهنگی-اجتماعی همیشه پیشرو است

جهاد دانشگاهی در تحلیل مسائل فرهنگی-اجتماعی همیشه پیشرو است

به گزارش مجله سرگرمی رئیس پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره نقش جهاد دانشگاهی در حوزه فرهنگ و مسائل اجتماعی توضیح داد و این نهاد را یکی از الگوهای پیشگام در امور دانشجویی و فرهنگی دانست.


محمد سلگی - رئیس پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی - در دومین روز از نمایشگاه توانمندی ها و دستاوردهای جهاد دانشگاهی ۱۴۰۰ در این نمایشگاه حضور یافت و از این رویداد بازدید کرد.
رییس اسبق سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی در گفتگو با ایسنا، درباره دستاوردهای این سازمان در حوزه فرهنگ اظهار داشت: جهاد دانشگاهی در طول دهه های اخیر همواره در بخش فرهنگ همچون بخش خبر رسانی، پژوهشگاه های فرهنگی مانند فعالیتهای ایسپا (مرکز افکارسنجی)، فعالیتهای دانشجویی (امور در ارتباط با سازمان دانشجویان) مطالعات قرآنی، تولید متون و کتاب برای دانشجویان و... پیشگام بوده است.
سلگی با اشاره به اینکه جهاد در طول سالهای پس از انقلاب در زمینه فرهنگی و دانشجویی صاحب ابتکار و ایده بوده و در این حوزه اقدامات تحولی و تکاملی توام با رشد بوجود آورده است، توضیح داد: نهاد جهاد دانشگاهی نه دولتی است و نه کارمندی، ازاین رو همیشه زمینه ورود دانشجویان در آن وجود داشته است. بر همین مبنا اقداماتش همراه با نوآوری، خلاقیت و ابتکار و معطوف به هدف و کم هزینه است. جهاد در سالهای پس از انقلاب در دو حوزه فرهنگ و امور دانشجویی با ایده و خلاقیت پیشگام بوده و این فعالیت ها همیشه رو به جلو بوده است.
عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی درباره نمایشگاه دستاوردهای جهاد دانشگاهی هم بیان نمود: این نمایشگاه نمایانگر بروز و ظهور توانایی و اقدامات جهاد بوده است. جهاد در حوزه هایی که وارد می شود، به شکلی الگو شده و روشی خلق می کند. بازدید از این نمایشگاه که یک نمایشگاه تخصصی است و مخاطب خاص هم دارد، نوعی اغتنام برای علاقه مندان به فعالیتهای فرهنگی خصوصا فعالیتهای فرهنگی دانشجویی است.
سلگی ضمن اشاره به این که جهاد دانشگاهی در مورد پژوهشها و مطالعات فرهنگی و علوم انسانی یکی از فعالان این عرصه بوده است، اظهار داشت: این مطالعات به طور عام در همه شعب جهاد انجام شده و به صورت خاص در پژوهشگاه علوم انسانی و اجتماعی جهاد و پژوهشکده های دیگری که در واحدها هستند مانند پژوهشکده گردشگری مشهد انجام شده است. جهاد دانشگاهی مطالعات زیادی در حوزه فرهنگ انجام داده است؛ مانند مسائل هویتی، سبک زندگی، خانواده و... که پژوهش های نو و تازه ای بودند.
او اضافه کرد: همینطور جهاد در حوزه مسائل اجتماعی همچون سرمایه اجتماعی، مسائل خلقی مردم و... مطالعات زیادی انجام داده است؛ این پژوهشها در حوزه فرهنگی-اجتماعی با هدف شناسایی معضلات این حوزه ها، تحلیل و تبیین این معضلات و علت شناسی و ارائه راهکارهای برون رفت از این معضلات انجام شده است.
رییس پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تکیه بر این که جهاد برای رفع معضلات فرهنگی اجتماعی همیشه کوشیده است، اظهار داشت: جهاد در دودهه گذشته مطالعاتی درباره مسائل اجتماعی مختلفی مانند شبکه اجتماعی، رسانه، فضای مجازی، فرهنگ عامه مسایل دینی و مستئل فرهنگی اقوام از راه پیمایش و نظرسنجی ها ایسپا انجام داده است. همینطور در طول دوره های مختلف با نهادهایی همچون وزارت کشور در حوزه مسائل اجتماعی و وزارت ارشاد در حوزه مسائل فرهنگی -هنری به صورت سیستماتیک همکاری داشته است.
سلگی در انتها اظهار داشت: نکته حایز اهمیت این است که جهاد این پژوهشها و مطالعات را به صورت کتاب، گزارش های سیاستی یا مدیریتی برای مقامات و پاره ای از آنها را برای فهم عامه منتشر نموده است. ازاین رو جهاد دانشگاهی علیرغم بودجه و نیروی کمی که دارد، همیشه دستاوردهای مهمی داشته و برای فهم تحلیل مسائل فرهنگی و اجتماعی از راه پژوهش های فرهنگی یکی از نهادهای پیشرو است.



1400/10/08
12:24:09
5.0 / 5
476
تگهای خبر: تخصص , تولید , رسانه , زندگی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۳
NewsFun
newsfun.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مجله سرگرمی محفوظ است

مجله سرگرمی

سرگرمی و طنز