گزارش مجله سرگرمی؛

مطالبه فعالان فناور از رییس جمهور برای تعیین تکلیف معاونت علمی

مطالبه فعالان فناور از رییس جمهور برای تعیین تکلیف معاونت علمی

مجله سرگرمی: برخی فعالان و کارشناسان زیست بوم فناوری و نوآوری معتقدند که بلاتکلیفی در تعیین متولی معاونت علمی و فناوری در دولت سیزدهم، موجب تضعیف این زیست بوم خواهد شد.



به گزارش مجله سرگرمی به نقل از مهر، ۱۵ سال قبل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بعنوان متولی اصلی زیست بوم فناوری و نوآوری کشور تشکیل شد. این نهاد که باتوجه به تأکیدات مقام معظم رهبری در خصوص تحقق اقتصاد مقاومتی و اقتصاد دانش بنیان بنا نهاده شده، تحت نظر نهاد ریاست جمهوری فعالیت می کند.
طی این سالیان ۳ نفر سکانداری معاونت علمی و فناوری را برعهده داشته اند؛ نخستین معاون علمی و فناوری در دولت نهم، دکتر صادق واعظ زاده بود که ۳ سال ریاست این نهاد را بر عهده داشت. این دوره کوتاه ترین دوره ریاست در معاونت علمی بود. پس از آن در دولت دهم دکتر نسرین سلطانخواه صاحب مسند معاونت علمی به مدت ۴ سال (۱۳۸۸-۱۳۹۲) شد.
در این میان با روی کار آمدن دولت یازدهم در سال ۹۲، حسن روحانی رییس جمهور وقت دکتر سورنا ستاری را بعنوان یکی از جوان ترین اعضای کابینه دولت به سمت معاون علمی منصوب کرد؛ ستاری از مهرماه همان سال تا اختتام دولت دوازدهم، مسئولیت معاونت علمی را بر عهده داشته است و همین طور با وجود این که دولت سیزدهم با روی کار آمدن رئیسی از مرداد ماه شروع به کار کرده، ستاری همچنان باوجود عدم تمدید حکم در این مسند فعالیت می کند.
تأخیر دولت در تعیین متولی برای معاونت علمی و فناوری و یا تمدید حکم ستاری، علاوه بر این که گمانه زنی ها درباره گزینه های جایگزین و زمزمه های استعفای ستاری را شدت بخشیده است، زیست بوم نوآوری و فناوری کشور را نیز گرفتار بلاتکلیفی کرده به طوریکه برخی فعالان این عرصه حالا منتقد وضعیت موجود هستند.
از سوی دیگر کار رسانه ای نیز در این عرصه با مشکلاتی روبه رو شده است چونکه مسئولان بزرگترین و اثربخش ترین نهاد علمی در پاسخ به مطالبات رسانه ها در برهه ها و سوژه های مختلف از پاسخگویی شفاف سر باز می زنند و بلاتکلیفی در این عرصه را دلیل عدم پاسخگویی اعلام می کنند.
در این گزارش طی گفتگو با تعدادی از دست اندرکاران حوزه زیست بوم فناوری و نوآوری تأثیرات عدم تعیین سرنوشت متولی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری را جویا شدیم.
کارشناسان اکوسیستم فناوری از اثرات منفی بلاتکلیفی در با اهمیت ترین نهاد علمی می گویند
در همین راستا محمد یقطین مدیر یک شتابدهنده فناوری به خبرنگار مهر می گوید: بصورت کلی، بلاتکلیفی موجب معلق شدن خیلی از کارها می شود؛ چنین وضعیتی در معاونت علمی و فناوری موجب روی زمین ماندن خیلی از کارهای شرکتها می شود؛ این ۶ ماهی که معاونت علمی بلاتکلیف مانده، کارها در رده مدیریت کلان همانند قبل است اما در سطح کارشناسی به تعلیق درآمده است برای اینکه برخی مدیران تکلیف خودشان را نمی دانند.
وی ادامه می دهد: با این روند ذهنیت شرکتهای دانش بنیان مشغول و دغدغه مند خواهد شد و این مساله در روند کاری آنها تأثیرگذار است.
تعلیق جایگاه معاونت علمی در فصل حساس بودجه!
موسی الرضا ابوچناری از دیگر مدیران شتابدهنده های فعال در عرصه فناوری به خبرنگار مهر می گوید: بلاتکلیفی معاونت علمی بی تأثیر در جامعه علمی نیست؛ با توجه به این که تحولات در سایر بخش های دولت طی روی کار آمدن دولت سیزدهم شروع شده، بدین سبب لازم است که چنین موضوعی در معاونت علمی هم اتفاق بیافتد تا نسبت به برنامه زمانی سایر بخش های دولتی عقب نماند.
وی اضافه کرد: نظر ما بر این است که معاونت علمی تعیین تکلیف شود و این مساله در خصوص ابقا باشد یا این که فرد جدیدی این مسئولیت را برعهده بگیرد.
وی تاکید می کند: بطور قطع با وجود این که کارهای معاونت علمی ادامه دارد، بلاتکلیفی در چنین جایگاهی در کارهای شرکتهای دانش بنیان و اکوسیستم فناوری تأثیر گذار است چونکه تعیین تکلیف معاونت علمی و فناوری یکی از دغدغه فعالان دانش بنیان است.
ابوچناری با اشاره به این مطلب که در هر صورت لازم است معاونت علمی و فناوری برنامه ۴ ساله جدیدی مبتنی بر رویکرد های دولت سیزدهم داشته باشد تا اثرگذاری آن در پیشرفت شرکتهای دانش بنیان بیشتر شود، می افزاید: این برنامه کلان مشخص کننده مسیر حل مشکلات توسط نخبگان طی ۴ سال آینده است.
وی تصریح کرد: باتوجه به موضوع تدوین برنامه ۴ ساله، اگر معاونت علمی همگام با سایر ارگان ها نباشد خلاء ایجاد می شود و چشم انداز شرکتهای دانش بنیان را نیز تحت تأثیر قرار می دهد.
مدیر این شتابدهنده همین طور اشاره کرد: هر چه حکم معاون علمی دیرتر مشخص شود، تأثیر منفی روی ارتباط بین معاونت علمی، شرکتهای دانش بنیان و دستگاه های اجرائی می گذارد.
ابوچناری نیز در ادامه به یکی از مشکلاتی که با عدم تعیین تکلیف معاونت علمی نمایان می شود، اشاره نمود و اظهار داشت: حالا لایحه بودجه ۱۴۰۱ بسته شده و طبیعتاً این بودجه برمبنای برنامه های تحولی هر یک از ارگان هاست در حالی که هنوز این برنامه تحولی در معاونت علمی وجود ندارد.
وی اضافه کرد: حالا زمانی است که باید دانش بنیان ها در GDP تأثیر زیادی داشته باشند اما تأخیر در انتصاب معاون علمی در تضمین برنامه های تحولی و تأثیر در تولید ناخالص داخلی اختلال به وجود می آورد.

تاثیرپذری مسیر فناوری از تعیین تکلیف معاونت علمی
یکی دیگر از فعالان زیست بوم نوآوری در همین رابطه به مهر می گوید: امیدواریم هرچه سریعتر معاونت علمی و فناوری از این بلاتکلیفی در بیاید؛ خوشبختانه یا متأسفانه هنوز مشخص نیست که معاون علمی دکتر ستاری است یا فرد دیگری؟. اما تعجب ما این است که اگر تصمیم دولت بر ماندگاری ستاری است پس چرا حکمی برای وی صادر نمی شود؟
وی ادامه می دهد: این وضعیت خوبی نیست. ما توقع داشتیم معاونت علمی و فناوری سریع تر تعیین تکلیف می شد؛ اگر حکمی صادر شود متولی این حوزه با قدرت تر پیش می رود. این که مصلحت دولت در چیست که تا حالا سرنوشت معاونت علمی روشن نشده را نمی دانیم.
به گفته این فعال فناوری بلاتکلیفی فعلی موجب تضعیف زیست بوم نوآوری و فناوری در کشور می شود.
وی ابراز امیدواری کرد: با تعیین تکلیف سریع تر معاون علمی، شاهد تحرک بیش از پیش این نهاد زیرمجموعه ریاست جمهوری و بهره گیری از ظرفیت نخبگانی کشور باشیم.
به گزارش مجله سرگرمی به نقل از مهر، حالا با گذشت چند ماه از عمر دولت، مطالبه زیست بوم فناوری کشور برای تعیین سرنوشت متولی معاونت علمی و فناوری جدی تر از قبل شده است. مطالبه ای که تعجیل در صدور حکم تمدید یا جایگزین جدید را برای دولت ضروری می کند. امید می رود با تصمیم هر چه زودتر رییس جمهور برای این نهاد علمی، شاهد تحولات در حوزه تولید و تجاری سازی دانش بنیان ها و گام های محکم تر در راه رسیدن به اقتصاد دانش بنیان باشیم.


منبع:

1400/10/07
18:48:25
5.0 / 5
474
تگهای خبر: اجرا , تولید , دستگاه , رسانه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۲
NewsFun
newsfun.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مجله سرگرمی محفوظ است

مجله سرگرمی

سرگرمی و طنز