معاون حقوقی مركز ملی فضای مجازی:

مسئولیت سامانه ها و پلت فرم ها مطلقا صفر نیست

مسئولیت سامانه ها و پلت فرم ها مطلقا صفر نیست

مجله سرگرمی: امیر خوراکیان بیان کرد هیچوقت مسئولیت سامانه ها و پلت فرم ها صفر نیست برای اینکه محتوای مجرمانه مشخص است اما محتوایی که ظاهرش مجرمانه نیست ولی حقی از این طریق ضایع شده باشد، قابل پیگیریست.



به گزارش مجله سرگرمی به نقل از روابط عمومی برنامه، امیر خوراکیان معاون حقوقی و امور مجلس مرکز ملی فضای مجازی در برنامه «در انتهای الوند» که بامداد یکشنبه ۱۴ آذرماه از شبکه دوم سیما پخش گردید، درباره خدماتی که برمبنای اصطلاح «وب ۱» توزیع می شد، اظهار داشت: تا آن زمان که این خدمات توزیع می شد، مسئولیت محتوا برعهده مسئول آن سامانه ها. یا پلت فرم بود اما با آمدن وب ۲ این مساله بحث برانگیز شد که چقدر سامانه ها درباره محتوا مسئولیت دارند و چقدر کاربران که بعنوان کسانی که نقش بارگذاری محتوا را ایفا می کنند، مسئول هستند.
وی اضافه کرد: یک دسته بندی داریم که بر طبق آن نقش پلت فرم در تولید محتوا در میزان مسئولیت تعیین کننده است. یعنی هرچقدر صاحب پلت فرم تولیدات داشته باشد، خودش مسئولیت محتوا را برعهده دارد. اما اگر کاربری بتواند محتوایی را روی پلت فرم منتشر کند، به همان میزان مسئولیت صاحب پلت فرم کمتر می شود و مسئولیت آن به منتشر کننده برمی گردد.
معاون حقوقی و امور مجلس مرکز ملی فضای مجازی افزود: این مسئله در جلسه ۳۶ تا ۴۰ شورای عالی فضای مجازی در ذیل سند جامع ساماندهی پیامرسان های اجتماعی برای اولین بار مورد تاکید قرار گرفت و تصریح شد. قوه قضائیه موظف شد بر طبق این مطلب بخشنامه ای را تهیه نماید.
خوراکیان درباره این بخشنامه توضیح داد: در آن تصریح شده که در سامانه هایی که کاربران خودشان محتوا منتشر می کنند، مسئولیت مستقیم با منتشر کننده محتواست. البته دو تا سه شرط هست که باید صاحب پلت فرم رعایت کند، بطورمثال اطلاعات کاربران را حفظ کند که قابل بررسی باشد یا در صورت لزوم با مراجع قضایی همکاری کند که اگر محتوا نامناسب بود، قابل پیگیری باشد و تدابیر لازم را برای جلوگیری از انتشار چنین محتواهایی داشته باشند. ما در موارد خاص به این مصوبه شورای عالی فضای مجازی و بخشنامه قوه قضائیه، استناد داشتیم. گروهی نیز محتوای تولیدی از جای دیگر را منتشر می کنند که آنها به نسبت مسئول هستند و دقیقاً ملاک اصلی، نقش در تولید و توزیع محتواست.
وی افزود: هیچوقت مسئولیت سامانه ها و پلت فرم ها مطلقاً صفر نیست برای اینکه محتوای مجرمانه مشخص است اما درباره محتوایی که ظاهرش مجرمانه نیست ولی حقی از این طریق ضایع شده باشد، قابل پیگیریست. پس پیش از ورود قوه قضائیه، سامانه ها و برخی دستگاه های اجرائی کشور مشخصاً مانند وزارت ارشاد و صدا و سیما در زمینه صوت و تصویر فراگیر مسئولیت دارند.
معاون حقوقی و امور مجلس مرکز ملی فضای مجازی اظهار داشت: وقتی جرمی صورت می گیرد، دیگر مسئله در اختیار قوه قضائیه است. محتوای مجرمانه در اختیار پلت فرم نیست که بگوییم هر پلت فرم به سلیقه خود محتوایی را مجرمانه بداند یا نداند. این محتوا توسط کارگروه مصادیق مجرمانه قوه قضائیه که مسئولان و وزرای مربوطه عضو آن هستند تشخیص داده می شود. در قانون، برخی موارد تصویب شده و برخی موارد نیز در ادامه پیش می آید که این را کارگروه مشخص و به همه ابلاغ می کند.
وی اضافه کرد: در زمینه مصادیق مجرمانه مشخص، مشکلی نداریم و بیشتر مشکل درباره محتوایی است که ظاهر مجرمانه ندارد. بعنوان نمونه درباره اتفاق اخیر، آگهی ظاهر مجرمانه نداشت اما مقام انتظامی ممکنست مراجعه و بررسی نموده باشد و ببیند ذیل این آگهی عادی، جرمی درحال وقوع است. بیشتر مشکل ما در این بخش است وگرنه تمام مصادیق روشن مجرمانه را پلت فرم ها دقت دارند و توجیه شدند. در سالهای اخیر امکانات فنی به کار گرفتند و بسیار کم پیش می آید که چنین اتفاقی رخ دهد.
خوراکیان درباره سند ساماندهی پیامرسان های اجتماعی عنوان کرد: در سالهای اخیر در سند ساماندهی پیامرسان های اجتماعی، در سند اخبار جعلی و کذب که در شورای عالی فضای مجازی به تصویب رسیده و نیز باتوجه به بخشنامه های مصوب قوه قضائیه مشکلی نداریم.
وی افزود: با احترام به همه قضات، دانش برخی قضات یک مسئله است. تحولات فضای مجازی زیاد است و پلتفرمی که خودش تولید و توزیع محتوا می کند و یا پلتفرمی که کاربر روی آن محتوی منتشر می کند، مورد توجه قرار نمی گیرد. این درخواست مطرح شده که نهادی تخصصی به جرائم این بخش رسیدگی کند اما در قوه قضائیه در این زمینه موانع قانونی وجود دارد. در قوه قضائیه در کوشش برای حل این مسئله هستند و همه بر وجود نهادی تخصصی در این زمینه تاکید دارند.
خوراکیان در آخر اظهار داشت: بحث این است که یکی از کمیسیون های مرکز فضای مجازی این مقررات را تبیین کند، بوسیله مجلس ضمانت قانونی داشته باشد و ما بتوانیم قاعده گذاری های لازم را در این عرصه داشته باشیم. اینطور این قوانین برای قاضی قابل استناد است. ما در عین حال که بر محتوا نظارت می نماییم نباید قدرت رقابت را از خدمات داخلی در مقابل خدمات خارجی بگیریم.
برنامه تلویزیونی «در انتهای الوند» شنبه تا چهارشنبه هر هفته به تهیه کنندگی امیرحسین آذر، کارگردانی مسعود مرعشی و با اجرای مجید یحیایی، حامد مهربانی، غزاله کفاش طلب، فرشته علیپور و پدرام ابدان ساعت ۷ بامداد روی آنتن شبکه دو سیما می رود.

1400/09/14
22:42:17
5.0 / 5
546
تگهای خبر: اجرا , تخصص , تلویزیون , تولید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
NewsFun
newsfun.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مجله سرگرمی محفوظ است

مجله سرگرمی

سرگرمی و طنز