كارگردان برنامه با مهر مطرح كرد؛

فضای متفاوت محاكات رمضانی

فضای متفاوت محاكات رمضانی

مجله سرگرمی: مریم نوابی نژاد کارگردان و سوژه پرداز برنامه محاکات درباره قسمت های ویژه این برنامه برای فضای ماه رمضان توضیحاتی ارائه نمود.



مریم نوابی نژاد طراح، سوژه پرداز و کارگردان مسابقه «محاکات» که در روزهای نوروز ۱۴۰۰ روی آنتن شبکه دو سیما رفت، درباره این برنامه به خبرنگار مهر بیان کرد: خدا را شکر از این برنامه استقبال خوبی شد و بازخوردهای زیادی داشتیم که عده ای بصورت خانوادگی آنرا در تعطیلات دیده بودند.
وی افزود: «محاکات» در ابتدای ماه رمضان باردیگر به آنتن برمی گردد و این دفعه مخاطبان قصه های مردم عادی را می شنوند. در نوروز فکر کردیم مردم بیشتر دوست دارند قصه چهره های شناخته شده را بشنوند اما در ماه رمضان رویکرد برنامه قصه های مردمی است که به نظرم خیلی هم شنیدنی است و فضای متفاوتی دارد.
خروجی «محاکات» نوروزی؛ یک رمان و یک فیلمنامه
او که قبل از این کارگردانی «هزار داستان» را برعهده داشته است، درباره خروجی «محاکات» عنوان کرد: از دل این قصه ها که در نوروز پخش گردید دو داستان برای رمان و فیلمنامه به دست آمد و این داستان ها به دو تیم سپرده می شود که آنها را به سرانجام برسانند.

نوابی نژاد درباره چگونگی انتخاب این داستان ها نیز توضیح داد: برای انتخاب قصه ای که به این مرحله برسد از دل ۱۳ داستان دو اثر برگزیده شد که توسط رای هایی که داوران در هر برنامه در پاکت می گذاشتند صورت گرفت. در برنامه سه کارشناس ثابت داشتیم و در هر قسمت کارشناس و داور میهمان هم حضور داشت که از مجموعه آرا و امتیازات همه داوران داستان و فیلمنامه نهایی برگزیده شد. برای ماه رمضان هم انتخاب ها تا چهار اثر افزایش می یابد و بر طبق ۳۰ شب ۲ اثر برای رمان و ۲ اثر هم برای فیلمنامه انتخاب می شود تا برنامه خروجی هم داشته باشد.
وی درباره ایده این برنامه به مشورت با محمدرضا شهیدی فر اشاره نمود و اظهار داشت: من همیشه در گفتگوهایی که با آقای شهیدی فر داشتم فکر می کردم چقدر خوب است که بتوان از دل این قصه ها فیلمنامه ای نوشته یا فیلمی ساخته شود. خود من سال ها در حوزه روزنامه نگاری اجتماعی و در حوزه های ادبی کار کرده ام و خیلی وقت ها می بینم برخی آثار قابلیت ساخت سینمایی دارند.
نمی خواستم گفتگو با این افراد تقلید از شیوه های همیشگی باشد
طراح و سوژه پرداز «محاکات» افزود: از طرفی نمی خواستم گفتگو با این افراد تقلید از روشی که همیشه یکی نشسته و یکی هم گوش کرده است، باشد. خواستم کاری کنم که به قصه التهاب بدهم و افراد برای شنیدنش کنجکاو شوند. قصه هایی که واقعاً جذابیت دارند و فراز و فرودهایشان زیاد است. برای همین این ساختار را در نظر گرفتیم و فکر کردیم فرم خیلی مهم می باشد.
نوابی نژاد درباره مدل تعریف کردن قصه ها به دور از فضای غم و تلخی که خاصیت برنامه است نیز تصریح کرد: در «هزار داستان» و «مکث» که برنامه های قبلی من بودند اگر تلخی هم داشت عاقبت آن خوش بود. بالاخره زندگی بدون بحران درنمی آید و اگر یکی بگوید خیلی موفق است بالاخره باید به ته دره برسد و بعد باردیگر بالا بیاید تا این موفقیت دیده شود.

کارگردان «محاکات» درباره اینکه چقدر خودش در روایت قصه ها نقش دارد، بیان کرد: من همه قصه ها را گوش می کنم و حتی درباره اینکه در بازه های زمانی ۱۰ دقیقه ای شرکت کننده چطور قصه خودرا آغاز نموده و به انتها برساند با او حرف می زنم. سوالات را با منصور ضابطیان مجری برنامه چک می کنم و محورهای کلی قصه هر میهمان را هم به داوران می گویم تا در جریان کلیت ماجرا باشند اما آنها از جزییات با خیر نیستند تا در حین تعریف قصه ها و تحت تاثیر شگفتی خودشان سوال بپرسند.
وی درباره داوران بخش رمضانی برنامه نیز عنوان کرد: رسول نجفیان، امیر شهاب رضویان و فلورا سام سه داور ثابت برنامه هستند اما در کنارش از منتقدان سینمایی، فیلمنامه نویسان و کارگردانان هم بهره گرفته ایم که بصورت گردشی در برنامه حضور دارند.
چند هزار قصه شنیده ام
نوابی نژاد درباره اینکه چگونه سوژه هایش را پیدا می کند نیز اظهار داشت: من در این سال ها چند هزار قصه شنیده ام، ۲۰ سال کار خبری کردم و در این سال ها پنج دوره «هزار داستان» و ۱۲۰ قسمت «مکث» را ساخته ام. راه های مختلفی را برای پیدا کردن این افراد طی می کنم از کاوشهای میدانی در انجمن ها و نهادها تا گفتگوهایی که در تاکسی و میان مردم صورت می گیرد و حتی خیلی ها خودشان با من تماس می گیرند و از راهی به دنبال افراد مورد نظر هستم که هر یک از این موضوع ها یک فرآیند دارد. بطور مثال بسیاری از برنامه ها از روی تیتر خبرها سوژه هایشان را پیدا می کنند درحالیکه من خودم دست به جستجو می زنم.

وی که قبل از این سوژه های برنامه «ماه عسل» را معرفی می کرد در پاسخ به اینکه در برنامه هایی مثل «هزار داستان» هنوز سایه «ماه عسل» دیده می شد اظهار داشت: سایه من بود که روی «ماه عسل» تاثیر گذاشته بود و آنها سوژه هایی بود که خود من معرفی می کردم. کاری که در مطبوعات بر عهده داشتم و دو بار جایزه بهترین گزارش جشنواره مطبوعات را گرفتم. من هنوز لیستی را که نخستین بار احسان علیخانی برای دعوت از میهمانان داد، دارم در آن فهرست همه مسئول و مدیر و همان میهمانان همیشگی بودند و شاید فقط یک نفر بود که در کما رفته بود یا قصه خاصی داشت ولی پس از آن من میهمانان خاص را به برنامه می آوردم.
نوابی نژاد در آخر در پاسخ به اینکه تا چه زمانی به دنبال ساخت برنامه بر طبق این قصه ها خواهد بود، اظهار داشت: برخی به من می گویند چرا این قدر قصه اجتماعی روایت می کنی؟ مثل اینکه به یک نقاش بگویند چرا این همه طرح می کشی؟ یا به یک نویسنده بگویند، چرا کتاب می نویسی؟ خب این تخصص من است و اگر این کار در سواد و ذهن و نگاهت نباشد طبیعتاً مثل دیگرانی که ادای این کارها را در می آورند باید ژانرم را عوض می کردم و مثلاً مسابقه اطلاعات عمومی یا استعدادیابی می ساختم.


منبع:

1400/01/22
13:04:44
5.0 / 5
637
تگهای خبر: اجرا , تخصص , جشنواره , زندگی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۳
NewsFun
newsfun.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مجله سرگرمی محفوظ است

مجله سرگرمی

سرگرمی و طنز