یك پژوهشگر با مهر مطرح كرد؛

كاهش خلاقیت در موسیقی ایرانی

كاهش خلاقیت در موسیقی ایرانی

مجله سرگرمی: یکی از پژوهشگران و نویسندگان حوزه موسیقی از انتشار کتابی در حوزه آموزش نوازندگی تار و سه تار بر طبق متدها و مولفه های آموزشی متناسب با خلاقیت افراد سخن گفت.



به گزارش مجله سرگرمی به نقل از مهر، کتاب آموزش عمومی تار و سه تار نوازی برمبنای اهداف و سلائق (جلد ۱ مبانی) تألیف سید محمد امین میراحمدی منتشر گردید.
مؤلف این کتاب قبل از این کتاب های جویبار جوشنده و جانمایه را به رشته‌ی تحریر درآورده بود در متنی به بهانه انتشار این کتاب نوشته است: کتاب آموزش عمومی مسیری اصولی و جذاب برای یادگیری تار و سه تار نوازی است و می تواند مقدمه ای خوب باشد برای آثار جدید تر مانند ردیف میرزاعبدالله، ردیف دوره‌ی عالی استاد شهنازی، آثار استاد نیداود (جویبار جوشنده) و آثار جدید (جانمایه) باشد. این کتاب که جلد دوم آن در سال ۱۴۰۰ منتشر خواهد شد دارای سه بخش اصلی است، مبانی تار و سهتار نوازی، احتمالات انگشتگذاری، مهارت های نوازندگی.
در بخش مبانی، اصول نواختن (اکُل)، اجزای ساز، پرده بندی آن به روشی گویا و جدید بیان شده. سپس طی پنج سطح ریتمخوانی، نتخوانی و آشنایی با پرده های ساز مطرح گردیده است. طبق این پنج سطح در کتاب دوم قطعات متنوعی نت نگاری شده و علاقه مندان می توانند برمبنای سلیقه‌ی خود قطعاتی را انتخاب کنند.
در بخش احتمالات انگشت گذاری که پشتوانه‌ی پژوهشی هم دارد احتمالات اصلی انگشت گذاری ساز تار و سه تار بازشناسی شده و برای تقویت آنها ۵۴۳ تمرین طراحی شده که نوازندگان با نواختن این تمرینات تسلط خوبی روی ساز پیدا می کنند.
بخش سوم مربوط به مهارت ها و تکنیک های نوازندگی است که تکنیک هایی مانند درّاب، تکریز، ریز، اشاره، تکیه که عدد آن به ۲۱ مورد می رسد تعریف شدند و برای هر کدام زیر مجموعه ای تعریف شده و تمریناتی برای تقویت آنها طراحی شده است.
امروز شاهد روش های سطحی و جریان های بدون پشتوانه در فضای مجازی هستیم که فقط با جذابیت آموزش موسیقی را پیش می برند و اصول در آنها ضعیف است و از سویی جریان های آموزش آکادمیک هم که اصول دارند جذابیت لازم را ندارند و معمولاً به متدهای قدیمی غیر جذاب متکی هستند که در این مدل هم آفت دل زدگی نصیب هنرجو می شود این کتاب و روش مسیری را جستجو می کند که اصول آموزشی و جذابیت هر دو در کنار هم برای علاقه مندان مطرح شوند.
این کتاب در قطع رحلی در ۲۰۷ صفجه با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سرمایه گذاری مؤلف به چاپ رسیده است.


منبع:

1399/10/30
22:32:17
0.0 / 5
724
تگهای خبر: زندگی , فرهنگ , كتاب , موسیقی
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۲
NewsFun
newsfun.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مجله سرگرمی محفوظ است

مجله سرگرمی

سرگرمی و طنز