هفت روز سیما در مهر؛

توفیق حبیب و چالش عبور از سیمرغ

توفیق حبیب و چالش عبور از سیمرغ

مجله سرگرمی: درخشش هوتن شكیبا در فوق لیسانسه ها، اطلاع رسانی ناقص و پرابهام تلویزیونی ها درباره بازگشت دورهمی و آشتی جدی تر سیما با شبكه نمایش خانگی از مهمترین رویدادهای هفته است.



خبرگزاری مهر-گروه هنر-عطیه موذن: «هفت روز سیما» عنوان بسته خبری-تحلیلی ویژه ای است كه مقرر است هر پنجشنبه به بازخوانی اهم تحولات خبری در رابطه با متن و حاشیه تولیدات صداوسیما و اتفاقات پیرامونی آن در طول هر هفته بپردازد.
در این بسته خبری هفتگی در نظر داریم در كنار خبرهای رسمی فعالیت برنامه سازان و مدیران سیما، نیم نگاهی به حواشی رسانه ای و حتی شایعاتی كه به رغم غیررسمی بودن می توانند در اخبار در رابطه با سیما تأثیرگذار باشند هم داشته باشیم.
امروز پنجشنبه ۱۴ آذرماه می توانید با بیستمین بسته خبری «هفت روز سیما» در مرور مهمترین رویدادها و خبرهای تلویزیون و شبكه نمایش خانگی در هفته ای كه گذشت، با خبرگزاری مهر همراه شوید.
چهره؛ هوتن شكیبا در نقش حبیب «فوق لیسانسه ها»
هفته ای كه خواهد آمد، شب های پایانی پخش سریال «فوق لیسانسه ها» به كارگردانی سروش صحت در تلویزیون خواهد بود. مجموعه طنز و فانتزی ای كه در مدت پخش توانست تا حدی تلخكامی مردم را نسبت به آنچه پیش از این از سریال های تلویزیون دیده بودند بزداید و حالشان را خوب كند.
برخی از سكانس های «فوق لیسانسه ها» در همین مدت در شبكه های اجتماعی مكرر دیده شد و بخش عمده ای از این سكانس ها به هنرنمایی های هوتن شكیبا بازیگر نقش «حبیب» مربوط بود. یكی از این سكانس ها كه بازتاب بیشتری هم پیدا كرد شوخی او با دیالوگ مشهور نوید محمدزاده در فیلم های «ابد و یك روز» و «متری شیش و نیم» بود. دیالوگ هایی كه در این یكی دو سال كاربران زیادی در شبكه های اجتماعی اهتمام كردند در چارچوب دابسمش با آنها شوخی های مختلفی داشته باشند و حالا با تیزهوشی سروش صحت و در صورتیكه هنوز نسخه اصلی این دو فیلم از تلویزیون فرصت پخش پیدا نكرده است، از قاب جعبه جادو دیده می شود.
اما این دیالوگ ها تنها بهانه، برای نوشتن از بازی هوتن شكیبا در نقش حبیب در «فوق لیسانسه ها» نیست. وی در فصل سوم این سریال توانست حضور هنرمندانه تری ارائه كند و این توانمندی خودرا بیشتر به تصویر بكشد.

هوتن شكیبا بازیگر تئاتر است و طی یك دهه گذشته در حدود ۴۰ نمایش حضور داشته است و بنابراین بیشتر مخاطب تئاتری تهران او را می شناسد. با این وجود مهمترین حضور تلویزیونی او به مجموعه «كلاه قرمزی» برمی گردد و صداپیشگی كاراكتر «دیبی» در نقشی كه همه جملات و واژه ها را برعكس بیان می كند و برعكس می فهمد.
او البته در دهه ۹۰ چند فیلم سینمایی هم در چارچوب نقش مكمل و فرعی بازی كرد كه شاید بیشتر، حضور وی در «طبقه حساس» به كارگردانی كمال تبریزی به یاد مانده باشد.
پررنگ ترین و حدودا نخستین حضور جدی شكیبا به فصل اول و دوم «لیسانسه ها» در تلویزیون برمی گردد كه فضای جدیدی از طنز را هم برای مخاطبان تلویزیون رقم زد و موقعیت جدیدی را از حضور این بازیگر تئاتر در مدیوم تصویر به نمایش گذاشت.
شكیبا پس از این تجربه ها در یك تجربه تصویری جدی تر و در فضایی كاملا متفاوت در فیلم سینمایی «شبی كه ماه كامل شد» به كارگردانی نرگس آبیار به ایفای نقش پرداخت و در جایگاه كاراكتری پرچالش و جدی ظاهر شد. درخشش وی در این نقش توانست سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد را برایش به ارمغان بیاورد.
سیمرغی كه موجب شد بسیاری فكر كنند دیگر هوتن شكیبا به تلویزیون بازنمی گردد و پس از آن توفیق، مثل خیلی از بازیگرانی كه از تلویزیون و یا تئاتر در سینما درخشیدند و كمتر در مدیوم های اولیه خود ظاهر شدند در قاب تلویزیون دست نیافتنی خواهد شد. با این وجود هوتن شكیبا خیلی جدی تر و موفق تر به فصل سوم «لیسانسه ها» یعنی «فوق لیسانسه ها» بازگشت و این دفعه هنرمندی های بیشتری را در چارچوب یك نقش كمدی از خود نشان داد. او توانست جذابیت های بیشتری را به نقش خود اضافه كند و حتی دیالوگ هایش را به شكلی از آن خود كند كه هر آنچه از زاویه كاراكتر حبیب بیان و ارائه می شود، از آن خودش باشد.
البته فضای داستانی و موقعیت های سریال «فوق لیسانسه ها» كه كمی متفاوت تر از طنزهای معمول تلویزیون است، توانسته بستر جدیدی را برای بیشتر بازیگران این سریال ارائه كند كه خودرا به تصویر بكشند. حتی بازیگرانی كه سال ها در این عرصه كار كرده اند مثل بیژن بنفشه خواه هم توانسته اند یك دفعه دیگر تصویر هنرمندانه تری از خود عرضه كنند. با این وجود هوتن شكیبا جدای از این فضای فانتزی و نقش، جذابیت های زیادی را به كاراكتر «حبیب» اضافه كرد و بازگشتش به تلویزیون پس از دریافت سیمرغ چالشی برایش رقم زد كه برد باردیگر ای هم برای خودش و هم برای تلویزیون بود.
حاشیه هفته؛ دورهمی می آید یا نمی آید؟
برنامه «دورهمی» پس از تك قسمتی كه در نوروز ۹۸ پخش گردید، همزمان با بعضی از حاشیه ها و همین طور تغییر مدل اسپانسرینگ در تلویزیون، دیگر نتوانست به پخش برسد و تهیه كننده این برنامه تصمیم گرفت «شب نشینی» را با حضور مهران مدیری در شبكه نمایش خانگی بسازد. یك قسمت از این برنامه هم با حضور پیمان قاسم خانی ضبط شد. اما همزمان شایعه ای عنوان شد كه تلویزیون به دنبال شكایت از این برنامه است و برند این برنامه را به خود متعلق می داند.
بعد از مدتی خبرها حاكی از بازگشت این برنامه و مهران مدیری مجری محبوب آن به تلویزیون بود و بر طبق توئیتی كه مدیر روابط عمومی معاونت سیما منتشر نمود بسیاری به انتظار بازگشت «دورهمی» ماندند.
مدیر روابط عمومی معاونت سیما در این توئیت اعلام نموده بود « نسیم نشاط و سرگرمی باردیگر وزیدن گرفته است. شبكه نسیم با اتمام ماه محرم و صفر خودرا مهیای ماه ربیع كرده و نشاط، سرگرمی، یادها و مسابقات را در این #دورهمی تازه برای مخاطبانش به ارمغان آورده است.» هشتگ مورد استفاده او برای این توئیت، بسیاری را متوجه «دورهمی» كرد.
توئیتی كه البته برای رسانه ها بیشتر یك سوال تعجب ایجاد كرد و آن اینكه اگر اتفاقی قطعی است، چرا به صورت یك خبر رسمی منتشر نمی گردد و اگر رسمیت ندارد چرا در شبكه های اجتماعی انتشار یافته است؟
با این حال چندی بعد مصطفی احمدی تهیه كننده «دورهمی» در گفتگویی با خبرگزاری مهر خبر ساخت باردیگر «دورهمی» را رسماً تأیید و البته بازگشت آنرا به آذرماه موكول كرد. حالا دو هفته است از ماه آذر می گذرد و هنوز هیچ خبر قطعی درباره این برنامه مطرح نمی گردد.

روابط عمومی معاونت سیما هیچ اظهارنظر جدیدی مطرح نمی كند و تولید و پخش این برنامه همچنان بلاتكلیف مانده است. چند روز پیش نیز علی اكبر كاظمی قائم مقام شبكه نسیم درباره بازگشت «دورهمی» در پاسخ به پیگیری خبرنگار مهر اعلام كرد؛ «مجموعه ای از عوامل وجود دارد كه سبب شده حتمی بودن ساخت و پخش مجموعه «دورهمی» محقق نشود و ما نه می توانیم بگوییم این مجموعه پخش می شود و نه می توان گفت پخش نمی شود»
از طرف دیگر امیر وفایی نویسنده این مجموعه نیز در گفتگویی با خبرگزاری ایسنا نكاتی را بیان كرد كه پرونده این مجموعه را پیچیده تر از قبل كرد؛ «به نظر من «دورهمی» را می خواهند و در عین حال نمی خواهند. می خواهند، چون برندی برای خودش است، نمی خواهند هم، چون، انتقادی است. در صورتیكه در كشورهای جهان سوم و هشتم هم این برنامه ها تولید می شوند و كسی به خودش نمی گیرد. وقتی برای كاری زحمت كشیده شده باشد، تعصبی برای آن وجود دارد. وقتی می خواهند شاخ و برگ برنامه را بچینند، چوب خشكی از آن می ماند كه صرفا بگویند، ما «دورهمی» را هم داریم. «خندوانه» را هم داریم. فلان سریال را هم داریم. اگر قرار باشد این برنامه ها بو و رنگی نداشته باشند، نبودن آنها بهتر از بودنشان است.»
برنامه هایی چون «دورهمی» یا «خندوانه» برندهای تلویزیون است كه گاهی تصمیم گیری درباره آنها را از سطح یك شبكه فراتر برده است با این وجود این سرمایه ها، اعتباری را به ارمغان آورده است كه پخش آنها مخاطب زیادی را به تلویزیون جذب می كند و حتی تولید این برنامه ها بیشتر از اینكه بار مالی برای سازمان صداوسیما داشته باشد سود زیادی را از پیام های بازرگانی روانه صداوسیما می كند.
با این حال مهمتر از تولید چنین برنامه هایی نحوه اطلاع رسانی صداوسیما و معاونت سیما درباره این برنامه هاست كه هیچ گاه تكلیف مخاطب و رسانه ها را بطور قطعی مشخص نمی نماید.
اتفاق ویژه هفته؛ آشتی رسانه ملی با شبكه نمایش خانگی رسمی شد!
پیش از این در آیتم سینما در سیما از نقد سریال «مانكن» بعنوان یكی از مجموعه های شبكه نمایش خانگی در برنامه «هفت» بعنوان یك اتفاق ویژه نوشتیم؛ اتفاقی كه بااینكه چندان میسر نشد اما پیش درآمد خوبی برای پذیرفته شدن رسمی محصولات شبكه نمایش خانگی توسط تلویزیون بود. در هفته ای كه گذشت اما اتفاق جالب تری رخ داد كه گویا نگاه تلویزیون به شبكه نمایش خانگی جدی تر شده و رسمیت بیشتری به محصولات این حوزه بخشیده است.
روزنامه جام جم بعنوان رسانه ارگانی صداوسیما عكس جلد خودرا به حامد عنقا اختصاص داد و گفتگوی مفصلی با او ترتیب داد كه این روزها در مقام طراح، نویسنده و تهیه كننده سریال «آقازاده» در شبكه نمایش خانگی مشغول كار است. حامد عنقا بااینكه با نویسندگی «قلب یخی» جزو نخستین كسانی بود كه از ظرفیت شبكه نمایش خانگی سود برد با این وجود سال ها بود در این مدیوم كار نكرد و بیشتر به نگارش و تولید سریال برای شبكه های تلویزیونی مشغول شد.

او حالا مشغول تولید «آقازاده» است و طی هفته اخیر درباره این سریال نه تنها با روزنامه رسمی صداوسیما بلكه با برنامه رادیویی «صحنه» هم سخن گفت. او حتی بنا بود یكی از اصلی ترین مجریان تلویزیونی یعنی احسان علیخانی را هم بعنوان بازیگر این سریال به كار بگیرد كه در این برنامه رادیویی از چگونگی مذاكرات و دلیلهای علیخانی برای نبودش در این سریال هم سخنانی را بیان نمود.
بعد از او نیز بابك كایدان نویسنده دیگری بود كه این روزها با نگارش سریال «مانكن» در شبكه نمایش خانگی شناخته می شود و او هم در گفتگویی با برنامه رادیویی «صحنه» به پرسش های آرش ظلی پو درباره سریال غیرتلویزیونی خود پاسخ داد. مجموع این رویكردها نشان داده است كه گویا صداوسیما نگاه بازتری را نسبت به شبكه نمایش خانگی و تولیدات آن پیش گرفته است، رسانه ای كه پیش از این، محصولات خانگی را بعنوان رقبای خود تلقی می كرد و اهتمام می كرد هیچ جا اسمی از این محصولات برده نشود، حالا به دنبال مصاحبه با صاحبان و عوامل اصلی این تولیدات است و چه با نقد آثار و چه در حد معرفی نشان داده است كه هویت این آثار را به رسمیت شناخته است.
سینما در سیما؛ سهم ویژه «هزارتو» از تبلیغات تلویزیونی
این روزها چندین فیلم سینمایی مختلف روی پرده است كه تیزر بعضی از آنها هم در تلویزیون دیده می شود. تیزر یكی از این فیلم ها اما بطور مكرر از قاب سیما و شبكه های مختلف دیده و موجب ابهاماتی در ذهن مخاطبان سیما شده است.
پخش تیزرهای سینمایی از تلویزیون همیشه با واكنش ها و سوالاتی همراه بوده است كه بارها در همین بخش به آنها اشاره شده است. این تیزرها در بعضی موارد با چالش های فراوانی به پخش تلویزیونی رسیده اند و گلایه های خیلی از طرف صاحبان آثار را به دنبال داشته است و در چنین شرایطی كه بعضی از تیزرها از كمترین مزایای بهره مند می شوند یك تیزر سینمایی از نخستین فیلم یك كارگردان جوان به دفعات روی آنتن می رود.

به احتمال زیاد هیچ مخاطب تلویزیونی باقی نمانده است كه تبلیغ فیلم «هزارتو» و تیزر تلویزیونی آنرا ندیده باشد؛ فیلمی كه با نام اولیه «لابیرنت» شناخته می شد و با همین نام در جشنواره جهانی فیلم فجر رونمایی گردید اما در آستانه اكران عمومی نام آن به «هزارتو» (ترجمه فارسی لابیرنت) تغییر نمود. كارگردان این فیلم امیرحسین ترابی بعنوان یك فیلم اولی مطرح می شود و این نخستین تجربه سینمایی مستقل اوست. با این وجود تیزرهای مختلفی از این سینمایی روی آنتن رفته است.
در اختتام تیزر فیلم «هزارتو» نام یك كمپانی تبلیغاتی هم به چشم می خورد كه سرمایه گذار اصلی فیلم است و البته بیشتر از تهیه كنندگی فیلم بعنوان یك كمپانی صاحب نام در عرصه ساخت تیزرهای تلویزیونی شناخته می شود كه طبیعتا برای پخش تبلیغات محصولات مختلف طرف قرارداد با سازمان صداوسیما است. به نظر می آید حضور این شركت تبلیغاتی در مقام سرمایه گذار فیلم «هزارتو» می تواند یكی از مهمترین دلیلهای پخش مكرر تیزرهای این فیلم، آن هم بدون نگرانی مالی از طرف عوامل باشد!
پیشنهاد ویژه؛ سرگذشت زن ایرانی برای مبادله داعشی ها
تعداد مستندهایی كه ایرانیان درباره داعش و رنجی كه مردم سوریه در این چند سال برده اند زیاد نیست، اما از میان همین تعداد كم شاید فقط نام چند اثر را بتوان برد كه روایت هایی دراماتیك و تكان دهنده در این عرصه ساخته و یا روایت های جدیدی را ارائه كرده اند كه برای مخاطب حیرنت انگیز و متفاوت بوده است. از این نمونه ها می توان به آثاری از قبیل «زنانی با گوشواره های باروتی» از رضا فرهمند و یا « A۱۵۷» از بهروز نورانی پور یاد كرد.

مستند «ماهرخ» كه توسط مركز بسیج صداوسیما تهیه شده تابستان امسال در سوریه ضبط شده است و روایتی از سرگذشت زنی دارد كه چند سال از زندگی اش را در حال فرار از نیروهای داعشی گذرانده است.
این مستند به زندگی عجیب یك زن ایرانی می پردازد كه دور از خانواده خود در سوریه زندگی می كرد و پس از حمله نیروهای تكفیری به سوریه، مورد توجه آنها به عنوان یك اسیر ایرانی قابل مبادله قرار گرفت.
مستند «ماهرخ» به تهیه كنندگی سید رحیم هاشمی و كارگردانی محمدمهدی بهرامی نژاد ساخته شده است و اخیرا مراحل فنی آن اختتام یافته و در پخش تلویزیونی قرار گرفته است.
این مستند مقرر است برای اولین بار روز جمعه ۱۵ آذرماه ساعت ۲۱: ۳۰ از شبكه دو سیما پخش شود.


منبع:

1398/09/15
14:09:22
5.0 / 5
4286
تگهای خبر: تئاتر , تلویزیون , تولید , جشنواره
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۳
NewsFun
newsfun.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مجله سرگرمی محفوظ است

مجله سرگرمی

سرگرمی و طنز