با مستند سایه های بی خورشید ؛

مهرداد اسكویی بهترین كارگردان ایدفا شد

مهرداد اسكویی بهترین كارگردان ایدفا شد

به گزارش مجله سرگرمی جشنواره مستند ایدفا در حالی دیشب به كار خود خاتمه داد كه مستندسازان ایرانی یك شب به یادماندنی را پشت سر گذاشتند و سه جایزه این جشنواره را از آن خود كردند.



به گزارش مجله سرگرمی به نقل از ورایتی، در شب پایانی جشنواره مستند ایدفا مهرداد اسكویی مستند ساز ایرانی بعنوان برنده جایزه بهترین كارگردانی جشنواره انتخاب گردید.
در حالی كه وی این جایزه را برای فیلم مستند «سایه های بی خورشید» به دست آورد، هایدی حسن و پاتریشیا پرز فرناندز هم بعنوان برندگان ایدفا برای بهترین فیلم مستند انتخاب شدند.
«در نجوا» كه به صورت مشترك توسط این دو كارگردان ساخته شده درباره دوستی و آزادی است.
اعضای هیات داوران جشنواره این فیلم را اصیل و جادویی خواندند.
فیلم اسكویی یعنی «سایه های بی خورشید» كه با تمركز بر زنان جوانی ساخته شده كه برای قتل یك مرد در زندان هستند، هم از جانب هیات داوران تمجید شد.
آنها اعلام نمودند از این فیلم و سبك ارائه مبحث كه اسكویی با مهارت آنرا به استعاره ای از زندگی بدل كرده؛ تحت تأثیر قرار گرفته اند.
هیات داوران اضافه كرد: كارگردان در این مستند تصویرگر شخصیت هایی پیچیده و تراژیك است و داستان های اثرگذار آنها را در حالی روایت می كند كه مفاهیمی چون آزادی، امنیت و عشق به چالش كشیده می شوند.
این در حالی است كه فیلم اسكویی بعنوان فیلم افتتاحیه این دوره جشنواره فیلم مستند ایدفا انتخاب شده بود.
مستند «خلاف جهت عقربه های ساعت» ساخته جلال وفایی هم در بخش نیمه بلند بعنوان بهترین جشنواره انتخاب گردید.
در بخش مسابقه كودكان و نوجوانان هم جعفر نجفی با مستند ۳۰ دقیقه ای «آشو» بعنوان بهترین فیلم این بخش انتخاب گردید.
جایزه تدوین هم به ساندر ووس برای فیلم هلندی «پانك ها» اهدا شد كه ساخته ماسجا اومز است و نگاهی به گروهی از نوجوانان دارد كه می خواهند با مسایل درونی شان كنار بیایند. تدوین هوشیارانه و حساس این مستند از جانب هیات داوران با تمجید روبه رو شد و برای توازن بین دنیای درونی این نوجوانان و تلاش روزانه شان از تدوینگر تحسین شد. همین فیلم موفق به كسب جایزه فیلمبرداری جشنواره هم شد.
لوسی واكر فیلمساز بریتانیایی هم برای «انزوا» موفق به كسب جایزه فیلم اول شد. این فیلم درباره شرایط كاری كارگران سیاه در بریتانیا است.
جایزه یك عمر دستاورد هنری هم به مستندساز دانماركی یورگن لت رسید. او گفت مردم اغلب از من می پرسند چه عاملی مشوق من برای ادامه فیلم سازی است و من یك پاسخ ساده دارم؛ این كه نمی توانم توقف كنم.
وی در طول ۵۷ سال كار حدودا ۵۰ فیلم مستند ساخته است.
امسال سی و دومین دوره جشنواره فیلم مستند آمستردام برگزار گردید.

1398/09/07
12:16:47
5.0 / 5
4217
تگهای خبر: جشنواره , زندگی , فیلم , كارگردان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۱
NewsFun
newsfun.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مجله سرگرمی محفوظ است

مجله سرگرمی

سرگرمی و طنز