جهانگیری در نخستین جلسه ستاد هماهنگی و راهبری اجرای نقشه مهندسی فرهنگی كشور:

پیشبرد دستوری برنامه های فرهنگی به نتایج موفقی نمی رسد

پیشبرد دستوری برنامه های فرهنگی به نتایج موفقی نمی رسد

مجله سرگرمی: اولین جلسه ستاد هماهنگی و راهبری اجرای نقشه مهندسی فرهنگی كشور، عصر امروز(شنبه، 29 تیر) به ریاست معاون اول رئیس جمهور انجام شد و اسحاق جهانگیری در این نشست با اشاره به این كه نقشه مهندسی فرهنگی كشور بعد از بررسی در 33 جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید، اهمیت این سند را مورد تاكید قرار داد و اظهار داشت: مقام معظم رهبری نیز نسبت به اجرای این سند تاكید دارند و لازم است با پیگیری مجدانه، ستاد هماهنگی و راهبری اجرای نقشه مهندسی فرهنگی كشور را به ستادی كارآمد تبدیل نماییم.


به گزارش مجله سرگرمی به نقل از ایسنا، معاون اول رئیس جمهور با بیان این كه پیشبرد اهداف و برنامه های فرهنگی نیازمند وفاق ملی، مشاركت مردم و اجماع اندیشمندان و نخبگان فرهنگی كشور است، اشاره كرد: با عنایت به تلاش بیگانگان برای غلبه فرهنگی بر جامعه و نسل جوان كشور، نیازمند آن هستیم كه با مشاركت نخبگان فرهنگی، اجتماعی و دینی، برنامه ریزی دقیقی برای اجرای نقشه مهندسی فرهنگی كشور انجام دهیم.
جهانگیری با تاكید بر این كه پیشبرد برنامه های فرهنگی به صورت دستوری نتایج موفقی دربر نخواهد داشت، اشاره كرد: ستاد هماهنگی و راهبری اجرای نقشه مهندسی فرهنگی كشور به دنبال اجرای برنامه های فرهنگی بوسیله دستوری نیست بلكه در حقیقت پشتیبانی از برنامه های فرهنگی كشور را با اتكاء به نقش آحاد جامعه دنبال می كند.
معاون اول رئیس جمهور با تاكید بر لزوم استفاده از نظرات و دیدگاه های نخبگان و صاحب نظران فرهنگی كشور در روزآمدسازی نقشه مهندسی فرهنگی كشور، از دبیرخانه ستاد خواست، جزئیات این سند بطور كامل در اختیار همه صاحب نظران و جامعه قرار گیرد تا نظرات و نقدهای سازنده آنان بتواند به روزآمدسازی هرچه بهتر این سند كمك نماید.
او همینطور با اشاره به این كه لازمه تصویب طرح ها و پروژه های كلان كشور، برخورداری از پیوست اقتصادی و زیست محیطی است، اضافه كرد: لازم است دبیرخانه ستاد خاصیت های موردنظر خود برای پیوست فرهنگی طرح های كلان را با سازمان برنامه و بودجه مطرح كند تا از این به بعد پیوست فرهنگی نیز در طرح های كلان كشور مد نظر قرار گیرد.
جهانگیری، رصد تغییر و تحولات فرهنگی و اجتماعی كشور را همچون وظایف ستاد هماهنگی و راهبری اجرای نقشه مهندسی فرهنگی كشور برشمرد و گفت: اجرای این برنامه نیازمند كارگروهی ذیل دبیرخانه ستاد است تا به صورت مستمر تغییرات و تحولات فرهنگی و اجتماعی در كشور را رصد كند و نتایج آنرا گزارش دهد.
معاون اول رئیس جمهور مهمترین وظیفه ستاد هماهنگی و راهبری اجرای نقشه مهندسی فرهنگی كشور را تقسیم كار ملی و ایجاد هماهنگی برای اجرای نقشه مهندسی فرهنگی كشور در سطح ملی و استانی دانست و اشاره كرد: دبیرخانه ستاد با مشاركت دستگاه هایی نظیر وزارت كشور و سازمان برنامه و بودجه كه نقش موثری در برنامه های ملی دارند، می تواند ضمن جلوگیری از موازی كاری، زمینه مشاركت هرچه بیشتر استانداران و مردم سراسر كشور را در پیشبرد برنامه های ستاد فراهم آورند.
در این نشست كه وزرای علوم، تحقیقات و فناوری، ورزش و جوانان، فرهنگ و ارشاد اسلامی، سرپرست وزارت آموزش و پرورش، معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، رئیس شورای سیاست گذاری فرهنگی بین المللی نیز حضور داشتند، دكتر عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گزارشی از روند تدوین پیش نویس نقشه مهندسی فرهنگی در بیشتر از ۱۵۰ جلسه شورای مهندسی فرهنگی و بررسی و تصویب این سند در ۳۳ جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه كرد و اظهار داشت: این سند منطبق بر اصول و ارزش های اسلام، آرمان های انقلاب اسلامی، رهنمودهای امام خمینی(ره) رهبر كبیر انقلاب و مقام معظم رهبری و اسناد فرادستی مرتبط تدوین شده است.
دكتر عاملی با بیان این كه ریشه همه مسائل جدید به حوزه فرهنگ بازمی گردد و ریشه همه چاره ها، موفقیت ها و تعالی جامعه به حوزه فرهنگ مرتبط می شود، اضافه كرد: تدوین پیش نویس این سند با مشاركت صاحب نظران، مراكز علمی و نهادها و دستگاه های مرتبط و نیز مشاركت فعال و همه جانبه نهادها و مراكز علمی- پژوهشی، پژوهشگران و اندیشمندان و كارشناسان حوزه و دانشگاه و دستگاههای اجرایی و فرهنگی ذی ربط تهیه و تنظیم شده است.
وی گزارشی از جزئیات و فصل های نقشه مهندسی فرهنگی كشور ارائه كرد و اظهار داشت: این نقشه دارای هفت فصل مشتمل بر كلیات، مبانی، ارزش ها و اصول، چشم انداز فرهنگی، اهداف فرهنگی، اولویت های فرهنگی، راهبردها و اقدامات و چارچوب نهادی نظام فرهنگی كشور است كه علاوه بر مشاركت فعال صاحب نظران و نخبگان كشور، بالغ بر ۳۰۰ نفر از پژوهشگران و كارشناسان در تهیه و تدوین این سند به صورت مستقیم و مستمر و بیشتر از ۲ هزار نفر نیز به صورت غیرمستقیم و بخشی، مشاركت و همكاری داشته اند.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این كه دانش یكپارچه كه مبنای مدیریت یكپارچه جامعه است، در شرایطی لزوم پیدا می كند كه عوامل دخالت كننده در یك امر متكثر شود، اشاره كرد: مدیریت فرهنگی نیز از اموری است كه عوامل و متغیرهای گسترده ای بر آن اثر می گذارند كه در درجه اول فهم متغیرها و فرامتغیرها و در درجه بعدی برنامه ریزی منسجم و كارآمد در این راه اهمیت راهبردی دارد.
وی افزود: مهندسی فرهنگی، نگاهی است میان رشته ای به فرهنگ كه از ظرفیت نگاه مهندسی و محاسباتی به نظام فرهنگی بهره می گیرد و تلاشی برای فراهم آوردن زیرساخت های فرهنگی متناسب با جامعه اسلامی و تقویت خدمات فرهنگی به جامعه مسلمان و انقلابی ایران است.
در این نشست بعد از گزارش دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی درباب تبیین سند نقشه مهندسی كشور، اعضای حاضر به بحث و تبادل نظر درباب راهكارهای اجرای هرچه بهتر این سند پرداختند و بخشنامه داخلی ستاد هماهنگی و راهبری اجرای نقشه مهندسی فرهنگی كشور نیز به تصویب رسید.
در این جلسه همین طور مقرر شد، سوژه تقسیم كار ملی و استانی توسط كارگروهی ذیل دبیرخانه ستاد با عضویت وزارتخانه های كشور، فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان برنامه و بودجه دنبال شود.
نظرخواهی از نخبگان و صاحب نظران كشور برای روزآمدسازی نقشه مهندسی فرهنگی كشور و نیز هماهنگی با وزارت خانه های نفت و صنعت، معدن و تجارت برای تدوین پیوست فرهنگی در اجرای طرح های كلان كشور از دیگر مصوبات این جلسه بود.




منبع:

1398/05/01
17:48:45
5.0 / 5
4310
تگهای خبر: اجرا , خدمات , دبیرخانه , دستگاه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۴
NewsFun
newsfun.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مجله سرگرمی محفوظ است

مجله سرگرمی

سرگرمی و طنز