حسین زمان در نشست رسانه ای؛

دلیل ۱۷ سال ممنوع الكاری ام را نمی دانم، وام دار هیچ جناحی نیستم

دلیل ۱۷ سال ممنوع الكاری ام را نمی دانم، وام دار هیچ جناحی نیستم

مجله سرگرمی: حسین زمان خواننده موسیقی پاپ بعد از 17 سال دوری از اجراهای زنده، طی یك نشست خبری از جزئیات تازه ترین كنسرتش در برج میلاد تهران سخن گفت.



به گزارش مجله سرگرمی به نقل از مهر، حسین زمان خواننده موسیقی پاپ طی یك نشست رسانه ای كه روز دوشنبه ۲۴ تیر ماه در سالن تشریفات مركز همایش های برج میلاد تهران برگزارشد، از جزئیات تازه ترین كنسرت خود كه مرداد ماه سال جاری پس از ۱۷ سال وقفه در فعالیت هایش برگزار می شود، سخن گفت.
حسین زمان در ابتدای این نشست خبری درباره جزئیات حضورش در این كنسرت پس از ۱۷ سال دوری توضیح داد: اینكه چرا من نتوانستم ۱۷ سال فعالیت داشته باشم هنوز برایم دلیل دقیق و واضحی ندارد. گرچه من همیشه پیگیر این ماجرا بوده ام اما همواره مسئولان ارشاد به من می گفتند كه به آنها دستور داده شده كه بنده فعالیتی نداشته باشم. اما از آنجائیكه من در ردیف هنرمندانی بودیم كه به شكلی موسیقی پاپ در كشور پس از انقلاب را زنده كردیم همواره پیگیر فعالیت هایم بودم تا به من مجوز بدهند. خوشبختانه همین اواخر كه تقریباً یك سال پیش بود علی ترابی (مدیر كل سابق دفتر موسیقی وزارت ارشاد) از من دعوت كرد و از من خواست تا باردیگر در عرصه موسیقی فعالیت كنم. البته برای برگزاری كنسرت حرف و حدیث هایی تكرار شد اما من ساكت نشستم تا اینكه در زمان مسئولیت آقای اله یاری به من اعلام گردید می توانم كنسرت برگزار كنم. خوشبختانه من تا امروز مجوزهای قانونی را در ارتباط با كنسرت دریافت كرده ام و امیدوارم تا روز برگزاری كنسرت مشكلی وجود نداشته باشد.
تقریباً یك سال پیش بود علی ترابی (مدیركل سابق دفتر موسیقی وزارت ارشاد) از من خواست تا باردیگر در عرصه موسیقی فعالیت كنم، در زمان مسئولیت آقای اله یاری به من اعلام گردید می توانم كنسرت برگزار كنم وی افزود: من و امثال من وظیفه خودرا برای ارائه یك موسیقی مناسب در حوزه پاپ انجام می دهیم. ما از همان زمان نیز اعتقاد داشتیم كه موسیقی پاپ نیاز جامعه است و نمی توان مردم را از این نوع موسیقی محروم كرد. ما دلمان می خواست در دهه هفتاد كارهایی را انجام دهیم كه این نوع موسیقی در بهترین شكل ممكن خود به مخاطبان خصوصاً جوانان ارائه شود.
حسین زمان تاكید كرد: در این زمان هنرمندانی آثار خودرا ارائه دادند كه واقعاً بالاترین تیراژ انتشار آلبوم را از آن خود كرد. ما دلمان می خواست این مورد تداوم پیدا كرده تا پاسخگوی نیاز مخاطبان باشیم. متاسفانه بعد از دهه هفتاد فضا عوض شد و موسیقی دست كسانی افتاد كه بیشتر فكر تجارت موسیقی بودند تا كیفیت.
وی تاكید كرد: آنها چون قدرت داشتند همه امور را به دست گرفتند و اجازه ندادند كسانی كه به هنر اهمیت بیشتری می دهد فضایی برای ارائه كار داشته باشند. من معتقدم حالا كه چنین اتفاقاتی افتاده و اتفاقاً مخاطبانی هم دارد این فرهنگ جامعه ماست كه پذیرای این گونه آثار موسیقایی است كه بیشتر جنبه تجاری دارد. ما باید برای كسانی كه كارهای خوب انجام می دهند بها بدهیم. اجازه بدهیم همه فعالیت ها در شكل عادلانه خود انجام پذیرد. این عدالت اگر صورت گیرد و مردم با موسیقی خوب آشنایی بیشتری پیدا كنند بطور قطع می توانند موسیقی خوب از بد را تشخیص دهند.
خودم را با ذائقه موسیقی پاپ امروز تغییر نمی دهم
این خواننده پاپ با انتقاد از سیاست های رسانه ملی در حوزه موسیقی پاپ خاطرنشان كرد: من تلاشم را می كنم تا موسیقی خوبی را به مخاطب نمایش بدهم. من می خواهم بگویم كه موسیقی پاپ می تواند با استانداردهای هنری خودش وجود داشته باشد. البته اگر مردم دوست داشته باشند كارم را ادامه می دهم اما اگر مردم دوست نداشته باشند بطور قطع من هم می روم گوشه ای می نشینم تا وقتی باردیگر فضای كار مهیا شود و باردیگر به صحنه بازگردم. من معتقدم به زور نمی توانم مردم را وادار به شنیدن موسیقی ام كنم. من فقط تلاش می كنم موسیقی خوبی را ارائه دهم كه مردم راضی باشند. این را هم بگویم من به هیچ وجه خودم را مطابق با آنچه در موسیقی پاپ ایران می گذرد تغییر نخواهم داد.
خواننده آلبوم «شب دلتنگی» در بخش دیگری از این نشست خبری درباره قطعات كنسرت هم اظهار داشت: من ۱۷ سال از اجراهای زنده دور بوده ام ازاین رو از آثار قدیمی ام در این كنسرت استفاده خواهم كرد. البته كارهایی هم بوده كه من در دورانی كه حضور نداشتم تولید كردم و مردم كم و بیش آشنایی دارند. چند اثر جدید هم دارم كه هنوز مخاطبان آنها را نشنیده اند. این كارها دارای مضامینی عاشقانه هستند كه در كنسرت پیش روی برای مخاطبان ارائه خواهم كرد. یك قطعه ویژه هم دارم كه با نوازندگی دكتر چراغعلی اجرا می شود و دارای مضمونی اجتماعی است كه به شكلی درددلی آشنا با اوضاع امروز ایران است.
زمان بیان كرد: از كسانی كه دلشان می خواهد موسیقی پاپ وجاهت خودرا حفظ نموده و بتواند فرهنگ سازی كند خواهش می كنم كنار ننشینند. به هر حال ما در موقعیتی هستیم كه تنها راه چاره بازگشت هنرمندانی است كه می توانند موسیقی خوب را به مخاطب بدهند. شما مطمئن باشید اگر موسیقی خوب اجرا شود بطور قطع ذائقه های مخاطبان نیز تغییر خواهد نمود. بطور قطع زمان زیادی است كه از برگزاری كنسرتهای من می گذرد و شاید بسیاری از مخاطبان امروزی اصلاً من را نشناسند. اما من بر این باورم كه صدای من بالاخره به گوش جوان ترها رسیده و از موسیقی من خوششان خواهد آمد. من چندی قبل در میدان ولیعصر داشتم قدم می زدم كه یك پسر بیست ساله دستفروش در یك اقدام غافلگیركننده سراغم آمد و به من ابراز لطف كرد. همین كه می بینم هنوز فراموش نشده ام برای من اتفاق خوبی است. تصور می كنم در كنسرت پیش رو مخاطبان جوان تر هم بیایند.
اجرای یك موسیقی به روز به شرط خارج نشدن از باورها
این خواننده موسیقی پاپ اظهار نمود: نوع موسیقی من موسیقی كلام محور است. من روی ترانه حساسیت بسیار زیادی دارم من معتقدم هر شنونده ای پس از شنیدن آن قطعه موسیقایی باید تلنگری در خود حس كند. پس من اهتمام می كنم موسیقی كه اجرا می كنم این مورد ترانه محوری در آن جاری و ساری باشد. ما باید كاری نماییم كه موسیقی ارائه شده به شكلی باشد كه مردم به كلام هم توجه نمایند. من بطور قطع به ترانه های گذشته و سبك كاری خود اعتقاد داشته و دارم اما بطور قطع از تكنیك ها و علائق مخاطبان امروزی جامعه تا جایی كه من را از چارچوب باورهایم جدا نكند استفاده می كنم. من اهتمام می كنم كارهایم از این پس طوری باشد كه روی دل مردم بنشیند.
من روی ترانه حساسیت بسیار زیادی دارم من معتقدم هر شنونده ای پس از شنیدن آن قطعه موسیقایی باید تلنگری در خود حس كند. پس من اهتمام می كنم موسیقی كه اجرا می كنم این مورد ترانه محوری در آن جاری و ساری باشد وی درباره نحوه حضورش در رسانه ملی در دور جدید فعالیت های خود توضیح داد: در سازمان صدا و سیما از همان گذشته این انگیزه وجود داشت كه كارهای من را پخش نكند، اما الان به فرض محال هم اگر بخواهند كه در شبكه های مختلف رسانه ملی حضور پیدا كنم این كار را نخواهم كرد.
زمان خاطرنشان كرد: من همان حسین زمان ۱۷ سال پیش هستم كه باورهایم اصلاً تغییر نكرده است. معتقدم هنرمند باید برخی واقعیت ها را به شكلی زیبا و هنرمندان عرضه نماید. اساساً وظیفه هنرمند روشنگری است و اگر در این میان شریك درد مردم نباشد و در مقابل بی عدالتی ها ساكت باشد هنرمند نیست. البته یك مدتی این انگ را به من می زدند كه فردی سیاسی هستم اما شما بدانید اگر سیاسی بودم بطور قطع ۱۷ سال دور نبودم.
وی تاكید كرد: من وامدار هیچ دسته و حزبی نیستم اما مبتنی بر اندیشه هایی كه داشتم مواضعی گرفتم. هر هنرمندی به واسطه اظهارنظر اجتماعی خود مواضعی نشان داده است سیاسی نیست. من هیچ وقت نخواستم وابستگی سیاسی داشته باشم. البته نه اینكه تفكرات سیاسی نداشته باشم اما اهل سیاسی كاری نیستم و اگر بودم بطور قطع می توانستم بهترین بهره برداری ها از موقعیت خودم داشته باشم.
حسین زمان وابسته به هیچ حزب سیاسی نیست
این هنرمند در پاسخ به پرسشی در خصوص اینكه آیا حضورش در این كنسرت نشات گرفته از برخی تلاش های سیاسی در آستانه انتخابات اسفند ماه مجلس شورای اسلامی است، توضیح داد: من ضامن كسی برای انجام دادن كاری نیستم من فقط تلاش كردم كه در روز سوم مرداد كنسرت برگزار كنم. بطور قطع كسانی كه بخواهند موج سواری كنند این كار را انجام می دهند. اما من نقشی در این ماجرا ندارم و شما اگر كسی را ببینید كه در این موج سواری اتفاق می افتد باید از او بپرسید. فقط می توانم بگویم حداقل برای صدور مجوز كنسرت من چنین انگیزه ای وجود نداشته است. بطور قطع اگر از اسم من برای كارهای انتخاباتی استفاده گردد بطور قطع واكنش نشان می دهم. شما بدانید هیچ كدام از احزاب سیاسی از سال ۷۶ به این طرف هیچ گام مثبتی برای من انجام ندادند. من وامدار هیچكس نیستم و شما مطمئن باشید اگر بخواهند از اسم من استفاده كنند واكنش نشان می دهم.
من اوایل سال ۵۷ از ایران رفتم و در آمریكا هم خیلی اوضاع خوبی در كالج محل تحصیلم داشتم اما جنگ كه شد به ایران برگشتم و در این دوران همواره در جبهه ها حضور داشتم. اما هیچ جا وطن نمی گردد. من هیچ وقت حاضر نیستم ایران را ترك كنم زمان در ادامه با اشاره به انگیزه های خود برای عدم مهاجرت به خارج از كشور توضیح داد: من اوایل سال ۵۷ از ایران رفتم و در آمریكا هم خیلی اوضاع خوبی در كالج محل تحصیلم داشتم اما جنگ كه شد به ایران برگشتم و در این دوران همواره در جبهه ها حضور داشتم. اما هیچ جا وطن نمی گردد. من هیچ وقت حاضر نیستم ایران را ترك كنم كما اینكه در این مدتی كه فعالیتی نداشتم پیشنهادات بسیار خوبی برای مهاجرت داشتم اما عشق به ایران در خون است و باوجود اینكه موقعیت این را نداشتم هیچ گاه دست به چنین كاری نزدم.
برهم زدن كنسرت ها نمك برنامه های ما بود
وی در پاسخ به این پرسش كه ترسی از برهم زدن كنسرت توسط بعضی از گروه ها ندارید؟ اظهار داشت: من ترسی برای به هم زدن كنسرت ندارم چون زمان این مداخله ها گذشته و بعید می دانم افرادی حضور داشته باشند كه بخواهند كنسرت من را به هم بزنند. كما اینكه در گذشته چنین اقداماتی نمك كنسرتهای ما بود.
زمان تاكید كرد: من از قیمت بالای كنسرت ها به شدت غمگین هستم اما باور كنید این قیمت ها اصلاً دست ما نیست. متاسفانه هزینه برگزاری كنسرت ها به قدری زیاد است كه دیگر نمی توان در تهران كنسرت برگزار كرد. اما من عاجزانه از مسئولان می خواهم شرایطی را فراهم نمایند تا كاری كنند هزینه های جانبی برگزاری كنسرت ها كاهش پیدا كند. جدای از ماجرای ۱۰ درصد این كار را كه می توان انجام داد. اصلاً من با همین نیت این مورد را مطرح كردم كه اگر شرایط و فضای لازم در اختیار ما گذاشته شود حاضریم با همین اركستر ۳۰ نفره مجانی كنسرت خیابانی برگزار نماییم.
واژه «مبتذل» بهترین واژه برای موسیقی پاپ امروز است
صابر جعفری رهبر اركستر كنسرت «حسین زمان» هم در این برنامه خبری توضیح داد: اركستر سی نفره ای برای این كنسرت در نظر گرفته شده كه در آن نوازندگانی چون بابك ریاحی پور و حسین شریفی با ما همكاری می كنند. این در شرایطی است كه ما در كنار نوازندگان مطرح موسیقی از تعدادی نوازنده جوان و مستعد موسیقی ایرانی هم استفاده كردیم كه به اصرار خود آقای زمان این پروسه شكل گرفت. ما تمام تلاشمان را می نماییم كه در فضای موسیقی پاپ امروز ایران كه به اعتقاد من واژه مبتذل بهترین واژه برای توصیف آن است كارهای مناسبی را به مخاطبان ارائه دهیم كه امیدوارم بتوانم مورد رضایت مخاطبان قرار گیرد.
تازه ترین كنسرت حسین زمان روز پنجشنبه سوم مرداد ماه سال ۱۳۹۸ به تهیه كنندگی موسسه «نوای باران» و سرمایه گذاری موسسه ای به نام «تماس» در مركز همایش های برج میلاد تهران برگزار می گردد.


منبع:

1398/04/24
14:34:25
5.0 / 5
4334
تگهای خبر: اجرا , تولید , رسانه , فرهنگ
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۱
NewsFun
newsfun.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مجله سرگرمی محفوظ است

مجله سرگرمی

سرگرمی و طنز