با حضور معاون هنری ارشاد برگزار شد؛

ادای احترام به بانوی آینه ها، آثار فرمانفرماییان سبب جاودانگیش شد

ادای احترام به بانوی آینه ها، آثار فرمانفرماییان سبب جاودانگیش شد

مجله سرگرمی: مراسم یادبود منیر فرمانفرماییان، هنرمند نقاش و از پیشگامان هنر مدرن ایران عصر پنجشنبه ۵ اردیبهشت ماه در باغ موزه نگارستان اجرا شد.



به گزارش مجله سرگرمی به نقل از مهر، مراسم یادبود منیر شاهرودی فرمانفرماییان، هنرمند نقاش و از پیشگامان هنر مدرن ایران عصر پنجشنبه ۵ اردیبهشت ماه با حضور سیدمحمدمجتبی حسینی معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدمحمد بهشتی رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، مجید سرسنگی معاون فرهنگی دانشگاه تهران، هادی مظفری مدیركل هنرهای تجسمی، علیرضا اسماعیلی سرپرست فرهنگستان هنر، بهمن فرمان آرا و فاطمه معتمدآریا در باغ موزه نگارستان اجرا شد.
مجید سرسنگی، معاون فرهنگی دانشگاه تهران در ابتدای این مراسم اظهار داشت: درگذشت خانم فرمانفرماییان برای ما كه در یكی دو سال اخیر بطور مرتب با وی در ارتباط بودیم تا موزه ای به نامش در باغ نگارستان افتتاح شود، فقدان بزرگی بود. همیشه از مصاحبت با او لذت می بردیم برای اینكه او جدای اینكه یك هنرمند برجسته بود انسانی فرهیخته باز بود و آثارش تا سال ها برای ایران و هنردوستان باقی خواهد ماند.
وی افزود: موزه او كه با تلاش خودش انجام شد محل رفت و آمد هنر دوستان زیادی است و این امر موجب شد كه نام وی در فرهنگ و هنر ما باقی بماند. او عمر با بركتی داشت. از او به این علت كه نام هنر ایرانی را زنده كرد و نگه داشت تشكر می نماییم. امیدوارم بتوانیم امانت دار خوبی برای آثار و یاد و خاطره این هنرمند باشیم.

منیر فرمانفرماییان در جهان شناخته شده تر از ایران بود
سیدمحمد بهشتی در ادامه مراسم به دیداری كه یك هفته پیش از درگذشت منیر فرمانفرماییان با وی داشته، اشاره نمود و اظهار داشت: نزدیك یك هفته پیش از فوت او توفیق دیدارش را داشتیم، در حالیكه می خندید؛ می اظهار داشت: دارم می روم، ولی ما جدی نمی گرفتیم. این هنرمند در میان دیگر هنرمندان ما نسبتاً عمری طولانی و با بركتی داشت. ولی برای او عمر نزدیك به صد سال كم بود چون همیشه سرشار از انرژی و زندگی بود و هزاران طرح و ایده داشت كه می خواست آنها را اجرا نماید. او هنرمند فعالی بود ولی باز هم كلی كار نكرده داشت. شاید اگر یكی دو قرن هم زندگی می كرد برای برنامه ها و ایده های وی كافی نبود.
وی فرمانفرماییان را هنرمندی جهانی خواند و اضافه كرد: در دنیا موزه ای نیست كه اثری از او نداشته باشد. ولی خیلی سال نیست كه ایران او و هنرش را با تحیر شناخته است. همه دوست دارند طولانی زندگی كنند و كارهای زیادی برای این كار می كنند اما كمتر كسی هست كه بتواند پس از مرگش باز به یاد آورده شود و كارهایش موجب جاودانگی او شود. هنرمندان با كارهایی كه می كنند در میان مردم جاودانه تر هستند و بیشتر از همه یادگاری به جا می گذارند.
بهشتی با اشاره به اینكه یادگاری های هنرمندان معرف آنها هستند، اظهار داشت: یادگاری های زیادی از منیر فرمانفرماییان به جا مانده است، در ایران باز موزه ای كه به جا گذاشته یادگاری اوست. موزه او، مانند صفا و لطف و شخصیت خود اوست. خودش می گفت در میانسالی همراه چند دوست خارجی به شاهچراغ می روند و در آنجا به خاطر آینه كاری ها تحت تأثیر قرار می گیرد؛ به سفر آینه ها سفر می كند و تا آخر در آن سفر می ماند. الان باز به همان جهان آینه ها سفر كرده است.

در وجود فرمانفرماییان جوانی بود كه در كارهایش باز دیده می شد
فاطمه معتمدآریا باز در ادامه مراسم پشت تریبون حاضر شد و درباره منیر فرمانفرماییان اظهار داشت: در تمام سال های آشنایی با منیر فرمانفرماییان، هیچ وقت از هیچ چیزی شكایت نداشت و همیشه لبخند می زد. عشق به حیات و هستی در او موج می زد و برای هر چیزی حیات و هویت قائل بود. شاید رمز زندگی طولانی او با وجود تمام مشكلاتی كه داشت، عشقش به زندگی بود. این عشق به حیات را در كمتر هنرمندی می توان دید. عشق او به زندگی موجب می شد كه جزو خلاق ترین هنرمندانی باشد كه ما می توانستیم ببینیم. در وجود او جوانی بود و این در كارهایش باز دیده می شد.
در اختتام مراسم، سیدمحمدمجتبی حسینی معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باز در این مراسم اظهار داشت: ذوق خلود و طلب جاودانگی از طبایع آدمی و تمایزات انسانی است نسبت به سایر باشندگان. هیچ آدمی بر پشت زمین نزیسته كه میل به امتداد و استمرار حضور دست كم به قدر نامی نیك نداشته باشد. هنر، یكی از پدیده هایی است كه به این حس انسانی پاسخ می دهد و حضور نام هنرمندان پیشین در امروز و با ما نشان توفیق هنر است در برگذشتن از زمان و ماندگاری.

وی افزود: خانم فرمانفرماییان با بهره گرفتن از هنر اصیل و هویت مند و فرهنگ بنیان توانست آنرا به زبان امروز بازآفرینی كند و خود به چهره ای ماندگار بدل شود. دوم اینكه افزون بر فرهنگ و فضای خانواده توفیق صد و ده ماه خدمت در موقوفه حاج حسین آقا ملك این باور را در جان من عمق بخشید كه وقف باز راه ضمان دار و مجرب و مسلمی است برای جاودانگی. با آنكه از فوت حاج حسین آقا ملك قریب نیم قرن گذشته می توانیم عطر نفس و حضور مسلم این واقف بزرگ را در روزگار خود احساس نماییم احساسی كه به حتم آیندگان باز آنرا خواهند دید.
حسینی بیان كرد: خانم فرمانفرماییان با وقف ۵۱ اثر ثمین به نهاد خوش نام و آبرومندی چون دانشگاه تهران نشان داد كه به انسان می اندیشد و برای فرداییان ایران باز میراثی ثمین به یادگار گذاشت. این دو گزاره موجبی است تا بر خود لازم بدانم كه در مجلس یادبود ایشان حضور بیابم و ادای احترام كنم.

1398/02/06
17:04:55
5.0 / 5
4565
تگهای خبر: اجرا , سفر , فرهنگ , فرهنگستان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۵
NewsFun
newsfun.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مجله سرگرمی محفوظ است

مجله سرگرمی

سرگرمی و طنز